Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv

Trygga barn som får föräldrars närhet ger trygga ungdomar/vuxna!

Nej, man kan inte skämma bort ett barn. Lyssna gärna på Beatrice Hallin i telefonväkteri på morgonnyheterna....frågan om samsovning, somna själv etc kommer upp:

svtplay.se/v/1648748/gomorron_sverige/telefonvakteri_med_louise_hallin

Som så ofta annars är AW helt ute och cyklar när hon säger att man skrämmer barn för sängen och sömnen om de inte somnar själv. Gammalt pedagogiskt tänkande som tyvärr visat sig vara mycket seglivat. Till och med 5 minuter metodens upphovsman förespråkar SAMSOVNING!

Vi sover tillsammans med båda våra barn. Äldsta är 20 månader.....och somnar inte själv, men sover tryggt genom hela natten och vill sova. Finns inget bättre än att ligga och snusa honom i nackhåren medan han tryggt somnar i våra armar. Lillebror är bara 4 månader och ammas eller bärs till sömns....självklart!

• Flickan och kråkan
    Läntandelavendel skrev 2009-09-04 16:27:04 följande:
    Trygga barn som får föräldrars närhet ger trygga ungdomar/vuxna!Nej, man kan inte skämma bort ett barn. Lyssna gärna på Beatrice Hallin i telefonväkteri på morgonnyheterna....frågan om samsovning, somna själv etc kommer upp:svtplay.se/v/1648748/gomorron_sverige/telefon.
    ..Som så ofta annars är AW helt ute och cyklar när hon säger att man skrämmer barn för sängen och sömnen om de inte somnar själv. Gammalt pedagogiskt tänkande som tyvärr visat sig vara mycket seglivat. Till och med 5 minuter metodens upphovsman förespråkar SAMSOVNING!Vi sover tillsammans med båda våra barn. Äldsta är 20 månader.....och somnar inte själv, men sover tryggt genom hela natten och vill sova. Finns inget bättre än att ligga och snusa honom i nackhåren medan han tryggt somnar i våra armar. Lillebror är bara 4 månader och ammas eller bärs till sömns....självklart! E också aningen skeptisk till AW:s metoder men det finns ju faktiskt föräldrar som har hur trygga barn som helst som använt sig av dessa metoder. E det inte risk för att vi (nya föräldrar) blir för mkt "göra allt som barnen vill" så att vi aldrig lär dem egna rutiner? Missförstå mig inte, jag gör allt för min dotter, men för hennes skull vill jag också att hon ska kunna sova/somna o känna sig trygg även om vi inte aktivt guppar omkring med henne i selen...
    Självklart finns det trygga barn som somnar själva . Skillnaden är om det krävs metoder under gråt! Barn är olika. Det handlar inte om oss "nya" föräldrar. Det handlar om att vår kunskap tack och lov förbättras. Läs anknytningsteori så tror jag du ändrar uppfattning, eller pedagogik överhuvudtaget. Det handlar inte det minsta om att inte sätta gränser eller att låta barnen ta över. Det handlar om att lyssna till och möta barns behov.....som likvärdiga individer med full integritet. Och inse att ett barn på 2 månader inte har samma förmåga till att exempelvis uppfatta tid och rum som vi vuxna. De är behovsstyrda och resonerar inte som vi .

AW lever i en förgången väg vågar jag påstå. när min pappa gick i skolan var fysisk bestraffning fortfarande ok och vanligt förekommande....så ja....saker och ting går framåt. Vuxna var inte elaka känslokalla individer då heller.....men man hade en annan syn och framför allt kunskap om barn och hur barn faktiskt fungerar.
  • Flickan och kråkan
    Läntandelavendel skrev 2009-09-04 16:46:31 följande:
    Men hur förklarar man att hennes metoder faktiskt fungerar, verkar ju många som fått barn som sover hela nätterna efter hennes "träning"?
    Det är klart att det fungerar = att barnen lär sig somna och sova själva. 5 minutersmetoden fungerar också liksom andra skrikmetoder. Lyssnar ingen så har de ju inget val än att klara sig själva.Förhoppningvis vill vi mer med våra barn.
  • Flickan och kråkan

mandelblomma:

Man får heller inte glömma att barn är olika. Vi behandlar våra två barn likadant....bär i sjal, ammar fritt, ställer inga krav på att somna själv, samsover etc. men de är ändå väldigt olika sömnmässigt så att säga....och även till personligheten, så det är väl egentligen inte så märkligt. Storebror har alltid varit lite oroligare och haft ett större behov av närhet....eller jag vet inte om behovet i praktiken varit större, men han har varit mer direkt i att upplysa oss föräldrar om att det vi gjort inte varit tillräckligt . Totalvägrade vagn, gick inte att lägga ifrån sig alls utan tårar....annars pigg och glad så det var ju inget annat på tok. Det var liksom aldrig tal om att vänta ut lite "bök" utan det var krokodiltårar omedelbart...som enbart eskalerade. Lillebror ammas och bärs oftast till sömns han med, men han tuppar av på egen hand lite då och då också. Ibland alldeles själv....när han ligger på vår lekmadrass och storebror far omkring runt om...plötsligt märker man bara - "Oj, nu sover A!?" - ibland när man lägger honom i sängen och precis som du säger, ligger och smeker, sjunger eller pratar med honom.

