Inlägg från: honeybunches |Visa alla inlägg
  • honeybunches

    Tjockismammor babblar vidare! Del 4

    *lägger till i favoriter*

    Har varit nere i Kerava (5,5 h bilväg bort) hela helgen, är trött som tusan så det blir att kommentera imorgon. Måste bara sätta in ett foto så ni får se vem jag fått gosa med hela helgen. Vårt underbara fadderbar Vilja, som då är Aleksis nya kusin (barn till Aris bror + fru). Hon är 6 veckor gammal.{#lang_emotions_kiss}Aleksis nya kusin

  • honeybunches
    Mtf: Säger som Benet, potatismjöl är toppen! Men om det riktigt blivit blåsor skulle jag nästan testa med Bepanthen först tills dom läkt, och sen köra med potatismjöl. Det är de två sorterna vi kör med i jobbet också när tanterna är röda och "nötta" i ljumskarna och under brösten. Spännande att inte ta reda på kön. {#lang_emotions_smile} Jag är lite tudelad om hur vi ska göra med nästa...Men det lär ju räcka några år tills dess, så jag har ju betänketid.{#lang_emotions_wink}ELMK: Förstår du blir orolig, det hade nog jag med blivit. Säger som Reyn, kanske det går att byta bvc eller sköterska? Här där vi bor får man inte det, men ni kanske har möjlighet? Hoppas ni blir friska snart med!

    Benet: *fniss* åt kåta hundar. {#lang_emotions_laughing}AmoreElin: Såååå fin lägenhet! Jag kan ta den. {#lang_emotions_laughing}Lia: Grattis i efterskott till stora tjejen!

    Reyn: Jag saknar också Trollis! Hoppas dom får igång internet snart på nya stället!

    Det var en lååååååååång helg... Vi startade vår bilfärd kl.11.30 på fredag och kom fram till Kerava  ca 18.00. A var nog ganska nöjd i bilen, men sov sina vanliga 20 minuters snuttar bara. Han blev nog lite otålig där mot slutet dock. Majskrokarna räddade oss.{#lang_emotions_wink} Lilltösen var så underbart söt, men jag blev INTE bebissjuk igen. Det räckte med att se de stora mörka ringarna under Minttus ögon för att allt skulle komma tillbaka... Dessutom var Vilja inne i en sån period nu att hon gallskrek en timme varje kväll, och hade nu hållit på så i två veckor... Aleksi var ju så en period också, men det räckte nog inte så länge. Nästan exakt kl.21 varje kväll satte hon igång, och höll då på mellan 45-60 min. Inget hjäper, varken bröst eller flaska; hon skriker tills hon slocknar.... Minttu var helt uppgiven och hade bokat tid till zonterapi åt henne för att se om det hjälper. Jag gissar ju nog att hon "bara" är i 5-veckors språnget, men att det bara håller i sig lite längre. För det verkade ju inte vara kolik heller i.o.m. att hon annars var riktigt nöjd och belåten under resten av dagen. Men jag sa åt Minttu att ändå hålla allergirisken bakom örat, i.o.m. att Ari och Anssi ju har samma "dåliga" gener...

    Svärföräldrarna kom dit kl.12 följande dag och var där till ca 22 på kvällen innan dom for till sitt hotell... Jag var nära att gå sönder vid det laget... Kommentarer hit och dit hela tiden. Som tur var kom ju resten av gästerna sen och dopet hölls kl.15, så då fick man ju prata med lite annat folk också. Det var KOKHETT i deras lägenhet, och Vilja och Aleksi hade bara på sig kortärmade bodysar och var ändå kladdiga. Och svärmor satt HELA TIDEN och ojjade sig då dom inte har nå kläder på sig, tills det brast för Minttu och hon riktigt sa till på skarpen att "vi har 26 grader här inne! Det var annorlunda när du hade barn, då visste man inte bättre och byltade på barnen alldeles för mycket. Nu vet man mer, och jag tänker INTE sätta på henne byxor bara för att du tycker det!" Oj vad glad jag blev. Hon såg så snopen ut.{#lang_emotions_laughing} Senare fick jag en chans att prata ensam med Minttu om hur vi faktiskt har det här och det var så skönt att prata med nån som vet hur svärmor är... Minttu skulle gärna vilja flytta hit upp till Vasatrakten, och jag sa att det skulle ara så bra att få lite stöd och avlastning, för då skulle ju inte tanten bara vara på mig och Aleksi hela tiden.

