Inlägg från: littlemum |Visa alla inlägg
  • littlemum

Kanintråd #11

Tack yossis för att du hjälpte mig hit! Letade efter en ny tråd men hittade ingen. Tyckte att det verkade konstigt att ingen gjort en ny...
    Ni får ursäkta mitt lilla misstag att starta en till. Blev ju till på köpet avstängd ett tag för att jag skickade meddelande till er som var i gamla tråden.

• littlemum

Igår hämtade vi vår lille dvägrvädurshane. Han är helt underbar!

Vi håller på att bygga en bur till honom och från början hade vi tänkt ha en isolerad del men nu har vi börjat tveka. Vad tycker ni andra som har vana av utekaniner?
    Vad ska man ha för "halkskydd" om materialet man bygger buren i är halt?
    Några tips för hur man bäst tar hans om kaninen de första dagarna? Lämna lite mer i fred så han kan komma sig till rätta eller börja jobba på relationen med en gång?

• littlemum
    yossis skrev 2009-09-17 18:00:58 följande:
    Isolera inte buren, då kan kondens bildas efter som kaninen avger lite värme & då blir kaninen fuktig i pälsen, då kan kaninen börja frysa ist. Bättre att lägga in ett tjockt lager spån & halm ovan på under vintern, så ett hus/låda som kaninen kan krypa in i under kalla vinternätter fyllt med halm. Låt kaninen komma till ro ett par timmar/över natten innan ni börjar skapa kontakt då att flytta är ganska stressig upplevelse för kaninen. Prata mycket med kaninen så han blir van vid era röster & låt kaninen komma fram till er för att lukta på er innan ni tar upp den i knät eller liknande.
    Tack! Har hört många gånger nu att det inte är bra att isolera buren för att man kan isolera fel. Har inte förstått riktigt men nu fick jag ju en bra förklaring. Burritningen görs om!

Har du koll på "halkskydd" för material som har en tendens att vara lite glatta?
    Första dagen här hemma så han han inte ätit "blindtarmsbajset" kan det bero på "stress" efter flytten? Han har inte fått något att äta som han inte har ätit hos uppfödaren.
  • littlemum

Måste bara visa en bild av vår lille älskling. Han är så charmig med sina ränder

http://www.familjeliv.se/Hem/littlemum/galleri.php?cur_album=Standard#

• littlemum
    yossis skrev 2009-09-17 21:27:24 följande:
    Att han inte ätit "nattbajset" (blindtarmsbajset) beror nog lite på stress & ibland så produserar dom mer än vad dom behöver, täda bort bajset så det inte fastnar i pälsen på honom. Har tyvärr inga bra tips ang vad man kan ha som halkskydd i buren då alla mina burar är byggda i OSB-skiva eller plywood. Vad ska ni bygga buren i för matrial ?
    Ok. Tack för svaret! Är ju lite nojig så här i början.
    Vi har byggt den i formplyfa.
  • littlemum
    stjernfall skrev 2009-09-19 01:08:30 följande:
    Han är superdupersööööt!
    Ja visst är han!
  • littlemum

Burbyggarfråga:

Hade tänkt göra fönster på de täckta gavlarna på uteburen. Finns det några regler eller råd på hur stora fönsterna får lov att vara? De är ju bra som ljusinsläpp och vetilation, på vintern kan man ju "isolera" dem med plexiglas så det inte blir kallt.

• littlemum
    littlemum skrev 2009-09-19 13:18:47 följande:
    Burbyggarfråga:Hade tänkt göra fönster på de täckta gavlarna på uteburen. Finns det några regler eller råd på hur stora fönsterna får lov att vara? De är ju bra som ljusinsläpp och vetilation, på vintern kan man ju "isolera" dem med plexiglas så det inte blir kallt.
    Hoppade över fönstren, så länge iaf. Går ju att ändra senare om det skulel behövas.
  • littlemum

Är 30 cm för högt för en sitthylla?

• littlemum

En fråga till... Hur långt måste taket sticka ut?

• littlemum
    LinSar skrev 2009-09-28 07:30:20 följande:
    Verkligen en tråd för mej.Har aldrig haft kanin innan.Köpte i fredags en kanin till mina töser på 10 och 7 år.Köpte kaninen av en djuraffär och hon är 14v.Har en 1,20 bur till henne.När hon kissade i ett hörn satte jag in toan där som jag la kutterspån i samt litte spill och kiss.Hon bajsar ändå överallt i buren och toan har hon bara brukat en gång annars ligger hon bara i den ibland.Annars ligger hon i sitt andra hörn.Tar det ett tag för henne att lära sej lådan eller tror ni att hon kommer fortsätta bajsa överallt i buren.Snälla hjälp mej med det hur jag får henne rumsren.Tänkte jag skulle få henne att bara göra på lådan.Hon älskar att ligga i knät men hon kommer inte fram till bur gallret och pratar.Varför gör hon inte det tror ni.är hon fortfarande för ovan oss.
    Kolla om den här artikeln kan ge dig lite mer info kanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=5

Lycka till!
  • littlemum

Hej alla kaninkunniga!

Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit.

1. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?

2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?

3. Sedan kanske den dummaste frågan... Vår kanin har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga... Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?

4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.

Svar på tråden Kanintråd #11