• sjl89

PANIK!! Kanelbullar

Jag står och bakar NU och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig. Har haft i alla ingredienser och degen ska jäsa men hur vet jag att jag haft i tillräckligt med mjöl? Haft i så mycket som det står i receptet men den är fortfarande kletig om jag sticker in ett finger i den??

Vore underbart om någon snäll själ hade tid att förklara på mig hur jag vet när jag haft i tillräckligt med mjöl. Tack på förhand

• Svar på tråden PANIK!! Kanelbullar
  • miababia

jag brukar ha i tills den släpper bra från bunken. hellre för lite mjöl nu, lätt att ta i mer när du bakar ut sen.

• Starkast

Ha i lite till i taget tills det blir en bra och smidig deg

Jag mäter aldrig mjölet, utan har i tills degen är bra.

• Lindreas

Det gör ingenting om du har för lite mjöl i när den jäser, du märker när du tar ut den ur bunken om det är för lite, och då är det lätt gjort att ha i lite till! Lycka till, det luktar ju så satans gott av bullar. :)

• sjl89

Tack så mycket för era svar, älskar fl man får svar såå snabbt

• Lady Bling

Ja, ha i mjöl lite i taget tills degen släpper från bunken om du arbetar degen med en elvisp med degkrokar till exempel. Så länge den kletar fast är den för lös. Det gör inget om den fortfarande är kletig när du petar i den så länge som den släpper från kanterna. Sen vid utbakningen har du ju i lite mer mjöl och då försvinner "kletigheten". Bakade precis bullar själv och tog ut dom sista ur ugnen för ca 20 minuter sen och barnen smaskar på var sin bulle.

• sjl89
    Lindreas skrev 2009-09-06 17:39:19 följande:
    Det gör ingenting om du har för lite mjöl i när den jäser, du märker när du tar ut den ur bunken om det är för lite, och då är det lätt gjort att ha i lite till! Lycka till, det luktar ju så satans gott av bullar. :)
    Ja men visst luktar det gott, bara hoppas det smakar något så där nu också haha , sambon är inte direkt förtjust i när jag ska baka bullar för det brukar sluta med att dom är oätbara men nu har jag vetemjöl ist för sånt där fullkorn så hoppas det blir bättre
  • Lady Bling

Brukar du göra fullkornsbullar?

• sjl89
    Lady Bling skrev 2009-09-06 17:42:15 följande:
    Ja, ha i mjöl lite i taget tills degen släpper från bunken om du arbetar degen med en elvisp med degkrokar till exempel. Så länge den kletar fast är den för lös. Det gör inget om den fortfarande är kletig när du petar i den så länge som den släpper från kanterna. Sen vid utbakningen har du ju i lite mer mjöl och då försvinner "kletigheten". Bakade precis bullar själv och tog ut dom sista ur ugnen för ca 20 minuter sen och barnen smaskar på var sin bulle.
    Okej va bra för jag hade i lite mer och nu släpper den från kanterna men är fortfarande lite kletig i mitten men får ha i lite mer sen när den jäst klart.
    Längtar tills mina är klara så jag också kan få äta lite bullar ;)
  • sjl89
    Lady Bling skrev 2009-09-06 17:48:19 följande:
    Brukar du göra fullkornsbullar?
    Jag har gjort det tre gånger, intalat mig själv att det ska vara nyttigare men det har inte gått så bra och vi har slängt alla bullar haha
  • Lady Bling
    sjl89 skrev 2009-09-06 17:52:52 följande:
    Jag har gjort det tre gånger, intalat mig själv att det ska vara nyttigare men det har inte gått så bra och vi har slängt alla bullar haha
    Aha! Nja det var kanske inte så lyckat då... Det hjälper ju inte att det är nyttigt om ingen äter dom.

Förra gången jag gjorde bullar för någon vecka sen tog vetemjölet slut mitt i, så jag fick skarva med rågsikt.

Var lite tveksam till hur det skulle bli, men ingen av oss kände någon egentlig skillnad faktiskt. Rågsikt är ju 60 % vetemjöl och 40% siktat rågmjöl. Hade ca 10 dl vetemjöl och sen när det tog slut hade jag i ca 4 dl rågsikt.

Det blir ju inte så jättestor andel rågmjöl i, men lite nyttigare kände jag mig faktiskt utan att smaken eller konsistensen blev påverkad.

Kanske kan du testa det nästa gång.
  • sjl89
    Lady Bling skrev 2009-09-06 18:46:05 följande:
    Aha! Nja det var kanske inte så lyckat då... Det hjälper ju inte att det är nyttigt om ingen äter dom. Förra gången jag gjorde bullar för någon vecka sen tog vetemjölet slut mitt i, så jag fick skarva med rågsikt. Var lite tveksam till hur det skulle bli, men ingen av oss kände någon egentlig skillnad faktiskt. Rågsikt är ju 60 % vetemjöl och 40% siktat rågmjöl. Hade ca 10 dl vetemjöl och sen när det tog slut hade jag i ca 4 dl rågsikt. Det blir ju inte så jättestor andel rågmjöl i, men lite nyttigare kände jag mig faktiskt utan att smaken eller konsistensen blev påverkad. Kanske kan du testa det nästa gång.
    Haha ja det kanske man skulle göra =) Bullarna jag bakade ikväll blev iaf kanongoda så nu kan jag fortsätta frossa i min craving Tack så mycket för hjälpen med mjölet, hade gått åt skogen annars :)
Svar på tråden PANIK!! Kanelbullar