• Muminski

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • God cares
    Jazmina skrev 2009-10-25 18:57:24 följande:
    Kom precis på en sak, jag köpte Onaka (osäker på namnet) fil att äta till frukost med lite linfrön, men är fil okej enligt LCHF? Är inte så förtjust i yoghurt så det vore bra om man kunde fortsätta med fil.
    Fil och yoghurt innehåller oftast 3-4 g kh/dl vilket blir en del om man äter några deciliter. Här kan du se vad Onaka (och en massa andra sorter) innehåller:
    www4.arla.se/Default____17791.aspx
    Du får ju en klart lägre dagsranson av kh om du äter t.ex ägg och bacon till frukost, men jag själv har lite svårt för att äta det på morgonen ibland.
  • mayasmama
    Glitter2 skrev 2009-10-25 18:25:24 följande:
    Vi behöver lite hjälp här hemma. Mannen har stannat helt! Vi har nu ätit lchf i 6 veckor och de 2 första veckorna gick han ner 3 kg på en gång. Sen har inget hänt. Han har sådär en 30 kvar så vi står lite rådvilla. _Men_ jag tror han äter för lite fett alternativt får i sig för mycket kolisar, han äter ungefär såhärmån-torsfrukost2 kokta ägg och kaffe med grädde alt 2 finn crisp med prästost och kaffe med gräddelunch ute eller matlådamiddagtex köttfärsgratängmjölk till matenkaffe med gräddeunder kvällen en eller 2 rutor mörk choklad och sist men inte minst 1 Finn crisp eller två med ostfre-sönsom de andra dagarna +vin till maten, vi brukar dricka lite mindre än 1 flaska på oss tvåmörk choklad varje dagMånga verkar kunna äta såhär och ända tappa en 10 kg på 6 veckor men han står helt stilla. Vad skulle ni erfarna lc säga?
    jag tappade 10 kg på 6 veckor, men jag åt ingen choklad överhuvudtaget, inga finnkrisp heller och oftast har jag sojamjölk i kaffet, äter heller ingen cf och försöker att minimera även grädden.

nu står även jag i stort sett helt still men jag hoppas det går över om ett par veckor - om inte kommer jag försöka köra fakir - enbart protein och smör typ.

jag tror att det är väldigt lätt att få i sig för mkt kol om man tillåter sig att äta tex choklad, blir lätt att man tänker " ja men det är ju mörk så det är ok" och visst kan man äta lite mörk choklad ibalnd men absolut inte varje dag
  • mayasmama
    Glitter2 skrev 2009-10-25 18:25:24 följande:
    Vi behöver lite hjälp här hemma. Mannen har stannat helt! Vi har nu ätit lchf i 6 veckor och de 2 första veckorna gick han ner 3 kg på en gång. Sen har inget hänt. Han har sådär en 30 kvar så vi står lite rådvilla. _Men_ jag tror han äter för lite fett alternativt får i sig för mycket kolisar, han äter ungefär såhärmån-torsfrukost2 kokta ägg och kaffe med grädde alt 2 finn crisp med prästost och kaffe med gräddelunch ute eller matlådamiddagtex köttfärsgratängmjölk till matenkaffe med gräddeunder kvällen en eller 2 rutor mörk choklad och sist men inte minst 1 Finn crisp eller två med ostfre-sönsom de andra dagarna +vin till maten, vi brukar dricka lite mindre än 1 flaska på oss tvåmörk choklad varje dagMånga verkar kunna äta såhär och ända tappa en 10 kg på 6 veckor men han står helt stilla. Vad skulle ni erfarna lc säga?
    han borde nog också lägga till lite mer fett, tex vid frukost. majonäs till äggen om han äter kokta eller varför inte stekta ägg och bacon? tycker frukosten verkar vara pytteliten för en stor karl. Jag äter ibland tom stekt lövbiff till frukost - jättegott med ett vändstekt ägg. Fast jag är mammaledig och äter frukost många timmar efter att jag gått upp så då är det ju lättare att äta.
  • Glitter2

Tack alla!
    Jag har tänkt precis såhär (och tog kanske i lite om chokladen varje dag men det har gradvis blivit lite för mycket "unna sig") och därför ville jag mest få det svart på vitt!
    Nu kan jag ge honom puffar i rätt riktning.

• Sagalin

Oh shit, vad jag trillade dit nyss!
    Digestivekex med mycket smör och håll i er tre chokladbollar!

Nåja, nu ska jag köra fakir då händer inte sånt här. Jag har märkt att grädde och cf triggar igång mitt sötbegär och igår åt vi gräddsås.

• Bellamånsån

Jag äter enligt LCHF. men ja tycker det är jättesvårt att komma under 20 g kh/dag.
    Jag försöker men det är svårt. Det känns som att man inte får äta nått alls längre.

En dag för mig kan se ut såhär.

Frukost: 2dl Kefir fil med linfrön

Mellis: Morot eller kokt ägg

Lunch: Stor portion sallad, med antingen tonfisk eller makrill i tomatsås

Mellis: Oftast inget alls, om ja inte trycker i mig något. Kanske en ostskiva.

