• SoFo89

"Man lär sig faktiskt gilla vin med tiden/åldern"

Jag dricker inte alkohol särskilt mycket överhuvudtaget sedan jag blev gravid (Ja då drack jag ju inget alls) och nu mamma. Helt enkelt för att jag inte är så jätte förtjust i det.
    Visst kan det vara supergott med en kall öl en sensommar kväll eller med en cider vid grillen men det är i princip det.
    Jag har aldrig någonsin gillat vin och har alltid fått höra att det är något man lär sig gilla. I tonåren pinade jag mig igenom otaliga vinglas för att "man skulle" dricka det men jag fick bara kväljningar och får det än idag när jag har prövat på att smaka någon klunk.
    Nu får jag en klapp på huvudet och andra tycker nästan synd om mig när jag tackar nej till ett glas vin för att jag inte gillar det. Är det någon som känner igen sig?
    Varför ska jag tvinga mig själv att dricka något jag inte gillar? Är det någon som skulle säga samma saker om någon som tex inte gillade broccoli eller glass för den delen?

• Svar på tråden "Man lär sig faktiskt gilla vin med tiden/åldern"
  • Lena

Klart du inte ska dricka något du inte gillar men du kan prova då och då för smaklökarna ändras. Sött vitt vin brukar vara den lättaste inkörsporten till vin.

• Kazeer

Jag dricker inte heller vin. Jag blir bara trött. Rött vin ger mig huvudvärk. Någon enstaka gång kan jag tycka att ett halvt glas mousserande vin kan vara riktigt gott.

Vad andra tycker och tänker om mina alkoholvanor (eller snarare brist på alkoholvanor) ger jag blanka sjutton i.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Bevabus

Vin och champagne är såna där "fina" drycker som jag alltid har tyckt låtit "sååå gott och glamouröst". Så på en av klassfesterna när jag var 17 år så var det ett par tjejer som drack rödvin och jag fick smaka.....FY FAN!!!!
    Höll på att spy Jag vet inte hur klorin smakar men jag slår vad om att det smakar som rödvin...

Sen på julbalen i vintras så var ju alla uppklädda och kände sig eleganta. Vi hade en liten förfest där vi fick flera flaskor gratis champagne. Alla i min klass hällde upp glas efter glas medans jag pinade mig igenom det första jag hade. Det var så surt och allmänt vidrigt att svälja!

Så nej tack, jag håller mig till cider och utblandad vodka

• riot

Jag är precis likadan som du...tills för några veckor sen när jag upptäckte att jag nog gillar fruktvin! Prova Aurora, ett svartvinbärsvin som jag verkligen njuter av! Och då har jag prövat massa viner och gillar verkligen inte den "typiska" vinsmaken. Jag har tyckt det är lite tråkigt att jag inte gillar vin då jag har lite svårt för öl med och blir således sittande drickandes cider. Nu det senaste så får jag bara ont i magen när jag dricker cider, dricker väldigt sällan, så en kompis propsade på att jag skulle smaka Aurora och det är så gott, utan att vara för sött! Som saft!

• morriis

Det har jag också hört Men nej, än har jag inte lärt mig tycka om det. Jag brukar få en vinflaska då och då som tack för hjälpen osv, men dom staplas på hög sen ger jag bort dom i present istället {#lang_emotions_dreamer} Vitt vin fungerar att dricka om man tar hälften vin och hälften sockerdricka/fruktsoda. Men då jag sällan dricker så dricker jag då hellre något jag tycker om.

Har även närkt att man klassas som tråkig om man inte dricker vin till middagen när man är bortbjuden

The Kelly Family - An Angel

• lövet2

Jag har aldrig gillat vin, och det bekymrar mig inte alls. Blir det mycket tjat någonstans, så säger jag att jag är nykterist. Det brukar vara effektivt!

What ever happens it´s over!
  • Mealla

Sjalvklart ska man inte dricka nagot man inte tycker om, men om jag generaliserar sa har de som inte tycker om vin inte druckit bra viner, utan de har i allmanhet pinat i sig nagot billigt skit. Jag tror att i vissa fall skulle upplevelsen vara annorlunda om de druckit bra viner som varit ratt matchade med mat.

Cider forstar jag personligen inte hur man kan tycka ar gott, som att dricka sliskig kolsyrad saft.

• Lena
    Mealla skrev 2009-09-06 15:17:32 följande:
    Cider forstar jag personligen inte hur man kan tycka ar gott, som att dricka sliskig kolsyrad saft.
    Svensk söt cider är det men svensk torr eller engelsk eller fransk cider är det inte.
  • Mealla
    Lena skrev 2009-09-06 15:50:17 följande:
    Svensk söt cider är det men svensk torr eller engelsk eller fransk cider är det inte.
    Jag vet, men jag tar en stor chans och gissar att om man inte tycker om vin, sa tycker man inte om denna typ av cider heller...
  • Lena
    Mealla skrev 2009-09-06 16:43:47 följande:
    Jag vet, men jag tar en stor chans och gissar att om man inte tycker om vin, sa tycker man inte om denna typ av cider heller...
    Tycker man om öl tror jag sannolikheten är stor man tycker om sådan cider.
  • Dino78

Samma för mig...vin och kaffe får jag kommentarer om : "Jaha, du har inte lärt dig dricka det än!"

Men jag antar att de skojar. Jag dricker ingen alkohol alls, gillar inte smaken och dessutom är det dyrt och inte nyttigt så det är ju bara bra att jag inte dricker det (sen att jag dricker saker som är är ännu mer onyttiga är en annan historia! )

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Friterad

Jag tycker inte om någonting med högre alkoholhalt än 2%. Tycker inte om öl, cider, likör etc. Tycker inte heller om kaffe, ost, oliver eller mörk choklad. Jag väntar fortfarande på mitt uppvaknande ;).

• Reglementet

Nej, man måste vänja sig vid det, drick det så gör du det. Vill du inte, så drick det inte.

Samma sak som med kaffe och ädelost.

• Vos

här är en till som inte dricker vin, det är såååååå äckligt!!!
    Har försökt i flera år och druckit på tillställningar men icke sa nicke.
    Oftast bjuds det på vin, öl eller bubbelvatten - jag gillar inget av det.
    Kaffe tycker jag inte heller om.

Cider kan jag dricka när jag är ute eller en god drink.
    så jag dricker väldigt sällan alkohol pga av att jag inte tycker om det.
    Får väldigt ofta frågan om jag ska bli vuxen snart.....
    Ja är man 32 så hoppas jag man anses som vuxen

Svar på tråden "Man lär sig faktiskt gilla vin med tiden/åldern"