• Lina och Elsa

Rekommendera overall för just mitt barn!

Precis som alla andra så ska i nu köpa vinteroverall till vår dotter som är 1,5 år. Det är dyrt med overall och jag vill att hon ska ha en bra, inte bara ett bra märke utan faktiskt en som är slitstark, passar just henne och håller henne torr och lagom varm. Därför hoppas jag att ni kunniga FL-folk kan rekommendera inte bara ett märke utan till och med en specifik modell (storlek?) och även gärna skriva med priset, till just min busunge. Skriv gärna också med vart man kan köpa overallen, finns det matchande mössa/vantar som är bra osv. Ge gärna tips på faktiska affärer i göteborg som är bra att kolla i.

Här kommer vissa fakta:
    Maxpriset ligger på 1300, typ.

Elsa är lång men rätt smal och väldigt breda overaller blir otympliga på henne. (nu var det längesen vi mätte och vägde men säg dryga 90cm och 11,5 kilo)

Vi bor i Göteborg och det blir därför framförallt jävligt blött men kan också bli kallt framåt början på året.

Vi kommer köpa ull-underställ som hon kommer kunna ha om det är riktigt kallt.

Hon går på förskola och de är ute typ två gånger om dagen och min unge är den där ungen som antingen sitter hela tiden i en vattenpöl och häller vatten över huvudet eller som krälar omkring på asfalten och kastar sig nerför grässlänten. Hållbarhet är därför rätt viktigt.

Vi vill helst ha en chokladbrun eller grön overall, inte mörkblå, inte rosa.

Hon kommer förmodligen ha vincent- eller ecco-vinterskor, men möjligtvis även kavat till overallen (om det nu spelar roll). (ge gärna tips på skomodeller också om ni har lust)

Jag har kollat runt massa på typ Molo polaris, didriksson vasquez och pop men jag velar mellan modeller och prisklasser och är de verkligen bäst och hur kommer det sig att alla andra handlar didriksson för 699-799 när jag inte hittar det billigare än 1199, typ? Jag har absolut inget emot att betala det priset som krävs och heller inget emot märken men framförallt vill jag ju just ha den där modellen som är optimal till min busunge.

Tilläggas ska att vi har fodrade galonkläder som kommer passa åtminstone första halvan av vintern samt en ärvd bävernylonoverall som kommer passa hela vintern och finnas som extraoverall på förskolan.

Nu håller jag tummarna för att ni kan hjälpa mig, kära FL-vänner!

• Svar på tråden Rekommendera overall för just mitt barn!
  • avlac

Fleesfodrad galon är det enda som gäller när det är slask, regn och våt snö.
    Har mina pojkar på "I ur och skur" så de är ute det mesta av dagen. I fjol köpte jag en extra overall på Coop som hade fått "bäst i test" på bla slittålighet. Den var lite "styv" i tyget men tänkte att det nog skulle gå ändå. Det var de bästa overall jag köpt. Jag blev jätteglad när jag såg att de har samma i år så jag kunde köpa igen! Dessutom är den relativt lång i modellen och inte jättebred, går att dra åt i midjan så den sitter bra. Finns i mörkblå och vinröd, tror jag. Inte jättedyr - typ 500. Minns inte riktigt. Suveränt bra overall för barn som gillar att skita ner sig och slita på knäna och rumpan.

• Lina och Elsa

Avlac: vilka färger fanns den i då? Jag är ledsen om det är ytligt men jag vill faktiskt köpa en fin overall också :D

Men är den så pass billig så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa den även om jag köpte en annan finare också, att ha som overall under de värsta slitdagarna.

• mammamutilltre

Reima tycker jag är jätte bra för små barn, modellen för små barn är ju lite ballongmodell men den är så mjuk ,lätt och smidig så den känns inte klumpig.
    Hade den här modellen till min dotter.
    Jag köper oftast polarn och pyret till mina barn men tycker att reima är snäppet bättre. Särskilt för små.

Eeva

Model: 10090

- Tål att torktumlas
    - Tejpade vattentäta sömmar
    - Långt blixtlås
    - Säker löstagbar huva
    - Huva och krage med mjukt kindskydd
    - Mjukt foder i krage, ärmslut och huva
    - Många reflekterande detaljer
    - Tryckta detaljer
    - Reflekterande vanthållare
    - Värmedyna i sätet
    - Slitstarka fothällor som är lätta att ta av
    - Separat overall i ull/fleece som kan fästas med tryckknappar
    - 2 fickor med blixtlås
    - Inga innersömmar på benen
    - Extra namnetikett i den löstagbara huvan

1095 var priset jag fick fram.

Här finns de i gbg.

hlens City Göteborg
    Nordstan SE-404 21 Göteborg, Sweden
    031-3334002 NK-Kids Göteborg
    Hamngatan SE-404 20 Göteborg, Sweden
    031-7101257

• Lina och Elsa

Oj, den overallen lät ju toppenbra förutom ballongmodellen, samt att den bara fanns i vidriga färger :) (enligt min smak då!) Någon som vet en overall som är som den fast i smalare modell och grönt eller brunt eller någon kul färg? (förlåt alltså, jag vägrar verkligen en rosa overall, jag är tyvärr så petig)

• mammamutilltre

Jag hade en röd till min tjej och tyckte den var jätte fin.

• anna06

Molo polaris har jag köpt till min långsmala tjej. Passade jättebra och funkade bra här i Gbg. Aldrig kall, aldrig blöt, trots sittande/liggande i vattenpöl. Höll bra också. Var rejält smutsig av allt grus och lera som hon lyckats samla på sig, men blev rent igen i smutsen. Vi kör på Molo i år igen. Iom att hon är lång ska du inte lyssna på dem som säger att Molo är jättestora i storlekarna.

• solida

Jag anser att Reima har den allra bästa funktionen vad gäller slitage samt väta. Jag har sett många overaller då jag arbetar som förskolepedagog. Reima är dessutom mjukt och smidigt.
    Däremot hade min kompis som också har en lång och smal dotter didriksson till henne, och hon var superdupernöjd!! Den passade perfekt för hennes kroppstyp och hon blev varken blöt eller kall.

Och, tyvärr, vill jag avråda från att köpa en brun eller grön overall. De är fina, men på morgonen/eftermiddagen ute på en förskolegård när det mörknar så är barnen omöjiga att se i de färgerna. och om man går till skogen är det ännu värre! Hade en kille som hade en brun pop-overall förra året och som helt plötsligt försvann när vi var i skogen, han hade satt sig under en trädkoja och vi hade lugnt sett honom om han hade haft ljusare overall, men nu sprang vi runt och letade med panik i flera minuter... Efter det avråder jag alla att köpa overaller i murriga färger.

• Lina och Elsa

Men en grön overall kan ju faktiskt vara väldigt färgstark, speciellt om det är vinter. Vi har dock tänkt precis så gällande regnstället, hon har ett knallgult regnställ och alla andra har rosa eller mörkblå, så om hon försvinner lär de märka det direkt :)

Och OM vi köper en brun overall får vi tänka till och köpa en färgstark mössa helt enkelt :) (som man knyter fast så hon inte får av sig den!)

Svar på tråden Rekommendera overall för just mitt barn!