• mammaNena

dotter på 4 år som vägrar sova

Hej.
    Har en dotter på snart 4 år som alltid har varit svår med sömnen. började redan på neo där personalen bar henne nätterna igenom, för de hade inget annat att göra. (fick vi reda på när vi skulle åka) detta resulterade ju i kaos när vi kom hem.. Hon sov på mig de första halv året, annars kunde hon inte sova alls. har aldrig sovit på dagarna ens när hon var bebis OM man inte bar på henne.
    Vet inte hur många "råd och rön" vi har försökt bara för att få henne att sova i egen säng, för att inte tala om eget rum! vi hade rum i jämte varandra förr, men hon vägrade. skrek sig blå i flera timmar. tills vi efter dagar, ibland veckor gav upp (igen) Visst om de skriker i 10 minuter, men hon slutade aldrig! Nu sover hon på vårt rum, och tanken då i en säng som står 2 meter från våran.. vi har precis börjat att hon nu igen ska sova i egen säng, eller rättare sagt somna i egen säng, men nu e det skrik och panik igen!!! kl 20 har vi satt tiden (hon e natt uggla) hon skriker till ca 23 när vi går och lägger oss. kommer under tiden på både det ena och det andra för att slippa, men vi försöker att inte ge oss..
    Brukar sluta när vi går och lägger oss och då liger hon och hulkar av all gråt sen bara slocknar hon.

Jag e sååå trött på detta! vi har inte haft ett "normalt" familje kvälls liv sen hon föddes. varför vill hon inte sova i egen säng!?!
    Jag är nu helt tom i huvet och stubinen brinner sakta ut

Snälla kom med något bra tips

//Helena

• Svar på tråden dotter på 4 år som vägrar sova
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som att hon somnar efter lång tid. Hur många kvällar i rad har det blivit att hon skrikit från åtta till elva? Har ni provat att ligga bredvid henne tills hon somnar?
    varför hon inte vill ligga i sin säng är lätt att svara på. Hon är van att ligga nära er och som du beskrev sov hon på dig det första halvåret. Att ligga bredvid sina föräldrar är tryggt och skönt tycker de flesta barn. Små barn väljer inte frivilligt bort mammas och pappas närhet.
    Att gå över att sova i egen säng måste till en början innebära så lite förlust av er närhet som möjligt. Därför kan det vara bra att i början ligga bredvid tills hon somnat.

Lycka till

• mammaNena

hej igen.
    Faktiskt så gick det denna gången ganska bra (gick bra) de två första kvällarna va hon som ett monster, men sen lugnade hon sig och somnade bra flera kvällar i rad. MEN, så skulle vi åka och hämta mina föräldrar på flyget och det blev senare än 20. vi kom hem runt 21 och hon gick och la sig på en gång, men kunde då inte sova och sen dess så har det rasat och hon somnar inte innan 22-23 igen

Men detta är ändå den bästa omgången någonsin. Förr så har hon skrikit hela kvällarna så länge vi orkat hålla på. allt från några dagar till någon vecka. Det är ju hjärtskärande, så man orkar ju inte hålla på i evighet. (vilket varje kväll känns som i skrik och panik)

Men största anledningen nu är att JAG inte kan sova när hon ligger i mitten.
    Men jag antar att det e bara på det igen

Svar på tråden dotter på 4 år som vägrar sova