• bengke

Ska barn lära sig att följa regler?

Själv tycker jag det är väldigt viktigt att barn lär sig att ifrågasätta regler, De regler som man antingen har kommit överrens om i en grupp eller som de vuxna kan motivera väl ska följas, men jag tycker inte man ska lära barn att göra som de vuxna säger "bara för att det är så". Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 09:47
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m46926421.html

Det var tåden ovan som fick mig at starta denhär tråden. I korthet handlar det om att lågstadieflickor måste ha baddräkt (inte badbyxor) i simhallen. Den 7-åriga flickan villa ha badbrallor och mamman stöttade henne i det. I tråden förekom åsikten att flickan skulle gilla läget och ta på sig baddräkt, så var regeln och det ska man anpassa sig efter. Jag var mest nyfiken på om det var en utbredd uppfattning.

• Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?
  • Angels Fall First

Barn ska lära sig att ifrågasätta saker dom inte gillar eller inte förstår poängen med. Regler är inte satta i sten, dom kan förändras. 

Vem blir en kritisk tänkande vuxen om man inte lär sig att ifrågasätta som barn? 
    mina svenska bostäver kommer och går
  • cicci85

Jag tycker bara att man ska ha regler som man kan motivera Varför ska man ha meningslösa regler bara för att? Blir bara mer konflikter då!

• KlasStures mamma

Barn ska självklart ifrågasätta. MEN ska man ifrågasätta ska man även kunna lyssna på ett resonemang. Alltså anser jag att barn upp till ca 12 år (åk6) ska följa de regler som de vuxna sätter upp eller som de i gruppen kommit överrens om . Sen kan jag tycka att de är stora nog och fått tillräcklligt mycket erfarenhet av sociala sammanhang att de kan börja ifrågasätta, och få hjälp med hur man ifrågasätter utan att dömma eller ha förutfattad mening och att lyssna. Eller kanske man kan börja lära dem att analysera situationerna och ifrågasätta under åk 5 och 6... gräns fall det där.

• Mira 70

Barn mår bra av att ha regler att följa. Är ju t o m så att när dom gjort enkäter i skolan så vill de allra flesta där att föräldrarna ska va tydligare med reglerna.
    Men givetvis måste man kunna kompremissa ibland.

• Kazeer

På sätt och vis håller jag med dig.

När jag var liten, fanns det oftast utrymme att diskutera regler, om man ville det. Mina föräldrar hade alltid bra argument för varför det skulle vara på ett visst sätt. Men det fanns också situationer, då det inte fanns utrymme för diskussion, då mamma sa "därför att jag säger så". Man hörde på hennes tonfall att det var bäst att göra som hon sa. Oftast var det i situationer som hade kunnat vara farliga.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Angels Fall First
    KlasStures mamma skrev 2009-09-05 10:14:04 följande:
    Barn ska självklart ifrågasätta. MEN ska man ifrågasätta ska man även kunna lyssna på ett resonemang. Alltså anser jag att barn upp till ca 12 år (åk6) ska följa de regler som de vuxna sätter upp eller som de i gruppen kommit överrens om . Sen kan jag tycka att de är stora nog och fått tillräcklligt mycket erfarenhet av sociala sammanhang att de kan börja ifrågasätta, och få hjälp med hur man ifrågasätter utan att dömma eller ha förutfattad mening och att lyssna. Eller kanske man kan börja lära dem att analysera situationerna och ifrågasätta under åk 5 och 6... gräns fall det där.
    Vad är det som säger att de yngre skolbarnen inte ska få ifrågasätta varför dom måste vara ute på rasten. Eller att dom bara får slänga 10% av maten i matsalen - trots att dom inte få ta mat själva. Jag anser att det är viktigt att dom lär sig och ju tidigare desto bättre. Sen får man inte alltid igenom sin egen vilja men ifrågasättandet är viktigt. Många regler är idiotiska regler och varför ska man intre få ifrågasätta såna när man är nio år bara för att man är "för liten" och "inte kan". 
    Jag anser att du underskattar vad barn faktiskt kan klara av. 
    mina svenska bostäver kommer och går
  • KlasStures mamma

Angels Fall First skrev 2009-09-05 10:21:57 följande:

Vad är det som säger att de yngre skolbarnen inte ska få ifrågasätta varför dom måste vara ute på rasten. Eller att dom bara får slänga 10% av maten i matsalen - trots att dom inte få ta mat själva. Jag anser att det är viktigt att dom lär sig och ju tidigare desto bättre. Sen får man inte alltid igenom sin egen vilja men ifrågasättandet är viktigt. Många regler är idiotiska regler och varför ska man intre få ifrågasätta såna när man är nio år bara för att man är "för liten" och "inte kan". 
    Jag anser att du underskattar vad barn faktiskt kan klara av. 
    Klart de kan ifrågasätta men jag anser inte att de kan göra det på ett konstruktivt sätt. Klart att man ska förklara varför man har en regel och onödiga regler får jag ju hoppas att man inte har! Själv har jag jobbat med barn i f-6 under många år och känner att erfarneheten säger mig detta.
  • Trollet Ludenben

Ja, de ska följa regler. Regler finns ju hela livet. På jobbet finns det regler, i samhället över huvudtaget finns det regler som man som vuxen måste följa och till och med här på fl finns det regler Barndommen är en lärotid för att man ska kunna bli en självständig vuxen person som ska klara sig bra i livet. Lär man sig inte följa regler som barn så är det svårt att som vuxen lära sig att man faktiskt inte får göra vad som helst. Sen är det alltid klart de ska ifrågasätta och man kan lära sina barn att ha en dialog och konversation om reglerna men de är där för att följas och de har rätt att veta varför.
    Vet de inte varför regeln finns är det ju ganska meningslöst.

• bengke

KlasStures mamma skrev 2009-09-05 10:25:52 följande:

Angels Fall First skrev 2009-09-05 10:21:57 följande: Klart de kan ifrågasätta men jag anser inte att de kan göra det på ett konstruktivt sätt. Klart att man ska förklara varför man har en regel och onödiga regler får jag ju hoppas att man inte har! Själv har jag jobbat med barn i f-6 under många år och känner att erfarneheten säger mig detta.
    Kan inte barn ifrågasätta på ett konstruktivt sätt? Det är klart de kan! Om de har fått träna sig i det vill säga.
  • Filurina

Ja, barn ska följa regler. Men de ska vara enkla att förstå och de ska kunna diskuteras. Inget hemma hos oss är hugget i sten utan vi kan ta upp gällande regler med våra barn (8,9 och 10 år) och diskutera dem. Om något upplevs som fel och de kan undergbygga det med god argumentation så är vi villiga att kompromissa.

Däremot så räcker det inte att bli arg, skrika och klampa iväg. Då får man aldrig som man vill försöker vi förklara.

Genom att ha det såhär så hoppas vi att vi får ifrågasättande stora barn som lär sig att kompromissa och argumentera för sin sak, men också att det ibland är som de vuxna bestämmer (exempelvis läggtider kan ju inte vara klockan 23 bara för att de vill) och att man måste anpassa sig till vad resten av familjen har för behov också.

Det är ett slit på vägen men jag tror att alla vinner på det i slutändan.

Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?