Inlägg från: Sorbus |Visa alla inlägg
  • Sorbus

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Bojkottar du Mumintrollet också? Han har inte heller någon synlig mun.

Jag kan förstå att man låter bli att köpa Hello Kitty för att det känns som det finns på precis allt och därför har blivit överkommersialiserat/uttjatat. Men å andra sidan kan man inte gå in i en affär med saker till barn utan att det dräller av Disneyfigurer, eller prylar med spöket Laban eller Barbapappa.

Aspekten att Hello Kitty skulle vara en förfärlig förebild har däremot inte slagit mig. Ser man på Sanrios sida med Kittys vänner så finns där fler pojkfigurer som också är jättesöta och saknar mun, tex Chococat och bambifiguren DeeryLou som enligt beskrivningen tycker om att leka i solen, jaga fjärilar och träffa nya vänner. Förfärliga förebilder för barn, verkligen... Eller? Att vara snäll behöver kanske inte vara jättehemskt? Nu har jag inte tänkt på HelloKitty i termerna "förebild", jag tyckte själv om henne när jag var barn för att hon var en katt och det är något i den enkla bilden som jag tycker är tilltalande. Fast ska man tänka förebild tycker jag egentligen att katter är goda sådana, de är minsann självständiga och egensinniga nog

Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?