Inlägg från: oONinniOo |Visa alla inlägg
  • oONinniOo

Kanintråd #11

Väcker lite liv i den här igen! För nu är det minsann vår i min kaningård. Glad Idag har det tillverkats lite white zobel blåa och white zobel bruna dvärgvädurar. Kyss

Den som letar efter fel, finner inget annat.
  • oONinniOo

Instämmer med mlinZ att dvärgvädurar är bra barnkaniner. Även Lejonhuvad kanin om man är noga med uppfödare. Glad Holländsk kanin är också en väldigt mysig ras.

• oONinniOo
    IssaPissa skrev 2012-03-07 12:38:04 följande:
    När brukar man märka på honan att hon är dräktig?
    Står ju massor att läsa men tänkte om det var någon som hade erfarenhet.
    Hon verkar trött, parades i söndags 3 gånger tror jag men sedan ville hon inte mera.   
    Jag brukar oftast inte märka något på mina förrän sista veckan, om det ens märks alls på en del (förrän de väl drar päls sekunderna innan ungarna föds då).
  • oONinniOo

Dag 29 idag för min hona och hon är en riktig grävmaskin numera, med resultat att hennes bur inte ser så vidare fin ut längre. Tungan ute

• oONinniOo
    IssaPissa skrev 2012-04-01 20:19:58 följande:
    Min hona är på dag 28 och här är det också kaos!! Hon gräver som tusan och det är spån och bajs och allt i hela buren!
    Emellanåt så ligger hon helt utslagen och man ser att hon inte har någon midja längre så det vore konstigt om hon inte har ungar i magen. 
    Spännande. Glad

Här blev det bebbar redan igår: 5st. En dog under natten, men de andra 4 lever än så länge. Ser i nuläget ut som det kan vara 1 white zobel brun och 3 white zobel blå. Solig
  • oONinniOo

Mina små har inte fått en lätt start i livet. Mamma Ulva bestämde sig tydligen för att inte ta hand om dem. De var smala redan igår och är det även idag. Så nu försöker jag hitta en surrogatmamma till mina små, annars får jag göra ett tappert försök att nappa upp dem..

• oONinniOo
    IssaPissa skrev 2012-04-02 09:59:15 följande:
    Såg nu att du bodde i Kumla, tyvärr för långt bort! Hoppas hon bestämmer sig för att ta hand om dem eller att du lyckas nappa upp dem, ahr läst att det ska vara otroligt svårt
    Ja, tyvärr är det ju inte världens lättaste att nappa upp. Lyckades få tag på en uppfödarbekant till mig som bor här på orten och som kanske kanske hade en hona som skulle kunna ta hand om mina, även om inga garantier fanns. Kollade till mina små nu och ytterligare 2 har dött, den jag hittade utanför boet och sen en till. De andra två var ändå pigga, så jag testade att ta upp mamma Ulva och ha henne halvliggandes i knäet och låta de små dia. Verkar som mjölken runnit till ordentligt nu, för nu fick de faktiskt i sig något! Riktigt runda och goa magar. Så jag kommer nog göra så att jag har de i en egen liten låda och sen får de fortsätta med lite "stödmatning" med mamma halvliggandes i knäet på mig. Jag tror det blir bäst för dem.
  • oONinniOo
    IssaPissa skrev 2012-04-02 16:29:44 följande:
    MEn toppen att de kunde få i sig mat från mamman, mycket pyssel men så kan det ju faktiskt gå!

HAr varit borta hela dagen men inga ungar ännu, bara en trött kanin som ligger utslagen på sida. Inatt kanske? 
    Mycket pyssel gör mig inget bara de överlever. Glad

Låter som det kan vara på gång för din hona snart, så jag tror också i natt. Solig
  • oONinniOo
    IssaPissa: Vad roligt!! Glad

Mina två små godingar mår så bra så, växer så det knakar.

• oONinniOo
    IssaPissa: Blir spännande att se bild på dem sen. Glad

Mina två godingar är 9 dagar gamla idag och jag är glad att mina föräldrar kommer ta ena, för annars hade det varit väldigt svårt att skiljas från den. Den andra stannar såklart!