    Det var som sagt inga problem att bo hos A&M, dom är båda supergulliga och vi kommer bra överens. Jag försökte hjälpa till så mycket som möjligt, för att jag mins hur mentalt slut man var med en sån liten bebis. Anssi lagade maten, så det var ju schysst också.

    Igår kom vi hem kl.18 på kvällen, aleksi var trött och grinig. Jag tror det är tänder på G i överkäken, för han har haft 37,5 i temp hela helgen och varit så där gnällig och inte velat sova eller äta. Jag hade just fått honom att sova kl.19 då Aris telefon ringer, och det är svärmor... "Vi är här på gården vi nu!!!" Lillen vakna ju förstås och börja stortjuta.... Dom hade startat resan efter oss, och kunde då inte bara köra förbi vårt hus och fara hem till sig; utan måste ju så klart komma VIA oss fastän vi då tillbringat hela helgen ihop.... Åhhhhh vi var lika frustreerade båda två. Önskar att Ari kunde säga nåt nån gång... Så då kom hon inklampande "oj gråter han?!" "Ja det var du som väckte upp honom" sa Ari faktiskt då. "Ojoj...skrattade hon...det är jag som är boven då...hehehehehe"... Jojo, skitkul ar det...NOT. Så då var dom ju här då igen en timme ca.... Jag blir bara så trött. Det är inte A's pappa som stör mig, för han är jättegullig och rar och är så bra med Aleksi. Det är tanten och hennes gnäll och kommentarer som gör mig skvatt galen bara.
  • honeybunches
    Tindra02 skrev 2009-09-07 20:53:35 följande:
    honey: Måste fråga dig då du kan bilbarnstolar. Är britax Multitech piss kass värdelös som bälteskudde???? Det är några här på fl som säger det Viskar, säg du inte håller med dom
    Jo, Minttu är gift med Aris bror. Hon är supertrevlig, men man vill ju ändå inte dissa tanten när ari och brorsan är med, så vi får ta det på tumanhand.{#lang_emotions_laughing}

    Ja alltså enligt vad jag förstått så är Multitech jättebra när den används bakåtvänd. Men framåtvänd är det ingen hit. Men det gäller inte bara för Multitech utan överlag för kombistolar. Därför rekommenderas det att man (när stolen är urväxt för bakåtvänt åkande) köper en ny framåtvänd bilstol. Här är en lista på nackdelar med kombistolar som Annnan här på FL gjort:

    Här är listan på nackdelar med kombistolar framåtvänt

    * Man bör inte använda kombistolens internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet/selen till en viss vikt eller ålder, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock slängs huvudet framåt men inte överkroppen...
    * ..bilens eget bälte kommer dock för långt ifrån kroppen eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor, då kommer bältet att ligga längst med sidorna på kombistolen inte mot barnets kropp. Dessutom kommer bältet troligen inte att sitta rätt då kombistolen (oftast) inte har någon bältesstyrning
    * Kombistolen är tyngre än en riktig framåtvänd stol, det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
    * En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar det inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd eller vikten är överskriden
    * Maxvikten är dessutom lägre än på en bältesstol vilket betyder att det kommer behövas en till stol ändå (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol). Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm.
  • honeybunches
    Tindra: Glömde säga att Multitechen också är väldigt tung, så vid eventuell krock blir det ju en väldigt stor tyngd bakom barnet. Detta då alltså när stolen används framåtvänd. Men som sagt, bakåtvänd är det en jättebra stol. Dessutom såg jag att jag skrev "Därför rekommenderas det att man köper en ny framåtvänd bilstol". Bältesstol skulle det så klart stå. {#lang_emotions_smile}
  • honeybunches
    AE: Oj vad roligt!!{#lang_emotions_smile}

