• Vanilla78

Sovtider för 8 månaders bebis

Hur sover era 8 månaders bebisar? Min lilla dotter Amanda har alltid haft ett sovpass på förmiddagen runt nio-tio och sedan ett vid två-tre tiden på eftermiddagen. Nu helt plötsligt har hon envisats och vara uppe mycket mer, trots att man ser hur trött hon är, sover nu mellan halv elva och halv ett.

Är det vanligt att bebisarna endast sover ett pass om dagen redan vid 8 månader? Någon som har erfarenhet???

• Svar på tråden Sovtider för 8 månaders bebis
  • gulletussan

Hm, vår tjej är 8 mån och sover mer nu än när hon var mindre... Förut kunde hon vara vaken hur länge som helst bara det hände nåt men nu blir hon trött fort och kan sova tre gånger på dan (1-2tim) om det går, dvs om det hinns med mellan mat och annat. Vi har funderat om allt står rätt till men bvc säger att det är lugnt - hon är så rörlig och gör väl av med energin snabbt.   

Hänger gärna på här och resonerar kring sömnen för barn i deras ålder.

• Annelie E

Min yngsta son sov bara en gång per dag i den åldern och gör det fortfarande, då mellan 1,5-2 timmar... Han är 16 månader.
    Min äldsta son (idag 3,5år) sov 2 gånger/dag i den åldern.
    Det är nog ganska olika från barn till barn. Vissa behöver mer sömn än andra.
    Våra barn sover klockan 19!

• Zaaandra

Hej!
    Hänger på här med...:)
    Vår tjej sover 2 ggr om dagen, ca 2½-3 tim sammanlagt på dan
    och ca 11 tim på natten.
    Lägger sig runt 20.30, ska börja med att lägga henne 20 nu.
    För man kan ju ofast lura barn lite, att dom sover lika länge fast
    dom lägger sig tidigare, alltså vaknar ungerfär samtidigt, lämngre blir
    det ju hehe..hoppas ni förstod.
    Sömn är ett litet pussel ibland, och de ändras en del med.

• Vanilla78

Ok, skönt att höra att det är lite olika. Min dotter har ju som jag nämnde ovan endast sovit en gång om dagen ett tag, men nu verkar det vända igen och hon sover två ggr...fattar ingenting, men det är väl som ni säger att det ändras hela tiden och att det är individuellt.

• allakantralla

Oj, vår son sover 3 gånger om dagen. Natt mellan 19 och 07, sedan förmiddag, efter lunch och en kortis på seneftermiddagen. Fattar inte att era små orkar vara vakna så länge, min pallar med 2,5 timmar åt gången.

• Ina78

Min lille son vaknar nästan exakt 06 på morgonen och sen sov myser vi en timme vid åtta. Sover middag två timmar vid 12.00 och somnar för natten vid 19.00. Sover hela natten.

• Kanelbulle

Vår son är 7,5 mån.
    Vaknar mellan 6 och 7.
    Sover pass 1: 9.30-10x
    Sover pass 2: 12.30-14.30.
    Lägger sig 19.30

• CiMi

Min son som är 8 månader idag har ett sovschema som ser ut ungefär så här.

Vaknar runt 5.30-6 ( jätte kul )
    Sover runt 8 ( max 40 min. )
    Sover lunch ca.12 ( max 40 min. )
    Sover middag runt 15 ( max 40 min. )
    Sover för natten kl 19.

Han sover INTE hela natten. Gillar att vakna runt 1. Då behöver man oftast bara vyssja honom lite. Men det blir mer sällan att han vaknar då. Men om han vaknar då så vaknar han gärna kl. 3 igen. Behöver bara vyssja honom då. Sen tycker han även om att vakna runt kl.4. Då kan han vara vaken i en hel timma för att somna och sova ca 1 h. Sen är det dags att gå upp.

En "bra" natt vaknar han kl.4 och är vaken en timma

Vi gissar på att han sover lite sämre för han är så van att få amma så fort han vaknar på nätterna men jag har slutat nattamma honom nu. Vi hoppas att det ska bli bättre. Gärna så fort som möjligt

Hans och vår sömn blirväldigt förstörd och jag tycker att han borde vara mer trött under dagarna och sova mer. Men han är nöjd och glad så det drabbar tydligen bara mig att vi sover dåligt. Det är alltid full rulle på honom.

Hur somnar annars era barn? Behöver ni bära dem eller så?

Oj, nu blev det ett långt inlägg och sorry TS för att jag lånar din tråd lite.

/ Cilla

• Annelie E

Cillla: När Oliwer var 8 månader, somnade han själv i sin säng vid 19-tiden, med vällingen i ena handen och nappen i den andra. Nu låter detta hur lätt som hellst, men vissa kvällar har vi haft lite jobbigt också.

• CiMi

Annelie E skrev 2009-09-26 23:04:12 följande:

Cillla: När Oliwer var 8 månader, somnade han själv i sin säng vid 19-tiden, med vällingen i ena handen och nappen i den andra. Nu låter detta hur lätt som hellst, men vissa kvällar har vi haft lite jobbigt också.
    För natten somnar han också själv med vällingflaskan. Vi sitter bredvid och sjunger.Men under dagen är det lite mer kämpigt. D ska han bäras runt. Han väger runt 10kg nu och han blir ju inte lättare
    Har försökt att lägga honom ner och sjunga och buffa, men han ställer sig upp bara. Sen kan vi hålla på så ett tag tills han börjar gallskrika. Då plockar jag upp honom.

Vet egentligen inte om man gör honom en tjänst eller inte att plocka upp honom när han skriker. Men det gör ont i hjärtat

HUr gör ni annars under dagarna?
  • camillas1985

Min pojke sover 3 gånger under dagen och då sover han oftast i 30min åt gången. Ibland sover han länge och då blir det allt mellan 1-2timmar men det är inte så ofta. Sen lägger han sig för natten mellan 18.30-19. Han kan vara lite knölig på natten och vaknar oftast en gång och är vaken i minst 1 timme men jag behöver aldrig ta upp honom utan han ligger i sin säng och stökar och grejar. Sen beroende på hur länge han var vaken under natten så vaknar han mellan 6.30-8 på morgonen.

CiMi skrev 2009-09-27 07:29:19 följande:
    Annelie E skrev 2009-09-26 23:04:12 följande: För natten somnar han också själv med vällingflaskan. Vi sitter bredvid och sjunger.Men under dagen är det lite mer kämpigt. D ska han bäras runt. Han väger runt 10kg nu och han blir ju inte lättare Har försökt att lägga honom ner och sjunga och buffa, men han ställer sig upp bara. Sen kan vi hålla på så ett tag tills han börjar gallskrika. Då plockar jag upp honom. Vet egentligen inte om man gör honom en tjänst eller inte att plocka upp honom när han skriker. Men det gör ont i hjärtat HUr gör ni annars under dagarna?
    Jag lägger bara ner honom i hans säng så somnar han efter en stund. Var jag du skulle jag inte ta upp utan kanske sitta brevid och vänligt men bestämt lägga honom ner igen varje gång han ställde sig upp och sen ha en mening som jag sa tex nu ska vi sova eller så. Kanske sjunga lite och stryka över håret så han ändå vet att du är där. Sen om det skulle fungera eller inte det vet jag inte men jag tror man kan behöva ta en liten strid för att vissa saker ska fungera och det kan ju ta någon dag innan barnet har förstått att det är så här det fungerar nu. Som du säger så väger han nu 10kg och han lär inte bli lättare så något måste du ju till slut hitta på.
Svar på tråden Sovtider för 8 månaders bebis