• oONinniOo

Nu börjar det bli fart på mina godingar. Kyss 3 veckor gamla på lördag.

Den mina föräldrar ska ha.

Min lilla goding. ♥

• oONinniOo

3½ veckor gamla nu och de växer så fort att jag knappt hinner med. Alli ser ut att få ett riktigt snygg huvud, så det är tur att hon kommer finnas nära till hands om jag vill låna henne för en kull. Aslans sidoteckning ser finfin ut, även om ögonringarna inte är nå vidare just nu.

Alli

• oONinniOo
    oONinniOo skrev 2012-04-24 15:49:06 följande:
    3½ veckor gamla nu och de växer så fort att jag knappt hinner med. Alli ser ut att få ett riktigt snygg huvud, så det är tur att hon kommer finnas nära till hands om jag vill låna henne för en kull. Aslans sidoteckning ser finfin ut, även om ögonringarna inte är nå vidare just nu.

Alli
    Fasiken, fel knapp. Tungan ute

Alli

Aslan

• oONinniOo
    Pallas skrev 2012-04-24 15:53:30 följande:
    Men såna halegosingar, Ninni!

Jag funderar på att skaffa sällskap till min kanin (hans bror dog i somras), men är osäker på hur jag ska gå tillväga. Har ni några generella tips? 
    Är det kastrerad hane det gäller? En hona skulle nog passa honom alldeles utmärkt i sådana fall. Vad exakt är du osäker på? Glad Introducera på neutral plats först och se hur det går. 
  • oONinniOo

Mina bebisar har blivit så stora och snart flyttklara! Eller ja, om 2½ vecka i alla fall. Öronen är fällda nu och de ser jättefina ut båda två. Min lille Aslan är en riktig liten poser. ♥

Zvintos Alli, zobel brun.

Zvintos Aslan, white zobel blå.

• oONinniOo

Igår hämtade jag hem mitt nya  tillskott, en vit rödögd Liten rex. Gudomligt söt fröken och len som sammet!

• oONinniOo

Bild på B-kullen som nu är 3½ vecka gamla.

Zvintos Balthasar, white zobel blå hane.

Zvintos Barney, zobel brun hane.
    Såpass mörk att han faktiskt ser svart ut. 

Zvintos Bastian, white zobel brun hane.
    Väldigt mörk sådan och skulle kunna misstas för white svart.

Zvintos Beatrice, white zobel brun hona.

Zvintos Belanna, white zobel brun hona.
    Även hon väldigt mörk och ser nästan white svart ut. 

Zvintos Benjamin, white zobel blå hane.

Sådär, nu har jag bildbombat färdigt. Oskyldig 
  • oONinniOo
    leias skrev 2012-05-14 22:41:29 följande:
    Liten fråga: vart köper man saker billigast? Tänkte på burar och tillbehör.
    Jag föredrar att köpa hos Gnagarboden, då man vet att burarna alltid håller minst lagliga mått.
    leias skrev 2012-05-14 22:46:13 följande:
    Vilket foder, hö, spån och godis rekommenderar ni till en kanin?
    Vilket foder man föredrar är så olika. Personligen tycker jag bäst om Chudleys Rabbit Royale, men kommer vid nästa köp att testa ett foder från Tyskland (Pre Alpin). Hö föredrar jag så grovt som möjligt och det gör mina kaniner också, dock har jag inte alltid så lätt att få tag på hö från bonde. Godis brukar mina kunna få  någon liten bit frukt ganska sällan, i övrigt ger jag ex lite örter och annat som godis.
  • oONinniOo

Godingarna som nu är 6½ vecka gamla. Usel mobilbild dock..

• oONinniOo
    IssaPissa skrev 2012-07-11 20:56:53 följande:
    Men gud så söta, är det samma mamma som första kullen?
    Japp, det är samma föräldrar som till första kullen. Gjorde en chansning och hoppades hon skulle ta bättre hand om denna kullen. Och det gjorde hon! Med denna kull visste hon exakt hur hon skulle göra och har skött alla 6 galant! Solig
Svar på tråden Kanintråd #11