Vet inte vem som är vinnaren egentligen. Storebror såg ju verkligen till att få massor med närhet, lillebror "glöms" lättare bort....för han är liksom glad och nöjd med så lite....man kan sätta honom själv en stund i bumbon eller så.....det skulle aldrig storebror accepterat i samma ålder .

• Flickan och kråkan

TS, tänk på att de är små bara en kort, kort tid. Jag njuter på ett helt annat sätt av nattamning och andra "trevligheter" , den här gången med lillebror. Förmodligen blir det ingen fler gång för mig....även om man så klart aldrig vet .....njuuuut av och med ditt barn. Snart är de tonåringar och flyttar hemifrån. Ligg och snusa ditt barn i nacken när det ska sova, håll det i famnen så mycket du bara kan och känn värmen och den enorma kärleken.......förälder/barn. Man får aldrig tillbaka gången tid! Dammråttor, disk och andra människors åsiktor om ditten och datten.....kommer att finnas kvar långt efter att ditt/dina barn blivit vuxna....och långt efter vi har vikit hädan

• Flickan och kråkan
    Läntandelavendel skrev 2009-09-05 11:34:50 följande:
    oh tack för ditt svar, fick tårar i ögonen, det var så fint :)) Du har så rätt, lillan e vårt allt och jag vill inte pressas av en massa åsikter andra har, som inte alls känner lillan på samma sätt... Fast jag vill ju eg att hon ska kunna somna/sova själv, men inte på bekostnad av sin trygghet. Jag vill att hon ska veta, känna att vi alltid e här. Så som du beskriver din förste son, precis så e vår lilla, Hon gallskriker direkt man lägger ner henne, som du skriver, det e inte tal om lite grymtningar o buffanden utan hon verkar superkänslig o märker direktnär hon ligger ensam. Första nattpasset går det någorlunda, då kan hon sova på egen nattplats i upp till tre timmar, dock "buffar" hon och en nära att vakna upp några gånger, då måste man ta handen på henne o säga ngt lugnande (mest ljuda ngt), hon avskyr också att ligga i liggvagnen och att söva henne för tar jättelång tid inför natten, hon e oftast vaken mellan kl 18-23, o vi börjar nattningen kanske vid 20-21. Hon somnar, vaknar liksom i panik, somnar om, vaknar i panik osv så fortsätter det. Känns som att hon alltid är orolig o liksom inte kan slappna av o komma till ro... Vi var fr början mkt lugna föräldrar, e väldigt harmoniska, men sömnbrist o oro för att lillan e så orolig har väl gjort oss lite mindre lugna...kanske lillan känner av det...men vi försöker verkligen att visa henne stabil trygghet... Men känns som att jag kan ju inte gå omkring med henne i selen så mkt?? Eller kan jag det? Jag vet inte vad som är rimligt och vad jag själv orkar, jag går redan med henne i selen 5 h per dag ungefär och det e det enda sättet (dagtid) som jag får henne att sova längre perioder än 20 min,.,,o hon behöver ju sina längre sovtimmar!! Så vad ska jag göra? Hade jag gått ut med henne i selen även 18-23 hade hon sovit då också, men vi kan ju bara inte glra det hela tiden, våra ryggar kommer att knäckas...hon måste väl kunna sova tryggt o lugnt på annat sätt??? tar tacksamt emot fler svar, då jag stundtals känner mig väldigt ledsen o orolig....tack för att ni finns!
    Hon kommer att somna själv, det behöver du inte oroa dig för ....kanske får du bara ha ett lite annat tidsperspektiv . Vår äldsta är som sagt 20 månader nu....och idag känns det som om det var igår han var i lillebrors ålder. Tiden går såååå fort (även om det inte alltid känns så i stunden när man exempelvis har en period med risig sömn). Han somnar fortfarande inte själv, men snabbt och lugnt när vi ligger en stund med honom....inte särskilt betungande. Och nej, han är verkligen inte rädd för sängen, natten eller annat....han behöver bara lite hjälp att komma till ro. Nu har det blivit hans och pappas specialtid, sedan lillebror kom. Springer till och hoppar upp glatt i sängen när det är sovdag....han tycker att det är mysigt . Han kommer utan minsta tvekan att somna själv så småning om också....men det är ju liksom ingen brådska.

Att bära 5h är inte speciellt mycket. Storebror sov all dagsvila i bärsele tills han var 8 månader och eftersom han vägrade vagn så bars han när vi skulle någonstans....tills han var över året. Och var han hemma och vaken....ja då for han mest runt på armen . Nu är det verkligen inte intressant. Kan GÅ SJÄLV!!!

Att de är oroliga på kvällen är jättevanligt!!! Det är ofta min yngsta också....trots att han inte alls är en sådan bär- och närhetsfis som storebror. Tänk på att alla nya erfarenheter/intryck under dagen ska smältas...inte alltid så lätt. Det kan däremot bli bättre om de burits mycket under dagen.....det ger trygghet och lugn.

Hon är 2 månader....nästan nyfödd
Svar på tråden Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv