• tomcar1

Kycklingfilé-recept ?

Hej !
    Jag söker bra och lätta kycklingfilé recept, som inte tar allt för mycket tid i anspråk. Det får gärna vara grönsaker med i rätten, t.ex spenat eller andra grönsaker. Gärna sådant som går att göra i ugnen, men allt är av intresse. Tipsa mig : )
    /tomcar1

• Svar på tråden Kycklingfilé-recept ?
  • versan

Obs! Använd ej lättgrädde då blir såsen vattnig.

Teriakikyckling.

4-6kycklingfileer eller ännu flera små kycklinglår (utan ben) 1 dl Teriakisås
    1-2 tsk Sambal Olek  (jag använder 2.5 tsk sambal för extra sting)
    2 vitlöksklyftor
    2 dl grädde
    2 dl creme fraiche
    1 buljongtärning (valfri men jag använder kyckling)
    Tips)
    Smaka av såsen innan du lägger i kycklingen så vet du om du vill ha i mera kryddor.

Råa kycklingfiléer i en form, sen såsen över och in i en ugn, 200 gr
    i 40 minuter.

Serveras med sallad och ris eller pressad potatis! *********************************** ****************

• tomcar1

versan...det lät ju supergott och lite annorlunda. Är det starkt ? Tänkte bjuda på någon kycklingrätt imorgon då min mamma kommer förbi.

• tomcar1

har ju bara lättgrädde hemma, då funkar det alltså inte ? Kan man steka filéerna innan så det inte blir så vattningt tror du ?

• versan
    tomcar1 skrev 2009-09-05 21:49:33 följande:
    versan...det lät ju supergott och lite annorlunda. Är det starkt ? Tänkte bjuda på någon kycklingrätt imorgon då min mamma kommer förbi.
    SUUUUPERGOTT rekomenderas varmt.
    tomcar1 skrev 2009-09-05 21:50:20 följande:
    har ju bara lättgrädde hemma, då funkar det alltså inte ? Kan man steka filéerna innan så det inte blir så vattningt tror du ?
    Funkar med lättgrädde också men då tillsätter du några teskedar mjöl i såsen och reder ut den med visp innan du lägger i kycklingen.
    jag brukar sätta ca 4tsk med mjöl eller maizenamjöl.
    fileerna skall inte stekas innan då får dom inte smaken av såsen vilket är det som gör den smarrig.

Jag hade en kompis som avskyr kyckling och jag serverade detta en gång & helt plötsligt kunde hon äta kyckling igen för det smakar inte kyckling.

man kan även byta ut kycklingen mot Karre eller fläskfile om man vill.
    men dom ska inte heller stekas innan.

Angående styrkan jag tycker inte det är starkt men prova med lite mindre sambal olek om du vill ha mindre sting & provsmaka innan och sätt i lite mer om du vill.
    Provsmaka innan du lägger i kycklingen.
  • versan

Tips! Jag brukar ta ut kycklinglådan ur ugnen efter 40minuter och skära i en file är den lite rosa fortfarande så får den gå 1timme.
    haha... livrädd själv för salmonella & skit.
    genomstekt ska det vara.

• Nalle Puh73
    Parmesankycklinggratäng

För 5-6 personer.
    Passar både till vardags och och till gäster.
    Ingredienser 1 kg frysta kycklingfilèer
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 hönsbuljongstärning
    2,5 dl mellangrädde
    2 dl lätt crème fraiche
    1-1,5 msk mango chutney
    200 g parmesanost
    Salt
    Peppar
    Strimla kycklingfiléerna och bryn dom. Salta och peppra. Lägg sedan i ugnsform. Klyfta löken och finhacka vitlöken, och blanda detta med kycklingen. Smula över buljongtärningen.
    Vispa ihop mellangrädden, crème fraiche och mango chutney och slå det över kycklingen. Riv parmesanosten över och sätt i ugnen i ca 35 min på 175 grader.

Servera med ris.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • tomcar1

versan...okej, vad bra. Ska nog göra det idag.

Nalle phu....denna låter jättegod, har inte alla saker hemma till idag, men det blir ett senare recept att fixa. Definitivt : )

• tomcar1

versan....hur många portioner är detta till ?

• versan
    tomcar1 skrev 2009-09-06 11:06:43 följande:
    versan....hur många portioner är detta till ?
    Räkna med 1 kycklingfile per portion.
    gör du mindre sats så ha samma såsstorlek fortfranade för såsen är försvinnande god.
    Jag brukar alltid göra dubbelsats av såsen för den är supergod att ha till matlådor.

får du kvar mat så gör matlådor & frys in supergott att värma på en annan dag.  
  • tomcar1

versan...det blev gott, men tyvärr missade jag att man skulle ha teriakisås i, så det hade vi inte hemma. men det blev mumsigt ändå : )

Svar på tråden Kycklingfilé-recept ?