    Mtf:
    Vad duktig hon har blivit!{#lang_emotions_sunny}

    Tindra:
    Ja alltså nu är det inte jag som är bilstolsexperten i vår familj, utan det är min storasyster thecarseatlady som länge varit intresserad av ämnet, och suttit otaliga timmar och läst, mailat och tagit reda på fakta. Så jag litar helt och hållet på det hon säger. Allt (det lilla) jag kan är sådant som jag lärt mig av henne. Hon har ofta kontakt med en på säkerhetsbutiken (www.sakerhetsbutiken.se) och Håkan på www.carseat.se (adventuredad här på FL); så allt hon inte vet själv tar hon reda på via dem. Hon har en Multi-tech, en two-way, en Hi-way och så tror jag att bältesstolarna till de äldre barnen är Britax Kid plus. Jag råkade igårkväll läsa tråden där du var med och diskuterade Multi-techen, och min syrra skrev detta där:

    "Multi-techen skulle jag rekommendera åt vem som helst, det är en underbar stol. Sonen sitter bekvämt i den både när han är vaken och när han sover och han kommer att kunna använda den väldigt länge bakåtvänt, minst till 5-års ålder, fast han är lång för sin ålder. Han är nu 2,5år och ca en meter lång. Stolen är även godkänd för framåtvänd montering, men jag skulle aldrig använda den som bältesstol när jag vet hur tung den är. Det är väldigt stor skillnad på den och en vanlig bältesstol, så jag vet ärligt talat inte hur den har blivit godkänd som bältesstol... Men det kanske är som med andra bilstolstester, att de bara testar en del saker och struntar i andra? Jag vet inte. Åtminstone vet jag att det är säkrare att välja en riktig bältesstol den dagen man inte har något annat val än att vända barnet framåt i bilen. För framåtvänt åkande är redan tillräckligt farligt för ett litet barn, så man vill ju inte öka faran direkt... :o("

    Det finns otaliga bilstolar på marknaden där det står att de är godkända, men för att få ett E-godkännande på en stol så behöver man inte testa hur nacken påverkas i en krock (!) Sverige är lite bättre än Finland på att plocka bort farliga stolar från marknaden, kan bara ge denna nya stol som exempel; verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4168/pl Den ska bara användas framåt, och påstås vara säker p.g.a den där bågen frampå... Den är från 9-18 kg, så i princip skulle Aleksi kunna sitta i den nu då han är över 9kg... Helt sjukt. Det blev lite OT. {#lang_emotions_wink}

    Garanterat är det många som använder alla kombistolar framåt, för det är ju "det dom är till för". Men jag skulle inte svänga Multi-tech framåt, och inte heller two-way. Viktgränsen är ju oberoende av framåtvänd-bakåtvänd samma (25 kg), så jag skulle ha barnet bakåtvänd tills viktgränsen är passerad, eller barnet blivit för långt, och sen köpa en bältesstol.
  • honeybunches
    Benet skrev 2009-09-07 22:00:23 följande:
     Vi ska försöka ta oss iväg och köpa en ny bilstol vi med, tänkte på det Tindra och Honey pratar om... Tror nog vi gör som med Wilmer att vi köper en bakåtvänd, han sitter ju fortfarande i sin så...
    Glömde ju dig. {#lang_emotions_wink} Vad har W för stol? En möjlighet skulle ju vara att köpa en större stol åt honom och låta D ta över hans! Om ni t.ex skulle köpa en Britax two-way åt W så skulle ju han kunna sitta bakåtvänd MÅNGA år ännu. Han är ju ingen stor klimp han ännu så. {#lang_emotions_wink}
  • honeybunches
    Millami skrev 2009-09-08 08:37:48 följande:
    jaa vi ha å måsta börj funder på bilstolar... vet int alls hu vi ska göra.... anton har en hi-way  men ja tycker den stolen ser så liten ut anton va nu knappa 11kg å 88cm men tycker ryggstödet ser så "kort" ut...? så fundera på att nea kunde ta hi-wayn å så köpa en ny till anton...frågan e bara vilken stol? stolen sku int kuna ta mycki mer utrymme än hi-wayn...
    Hmm...tycker det låter märkligt att stolen sku vara liten då han ändå bara e 88 cm. Syrrans yngsta (2,5 år) är ca 1 m lång och har mycket rum kvar i Hi-wayn. Har Anton ovanligt lång rygg då eller? Stolen är ju urväxt först när toppen av öronen når övre kanten på ryggstödet. Här var han ca 98 cm lång;
    Britax hi-way
    Maila fast A-L om du vill; kanske hon har nå förslag åt dig!
  • honeybunches
    Tindra02 skrev 2009-09-08 09:33:38 följande:
    Hmm hur ska jag skriva nu Den dagen man vänder dom framåt, ca 5år, så kan dom ju fortfarande ha stolens bälte. Då stolen har bilens bälte, då måste det ju vara säkrare och sitta i MT än bältesstol då den har ju bilens bälte om barnet? Eller?
    Jag bad just syrran göra ett inhopp här och förklara bättre. {#lang_emotions_smile} Så det kommer förhoppningsvis snart ett svar. {#lang_emotions_sunny}
  • honeybunches
    Tindra02 skrev 2009-09-09 12:33:00 följande:
    tack för ditt svar, men fråga är fortfarande obesvarad MT sätts fats med bilens bilbälte vid framåtåkande, därav använder man ju bilstolens bälte. Det måste ju ändå bli bättre än med MT då än bältesstol som du använder bilens bälte om barnet.
    Svaret var nog där i texten. {#lang_emotions_smile}

