Ska barn lära sig att följa regler?
En lagom blandning. Klart att det flesta föräldrar vill att deras barn ska växa upp till självständigt tänkande individer. Jag vill det iaf.
Samtidigt tror jag dels att det kan bli för jobbigt för barnen om de får för mycket eget ansvar och tänkande i för tidig ålder, alltså ibland kan det bara vara skönt att tvingas göra som en vuxen säger utan att hålla på att ifrågasätta allt, få allt förklarat och förhandla om det mesta osv
Dels tror jag inte alltid att barn förstår sitt eget bästa (och det gäller en bra bit upp i ålder, läs: tonåringar). Så klart måste man också våga låta barnen göra sina egna misstag och lära av det, men ibland kan det vara vettigt att sätta en gräns trots att man efter diskussion inte fått barnet med på det man förklarat.
Kanske har man som förälder i vissa fall tom fel, och barnet i vuxen ålder kan påpeka att "du tvingade mig att göra det och det..." men nu inser du väl att det inte var rätt, och att man som förälder inser att så var det faktiskt. Men även i detta kan det nog finnas en poäng, och jag tror inte barnen far illa av detta heller. Man kan ju förklara senare då att man som förälder också kan ha fel ibland.