Inlägg från: Puma87 |Visa alla inlägg
  • Puma87

Kanintråd #11

I tisdags flyttade Kompis hem till mig och min dotter. Är jätte nyfiken på vad hans färg heter då jag inte sett den förut. Någon här inne kanske vet. Han är grå/vit/beige spräcklig på båda sidor av kroppen och ansiktet ser ni ju =)
    Kitty 081003
  • Puma87

Här har ni en bild på Kompis från höger sida hans vänster sida är nästan identisk med denna sida.
    Han är en korsning mellan Hermelin/Löwen mamman var orange/beige (vet itne det riktiga namnet på färgen) och pappan var stålgrå
    Kitty 081003
  • Puma87
    anne h skrev 2011-05-31 23:54:29 följande:
    Mysig liten sak! och mkt fin
    Han är skit mysig trode inte att kaniner var så här tillgivna som han är. Han är 9veckor idag jag har alltså haft honom i en vecka och han följer mig som en hund och ligger gärna på rygg (?!) i mitt knä och blir kliad på magen
    Kitty 081003
  • Puma87

Har en fråga ang att få min kanin rumsren. Han är 10v och har valt att bajsa i ett hörn av buren och kissa i toan jag har satt in i buren. Skulle gärna se att han gjorde allt i toan. Har prövat att lägga över bajset i toan men det funkar inte. Har ni något tips eller ska jag ha 2st toalätter?

Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-06-08 17:06:44 följande:
    det jag skulle gjort är att flytta över bajset till toan  Börja så och se {#emotions_dlg.flower}
    Har gjort det men han fotsätter att bajsa i sitt andra hörn
    Kitty 081003
  • Puma87

Har en fråga som känns jätte dum men va fan det finns väll inga dumma frågor egentligen =P

Får hem en till kanin om 2veckor en hona. Har redan nu en hane och båda kommer vara innomhus kaniner. Det jag undrar nu är hur jag ska placera burarna? Kan jag ha dom i en varsin bur brevid varandra eller bör jag ha burarna på olika ställen i lägenheten? Hur hade ni gjort?

Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 19:53:03 följande:
    jag har mina som är inne brevid varandra ..  hela vardagsrummet är fullt :-P
    Och det fungerar bra osv när honorna löper? Hur ofta löper dom föressten?
    Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 20:11:28 följande:

hanarna skvätter antagligen mera då honan är i närheten ..
    men skydd bakom buren fick jag ha även då jag bara hade en hane .. 
    Skyddet vi har är en plexiglasskiva .. enkel att torka av och genomskinlig.

löper ? nä kaniner löper la inte utan kan la med rätt uppvaktning alltid bli med bebisar .. så du skall ju ej ha dem tillsammans :-P

haha det har du rätt i kaniner löper inte. Förstår inte vad jag tänkte på eller med. Lilltån kanske =P
    Tänkte mer om dom blir som typ hundar helt rabiata när dom är inärheten av varandra även fast dom sitter i olika burar.
    Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 21:27:44 följande:
    *skrattar* nä jag upplever inte det så men det beror nog lite på individer Tyst
    Det enda jag märker är som sagt att han skvätter lite mera och markerar lite mera ..
    Okej skönt att höra. Har aldrig haft två st samtidigt förut så jag har ju ingen aning om hur de bli när dom är inärheten utav varandra även fast dom sitter i olika burar.
    Kitty 081003
  • Puma87

Har en till fråga till er som kan liiiiite mer än mig om kaniner. Såg idag att min kaninhanes pung har "tittat fram". Har kulorna automatiskt trillat ned då eller kommer själva "påsen" före?
    Är bara rent nyfiken. Tycker även att han har blivit lugnare de senaste dagarna och hans urin luktar MKT starkare än innan. Normalt?

Vill bara veta så att jag vet att allt är normalt. Har ju som sagt aldrig haft en hane förut och min senaste kanin dog för 6år sedan så jag ränkar mig själv som nybörjare innom detta ämne.

Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-03 09:13:57 följande:
    hur gammal är han ?
    Han är 3månader och 1vecka.
    Kitty 081003
  • Puma87

Kan även tillägga att det är en hermelin om det spelar någon roll. Har hört att åldern kan variera beroende på ras.

Kitty 081003
  • Puma87

Jag har googlat och har hittat att könsmognaden brukar komma mellan 3-5månader på mindre raser men jag vill ju veta om man ska hålla ögonen öppna och känna efter ordentligt om kulorna har trillat ner eller liknande. Vet ju absolut inget om kulor på hankaniner. Har bara erfarenhet av människor haha Flört

Kitty 081003
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-03 22:15:28 följande:
    nä det har jag aldrig hör något om så .. det tror jag inte ..  Flört
    Okej då litar jag på det. Vill ju veta då jag inte vill göra fel med honom liksom.
    Kitty 081003
  • Puma87

Nu har jag fått hem min andra kanin en Blå zobelsiameshona. Men det är inte henne jag undrar över, utan det är min hane jag är "orolig" för. Sedan Snöa flyttade hem till oss igår har hans kiss genast blivit mörkare. Är detta vanligt? Har klämmt lite på magen på honom osv men ingen reaktion, hittar inget när jag googlar heller. Kanske ska säga att han är könsmogen också.

Kitty 081003
  • Puma87

Mammagos: jag har ingen sån ras men jag har två hermeliner och den ena är jätte sprallig medans den andra är lugnare än min mammas hund. Men överlag är det en trevlig ras dock är personligheten alltid individuell. Kolla på hur föräldrarna är och du kan få ett humm om hur de kanske kommer vara

• Puma87

Hej ahr en liten snabb fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, var idag tvungen att avliva min fina kaninhane Kompis som jag hade tänkt att kastrera och sedan låta dela bur med min hona snöa då dom två verklgen trivs ihop men nu står Snöa utan sin Kompis och sitt sällskap. Min fråga är nu ska jag skaffa en ny kanin som sällskap eller satsa på ett marsvin eller två??

Kitty 081003
  • Puma87

Grejjen är den att hon blir jätte rastlös och biter på gallret hela tiden när hon är själv men gör inte det när hon haft sällskap. Hon är dessutom lugnare och trevligare när hon har sällskap. Men jag ska avvakta ett tag måste smälta att vi förlorat ena kaninen.

Svar på tråden Kanintråd #11