Inlägg från: Tudor 05 |Visa alla inlägg
  • Tudor 05

Kanintråd #11

Pigeon skrev 2009-09-21 14:39:48 följande:
    Hejsan! "Hoppar" in här, hehe...Jag skulle behöva lite tips om hur vi ska göra med våra kaniner. Vi hade en hona och blev sugna på att låta henne få några kullar ungar. Vet många vänner som vill ha och vi har dessutom flera zooaffärer runt om som kan tänkas köpa in de vi ev inte får sålt. Sagt och gjort, vi åkte till zooaffären och spanade in en söt hane. Vi frågade personalen om det gick bra att släppa ihop dem i samma bur nu när honan bott där själv såpass länge. De sa att det var inga problem, bara man släpper ihop dem nånstans på neutralt område i början.MEN detta har tyvärr visat sig inte alls stämma, kaninerna är som hund och katt, honan riktigt "morrar" när hanen kommer i närheten och annars bara jagar de varandra runt runt. När de var i sommarburen (stor tvåvånings utebur + ca 6-7 kvm rasthage) gick det ändå ok för det fanns ju många platser att vara på, men när vi skulle ta in dem för vintern (uteburen är inte isolerad) så blev det BARA bråk, inneburen är ju mycket mindre (ca 0,75 x 2 meter). Nu har vi hanen i en liten, gammal reservbur, men har egentligen inte plats för två burar inomhus. GÅR det att vänja dem vid att vara i samma bur eller kommer det alltid vara så här? Eller ska vi försöka isolera uteburen och bara ha dem ute?
    jag har svarat dig i din tråd om detta :)

**
    Kika gärna in till min kaningård...... sweetys.se/
  • Tudor 05

ja, dräktiga honor brukar bli ursinniga på andra kaniner :P

Fast morra och göra ljud för sig kan de göra ändå. speciellt honor. jag har två honor som bodde ihop tidigare (mor o dotter) och när de var brunstiga så lät de som ett hönshus i deras bur, båda kluckade som hönor. hahaha.

• Tudor 05

Någon mer på fl som håller på med eller har provat kaninhoppning?
    Världens roligaste hobby, haha

• Tudor 05

har inte hört talas om dem... men gå annars in på kanin-net. nu minns jag inte adressen men det är nog inte så svårt att söka rätt på.

På deras forum kan du söka efter vad du vill ha, och det finns många uppfödare i Västergötland vet jag! :)

• Tudor 05

är det någon mer som har dvärgvädur rex?
    Köpte ett avelspar som jag ska ta första kullen på nästa vår. Ska bli så himla spännande. Pälsen är ju helt underbar på dem!
    (utöver har jag en bunt hoppkaniner som är vädurar är i 2,5-3kgs klassen).

• Tudor 05

väntar och väntar på årets första kullar. Det ska bli såå spännande :)

Både dvärgvädur rex, och hoppkaniner med rexanlag. Kika gärna in på hemsidan http//sweetys.se och glöm inte gästboken :) 

Svar på tråden Kanintråd #11