• Anonym (humpf??)

Hjälp! Tror jag fått framfall!!

Hej!

Jag tror jag fått framfall.

Det är 6 månader sen förlossningen, och de senaste veckorna har jag haft svårt att tömma urinblåsan helt och jag har kännt som en boll i underlivet.

Jag kollade idag, och där va nåt framför hålet så att säga..

Någon som fått framfall efter förlossningen, och vad har ni gjort??

• Svar på tråden Hjälp! Tror jag fått framfall!!
  • Anonym

en kompis till mig har beskrivit hur hon fick en "boll" vid främre hålet. det var inte framfall, men något annat..minns ej vad. jag skulle tagit upp det med bm.
    jag trodde också jag fått framfall efter förlossningen, eftersom jag fick så santans ont när jag hade mens, kändes som om hela underlivet skulle ramla ut (så har jag fortfarande vid mens, snart två år sen jag födde barn). det var bara att mina slemhinnor blivit mer känsliga (!?).

• Anonym (humpf??)

Ja jag får väl ringa till min bm på måndag. Men va fan.. jag har haft så mycket problem efter förlossningen så jag pallar inte mer!!

• Anonym (humpf??)

ingen mer?

• Anonym (humpf??)

??

• Anonym (me to)

Hej!
    Jag hade också sådär, gick till BM och det var framfall. Dock var mitt ca 1 månad efter förlossningen, och har sedan läkt bort av sig själv med tiden. Det är bra att göra allmäna mag och ryggövningar eftersom man tenderar att krysta lite när man lyfter saker, om man inte är stark nog i magen. Och när man kryster förvärras framfallet. Man kan enl min bm inte knipa bort det, men det är ändå viktigt att knipa när man lyfter. Sen skulle jag undvika hopp, spring snabb gång ytterligare 6 mån efter att mitt försvunnit.

Ring BM, de gör en bedömning, det går att åtgärda med operation, det har min mamma gjort. Har man tur kan det läka ut och att vävnaden återhämtar sig av sig själv.

• Anonym (humpf??)

Men va 17! Jag har precis börjat träna och känner mig så peppad! Nu måste jag lägga av! jag har ju precis köpt nya skor och allt...

Tack för ditt svar, jag ska ringa på månad.

• Anonym (humpf??)

Har knappt kunnat sova inatt, jag är så ledsen att jag fått mer problem!

Nu känns det verkligen som om allt ska trilla ut, men det är säkert bara i huvet.

jag har knipt så det står härliga till.

Skulle egentligen gått på ett step pass nu, det som skulle bli så roligt.

Hoppas att jag får komma till bm snart!

• Anonym

Men om det bara är de senaste veckorna, så kanske det inte är framfall? Jag fick framfall av förlossningen, men det har gradvis blivit bättre. Jag fick tipsen att inte bli jättekissnödig (då trycker det ned framfallet ännu mer) och att knipa. Att träna skulle gå bra. Jag tränar men undviker hopp. Det finns rätt mycket att träna ändå, spinning, bodypump m.m. Om jag känner att det blir värre brukar jag vila och ta det lugnt ett par dagar.

• Anonym (humpf??)

Vad bra du sa det om att va kissnödig. Jag har tänkt tvärt om och inte gått på toa, för då tränar jag att hålla det inne...

Det har blivit lite värre och ser skummare ut.

Har fått tid till gyn om 2 veckor, vill ha det kollat nu!

Kniper som bara den!

• Anonym (ja me)

Anonym (humpf??) skrev 2009-09-07 21:15:34 följande:

Vad bra du sa det om att va kissnödig. Jag har tänkt tvärt om och inte gått på toa, för då tränar jag att hålla det inne...Det har blivit lite värre och ser skummare ut.Har fått tid till gyn om 2 veckor, vill ha det kollat nu!Kniper som bara den!
    Har också en boll där,fick barn för snart 2 år sen men har bluindat för de Så såg jag ditt inlägg nu... fan va jobbigt,jag har inte gjort en endaste knipövning sen jag födde barn, jag har också trott att de är bra att vara kissnödig för jag trodde de skulle vara som knipövning me så fel man hade
  • Anonym (Jag)

Har liknande, men detta är ett mindre framfall på övre slidmuskeln, vilket gör att det ser ut som något som hänger ned lite för hålet, typ täcker ingången. Ser lite ut som en boll. Dock är detta ofarligt, så är glad att det inte är livmodern.
    Får man obehag kan man givetvis operera detta. Kan vara något liknande TS du fått, är den vanligaste sorten av framfall efter en förlossning har jag hört, så oroa inte ihjäl dig. Även om jag vet paniken, mådde själv skit innan jag visste vad det var. Nu vet jag att operation finns tillgängligt om det förvärras eller liknande så nu är jag mer avslappnad och bryr mig inte så länge jag inte har obehag. hoppas det går bra för dej

• Anonym

Jag hade också "bollen" men efter knipningar försvann den, fick också barn för ett halvår sedan. Bollen försvann dock efter 3 månader kanske..Min bm sa att det var normalt.

• Kaldorei

Oj, sådär att hela skiten ska ramla ur känner jag också vid mens. riktigt obehagligt.....

Anonym skrev 2009-09-05 12:16:33 följande:
    en kompis till mig har beskrivit hur hon fick en "boll" vid främre hålet. det var inte framfall, men något annat..minns ej vad. jag skulle tagit upp det med bm. jag trodde också jag fått framfall efter förlossningen, eftersom jag fick så santans ont när jag hade mens, kändes som om hela underlivet skulle ramla ut (så har jag fortfarande vid mens, snart två år sen jag födde barn). det var bara att mina slemhinnor blivit mer känsliga (!?).
  • Anonym (humpf??)

Ringde en privat gyn idag och fick tid på torsdag. I och med min unga ålder tyckte hon det va viktigt att jag kom dit relativt snabbt, det tackar jag för!!

Tror nog inte det är så farligt, men man är ju livrädd för att allt ska ramla ut!

Vill gärna på step pass på söndag, så jag hoppas få grönt ljus på det.

Hör av mig när jag varit där på torsdag!

• Anonym (me to)

nu är det lääängesen denna tråden var aktuell, hur gick det?

• Anonym (humpf??)

Haha! Ja jag blev helt paff när jag såg att det va skrivit i den!

Det va inte framfall, utan bara att det va "slappt" där. Knipövningar och gel med östrogen skulle göra susen.

Va väldigt duktig med knipövningarna i början, men jag glömmer bort de nu. Och går det ett par dagar så känner jag direkt hur det blir "tungt" därnere. Så jag får väl bara knipa på!

• Anonym (me to)

Ah, men vad bra, då vet du att det kan bli bättre iaf

Jag känner av mitt ibland, men oftast när jag slarvat med träning, samt sprungit för att hinna ifatt bussen osv. Så jag väntar med hårdträning ytterligare ett halvår. Har börjat med lätt styrketräning o promenader.

• Anonym (humpf??)

Jag är så jädra kass på att träna. Har inget intresse. Men jag ska se om jag kan komma igång med vattengympan nästa år. Är inte så übersnygg naken, så jag är inte bekväm på badhuset än. Måste jobba bort den tanken lite till :)

Svar på tråden Hjälp! Tror jag fått framfall!!