Röd, lite svullen snopp på 2 månaders.
Hej...
Upptäckte idag att min sons snopp var lite röd och lite svullen. Någon annan som varit med om detta? Vad ska man göra?
Tänkte att jag kollar här innan jag blir jätteorolig.
Hej...
Upptäckte idag att min sons snopp var lite röd och lite svullen. Någon annan som varit med om detta? Vad ska man göra?
Tänkte att jag kollar här innan jag blir jätteorolig.
Han har förmodligen fått inflammation, det får många små blöjkillar. Mina har haft det. Vi brukar bada flera gånger och liksom spruta med duschen mot snoppen. Men dra inte tillbaka förhuden! Brukar gå över på ca 2 dagar. Ge alvedon om han har ont.
Min äldsta son har fått så flera gånger. Vi har fått rådet att spruta upp antingen ljummet vatten eller koksaltslösning med en medicinspruta lite försiktigt. Min son tyckte att det var lite skönt efter att det slutat göra ont. Om det kommer ut var så kan du kontakta sjukvården för då kan du få en salva som man ska spruta upp under förhuden. För att förebygga det så ska man bada barnen ofta, har jag fått som råd. För det är bakterier som kommer upp under och man ska ju inte dra bak förhuden på de små, men det måste ju bli rent under. Lycka till.
Tack för svaren, det blir till att bada i morgon då,....
Det är förmodligen Balamit som han har, det har min son haft i omgångar och innebär att förhuden är lite trång så att det lätt fastna bakterier. Som någon skrev, skaffa en medicinspruta ( en sån där i plast som man ger medicin i munnen med till småbarn) och spruta in ljummet vatten utan att dra tillbaka förhuden (räcker att hålla emot snoppen och trycka. Det brukar gå över rätt snabbt efter en sån behandling, men man kan behöva göra det några gånger.
Precis som andra sagt, viktigt att inte dra tillbaka förhuden. De flesta kan inte göra det innan 10 års ålder.