Middag: Lax/kött/kyckling/kassler, ibland med lite grädde (stekt tillsammans med), alltid någon form av creme fraiche sås med lök i. Å så massa sallad igen, eventuellt lite blomkål med massa smör..

Äter inte efter 19 på kvällarna. Promenerar 1 mil 4 ggr/vecka. HInner inte alltid röra på mig med alla barnen. De är ju bara på dagis 3 dagar/vecka å har alltid bebis hemma.

Snälla, tips på hur ja ska ändra/fortsätta?
    Tacksam för allt.

• skogsmor
    Bellamånsån skrev 2009-10-25 20:04:26 följande:
    Jag äter enligt LCHF. men ja tycker det är jättesvårt att komma under 20 g kh/dag. Jag försöker men det är svårt. Det känns som att man inte får äta nått alls längre. En dag för mig kan se ut såhär. Frukost: 2dl Kefir fil med linfrön Mellis: Morot eller kokt ägg Lunch: Stor portion sallad, med antingen tonfisk eller makrill i tomatsås Mellis: Oftast inget alls, om ja inte trycker i mig något. Kanske en ostskiva. Middag: Lax/kött/kyckling/kassler, ibland med lite grädde (stekt tillsammans med), alltid någon form av creme fraiche sås med lök i. Å så massa sallad igen, eventuellt lite blomkål med massa smör.. Äter inte efter 19 på kvällarna. Promenerar 1 mil 4 ggr/vecka. HInner inte alltid röra på mig med alla barnen. De är ju bara på dagis 3 dagar/vecka å har alltid bebis hemma. Snälla, tips på hur ja ska ändra/fortsätta? Tacksam för allt.
    Mindre sallad skulle jag säga, sedan mera smör. Lök skall man akta sig för. Sedan är det bättre med typ ägg o bacon vid frukost, eller kokt ägg med smör eller majonär, fil är ganska mycket kolisar och du får i dig 2 dl varje morgon.
    I LCHF skall du äta när du blir hungrig och inte äta när du inte är hungrig. Så för vissa räcker det med 2 mål/ dag, själv äter jag 2-3 oftast 3 ggr /dag. Vilken tid på dygnet spelar ingen roll
    Sedan är mortionen inte så viktig för viktnedgången i LCHF, men det är aldrig fel att träna/mortionera lite för den fysiska formen.
  • timalillah

Jag känner med att jag står stilla nu. Åt mkt fett ett tag och det fungerade men så mådde jag illa.
    Kan ngn av er hurtiga som lyckas gå ner så mkt på kort tid skriva hur era dagar ser ut. Vilka tider ni äter och vad ni äter, gärna hur mkt med.
    Tack!

• Mannehkunda
    Jag äter enligt LCHF. men ja tycker det är jättesvårt att komma under 20 g kh/dag. Jag försöker men det är svårt. Det känns som att man inte får äta nått alls längre. En dag för mig kan se ut såhär. Frukost: 2dl Kefir fil med linfrön Mellis: Morot eller kokt ägg Lunch: Stor portion sallad, med antingen tonfisk eller makrill i tomatsås Mellis: Oftast inget alls, om ja inte trycker i mig något. Kanske en ostskiva. Middag: Lax/kött/kyckling/kassler, ibland med lite grädde (stekt tillsammans med), alltid någon form av creme fraiche sås med lök i. Å så massa sallad igen, eventuellt lite blomkål med massa smör.. Äter inte efter 19 på kvällarna. Promenerar 1 mil 4 ggr/vecka. HInner inte alltid röra på mig med alla barnen. De är ju bara på dagis 3 dagar/vecka å har alltid bebis hemma. Snälla, tips på hur ja ska ändra/fortsätta? Tacksam för allt.
    Byt kefir mot tex turkisk yoghurt med grädde istället, och skippa moroten den är onödigt mycket kh.
    Dra ned på salladen, men det beror ju också på vad du har i salladen. Tomat och paprika ska du äta måttligt av, gurka och all sorts grönsallad kan du ta mer av. Oliver är kanske gott i också? Avokado är fett och nyttigt, men 4% kh så man får hålla nere även där.
    Creme fraiche och grädde kan du äta men i mindre mängder än vad du verkar göra nu. Jag brukar göra sås på majonnäs och lite cf, det blir gott och drar ner på kh och upp på fett.
    I övrigt bör du äta mer fett och mer jämnt fördelat över dagen, på morgonen tex är det ju knappt något fett(då kan du också ta bort mellanmålet, du håller dig mätt längre).
    Lycka till!
  • Tezzan1981
    om du försöker äta mer fett blir du mättare och behöver inte mellanmålen.
    ser tex inget fett alls i din lunch?
    pröva några ägg med rejält med smör till frukost ska du se att du håller dig mätt ända till eftermiddagen! fil är inte speciellt mättande och mycket kolhydrater....
    sedan får du nog skära ned på grönsakerna om du vill komma under 20 gr KH om dagen.
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.