    "MT'n är också godkänd som framåtvänd bilstol med internbältet kvar i stolen, från 9-18kg. Då monterar man stolen med bilens bälte och barnet får ju på så sätt inte stolen kastad i ryggen vid en krock. Men i stället väljer man då att låta barnets nacke och huvud ta hela smällen, eftersom kroppen sitter stumt fast med bilstolens sele, medan huvudet fortsätter framåt i samma fart som bilen körde innan olyckan.... Så skadorna på barnets nacke och huvud blir större då än om man spänner fast barnet och stolen med bilens bälte(uppbromsningen blir lite skonsammare då barnet tillåts att rotera lite)."

    Alltså, om jag förstått det rätt, (trots att jag är lite förvirrad ibland) så används stolens egna bälte från 9-18 kg (framåtvänd), och efter det (alltså 18-25 kg) bara bilens bälte (?), och då blir det ju den där tyngden bakom vid eventuell krock. Eller är jag helt ute och cyklar? {#lang_emotions_laughing}
  • honeybunches
    Reyn: *skickar kramar* Det låter som vi får bilda en klubb "vi med jobbiga svärmödrar".{#lang_emotions_tongue_out} Fyyyy vad barnsligt och löjligt gjort av henne! Du behöver nog knappast vänta dig nån ursäkt från henne, men ni ska inte ge er ni heller...  Synd att ni tjafsar.{#lang_emotions_frown} Men det brukar ju gå i perioder, åtminstone för oss (som ni fått höra om till lust och leda. Du ska se att det nog lättar snart; detta tjafset med hans föräldrar har säkert också bidragit till att det är dålig stämning nu. Dessutom är du sjuk, och det gör ju inte precis någonting lättare...{#lang_emotions_undecided} Som sagt, kramar till dig, och hoppas verkligen du får må bättre snart! Roligt med hälsningar från Trollis!

    Benet: Ååååh, godbiten! Så härlig han är!

    UKVP: Låter ju lite knepigt det där med mellisen... Man tycker ju dom kunde vänta lite i.o.m. att det är sagt att dom ska vänta tills dom andra barnen farit hem... Fyyyy vad hemskt med dom som rymde! Hoppas verkligen dom skärper kollen nu hädanefter!

    Här har det varit kaos i flera dagar....Om inte nå tänder ploppar upp snart får jag nog ringa efter en excorsist tror jag.{#lang_emotions_tongue_out} Ungen är heeeelt ifrån sig, gallskriker, vill inte äta, sova...ja han vill ingenting förutom att vara i famnen. Endera är det mer tänder som ska upp, eller så nån fas. Hur var det med era när de var 6,5 månad? Vill minnas att Caspian hade nån jobbig period kring denna ålder, eller minns jag fel?
Svar på tråden Tjockismammor babblar vidare! Del 4