• nallemaja

Förbereda potatisen?

Kan man skala potatis på morgonen som sen ska kokas efter jobb ca 17.00 ?

• Svar på tråden Förbereda potatisen?
  • förälder 82

Ja om du har dem i vatten så att de inte blir bruna/svarta. Lägg dem i kastrullen du ska använda och täck med vatten.

• vivianne

Jajamänsan. Man kan skala dem kvällen innan också - lägg i vatten (så att de täcks) och sätt in grytan i kylen så håller de finfint.

• nallemaja

Tack för svar.
    Vad bra :)
    Det är sån stress att fixa mat direkt när jag kommer hem
    så jag försöker tänka ut knep att göra det snabbare.
    Att koka kvällen innan och värma är inte samma sak , det blir inte lika gott .

Någon kanske har fler knep jag inte har tänkt på ?

• skånetös78
    nallemaja skrev 2009-09-06 18:27:56 följande:
    Tack för svar.Vad bra :)Det är sån stress att fixa mat direkt när jag kommer hemså jag försöker tänka ut knep att göra det snabbare.Att koka kvällen innan och värma är inte samma sak , det blir inte lika gott .Någon kanske har fler knep jag inte har tänkt på ?
    Dela den i små bitar så går det snabbare att koka den!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • vivianne

Inte ett potatisknep men jag har upptäckt att pizzadeg gärna jäser över natten så att man hinner göra hemgjord pizza en vanlig vardagskväll. Gör degen kvällen innan (går ju snabbt med en liten jäsdeg), täck degbunken med en bakhandduk, stoppa in i en plastkasse och stoppa in i svalen (eller kylen). Kvällen därpå har man en perfekt och väldigt lättkavlad pizzadeg. Lite pysselstund med ungarna (som älskar att kavla och lägga på fyllning) efter dagis, in i ugnen och middagen är serverad!

• lindalake
    vivianne skrev 2009-09-06 18:34:24 följande:
    Inte ett potatisknep men jag har upptäckt att pizzadeg gärna jäser över natten så att man hinner göra hemgjord pizza en vanlig vardagskväll. Gör degen kvällen innan (går ju snabbt med en liten jäsdeg), täck degbunken med en bakhandduk, stoppa in i en plastkasse och stoppa in i svalen (eller kylen). Kvällen därpå har man en perfekt och väldigt lättkavlad pizzadeg. Lite pysselstund med ungarna (som älskar att kavla och lägga på fyllning) efter dagis, in i ugnen och middagen är serverad!
    tack för tipset!
  • BymBym

jag brukar göra pannkakssmet på morgonen så är det bara att grädda när jag kommer hem. Gör man ugnspannkaka är det ju världens smidigaste...

• nallemaja

Vilken bra tråd det här blev :)

Svar på tråden Förbereda potatisen?