Inlägg från: Tummelisa |Visa alla inlägg
  • Tummelisa

Ska barn lära sig att följa regler?

En lagom blandning. Klart att det flesta föräldrar vill att deras barn ska växa upp till självständigt tänkande individer. Jag vill det iaf.
    Samtidigt tror jag dels att det kan bli för jobbigt för barnen om de får för mycket eget ansvar och tänkande i för tidig ålder, alltså ibland kan det bara vara skönt att tvingas göra som en vuxen säger utan att hålla på att ifrågasätta allt, få allt förklarat och förhandla om det mesta osv
    Dels tror jag inte alltid att barn förstår sitt eget bästa (och det gäller en bra bit upp i ålder, läs: tonåringar). Så klart måste man också våga låta barnen göra sina egna misstag och lära av det, men ibland kan det vara vettigt att sätta en gräns trots att man efter diskussion inte fått barnet med på det man förklarat.

Kanske har man som förälder i vissa fall tom fel, och barnet i vuxen ålder kan påpeka att "du tvingade mig att göra det och det..." men nu inser du väl att det inte var rätt, och att man som förälder inser att så var det faktiskt. Men även i detta kan det nog finnas en poäng, och jag tror inte barnen far illa av detta heller. Man kan ju förklara senare då att man som förälder också kan ha fel ibland.

• Tummelisa
    snillis skrev 2009-09-09 12:38:44 följande:
    Men är det verkligen så?Måste ALLA regler ifrågasättas?Måste hjulet uppfinnas om och om och om igen?
    Jag håller nog med dig lite här (även om du satte ? efter om regler verkligen måste ifrågasättas).
    Även i vuxen ålder ramlar man ju då och då över regler som hur dumma de än verkar faktiskt måste följas. Gör man inte det så blir man kanske av med jobbet, eller får en annan konsekvens. Lagen är ett exempel. Även om man tycker det är ofarligt att röka hasch så är det olagligt. Man måste följa de reglerna (om man inte är neredd att tex hamna i fängelse), men kan så klart samtidigt arbeta för en legalisering om man nu vill det.
    Så jag tror det kan vara nödvändigt för barnen att lära sig följa regler rakt av ibland också, att lyssna på sina föräldrar för troligtvis vet de bättre än en själv och vill ens bästa.
  • Tummelisa
    teambe skrev 2009-09-09 14:35:53 följande:
    Motsatsen, att lära barn att lyda blint utan ifrågasätta är direkt livsfarlig för demokratin.
    Tror däremot inte att det är så många föräldrar som anser att barn ska lyda blint. Bara för att man har en del regler som ska följas, innebär detta inte att barnen aldrig får ha åsikter som föräldrarna lyssnar på och att föräldrarna gör sitt bästa för att uppfostra barnen till självständigt tänkande individer.
  • Tummelisa
    siamusen skrev 2009-09-13 01:35:59 följande:
    Vi går inte ens ut om det är under 5 plus sa vi har inte sa stor användning av mössor faktiskt.
    Oj, då skulle vi (jag och sonen m.fl.) knappt få gå ut alls på ett halvår (bor i norra norrland). Brukar hålla mig inne när det är -20 eller kallare, men det är mest för att det så sällan är det mer än några dar på raken och då kan man ju lika gärna vara inne då.

Angående mössa så åker den i princip jämt på om det är kallt och oftast får den sitta kvar. Däremot vantarna brukar sonen (nu 10mån) plocka av sig, och då får han vara utan. Känner med jämna mellanrum på händerna och blir han sval/kall så provar jag sätta på vantarna igen och hitills har han då låtit dem sitta.
Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?