• CiMi

Sovtider för 8 månaders bebis

Min son som är 8 månader idag har ett sovschema som ser ut ungefär så här.

Vaknar runt 5.30-6 ( jätte kul )
    Sover runt 8 ( max 40 min. )
    Sover lunch ca.12 ( max 40 min. )
    Sover middag runt 15 ( max 40 min. )
    Sover för natten kl 19.

Han sover INTE hela natten. Gillar att vakna runt 1. Då behöver man oftast bara vyssja honom lite. Men det blir mer sällan att han vaknar då. Men om han vaknar då så vaknar han gärna kl. 3 igen. Behöver bara vyssja honom då. Sen tycker han även om att vakna runt kl.4. Då kan han vara vaken i en hel timma för att somna och sova ca 1 h. Sen är det dags att gå upp.

En "bra" natt vaknar han kl.4 och är vaken en timma

Vi gissar på att han sover lite sämre för han är så van att få amma så fort han vaknar på nätterna men jag har slutat nattamma honom nu. Vi hoppas att det ska bli bättre. Gärna så fort som möjligt

Hans och vår sömn blirväldigt förstörd och jag tycker att han borde vara mer trött under dagarna och sova mer. Men han är nöjd och glad så det drabbar tydligen bara mig att vi sover dåligt. Det är alltid full rulle på honom.

Hur somnar annars era barn? Behöver ni bära dem eller så?

Oj, nu blev det ett långt inlägg och sorry TS för att jag lånar din tråd lite.

/ Cilla

• CiMi

Annelie E skrev 2009-09-26 23:04:12 följande:

Cillla: När Oliwer var 8 månader, somnade han själv i sin säng vid 19-tiden, med vällingen i ena handen och nappen i den andra. Nu låter detta hur lätt som hellst, men vissa kvällar har vi haft lite jobbigt också.
    För natten somnar han också själv med vällingflaskan. Vi sitter bredvid och sjunger.Men under dagen är det lite mer kämpigt. D ska han bäras runt. Han väger runt 10kg nu och han blir ju inte lättare
    Har försökt att lägga honom ner och sjunga och buffa, men han ställer sig upp bara. Sen kan vi hålla på så ett tag tills han börjar gallskrika. Då plockar jag upp honom.

Vet egentligen inte om man gör honom en tjänst eller inte att plocka upp honom när han skriker. Men det gör ont i hjärtat

HUr gör ni annars under dagarna?
Svar på tråden Sovtider för 8 månaders bebis