Inlägg från: IssaPissa |Visa alla inlägg
  • IssaPissa

Kanintråd #11

Vilken rolig tråd!

Dottern fick sin första kanin för 2 veckor sedan, en blåögd hermelin/rex blandning som är vit. Vi är supernöjda även om det inte var planerat

Skumamde igenom och såg det om vattenflaska, har hela tiden tyckt att hon dricker dåligt så jag ställde in en skål (lika bra att vänja henne dessutom eftersom hon ska bo ut ei vinter) och gick dit och drack på en gång!

Till våren blir det förhoppningsvis kaninbebisar här hemma!

• IssaPissa

Någon som kanske har ett tips på vad vi ska göra när kanine bajsar i sitt hus där det är tänkt att hon ska sova/söka skydd?

Hon bor ute i en rejäl bur på 3 kvm som är nätad runt om och i ena hörnet har hon sitt hus står. Den hörnan är också skyddad mot vind och regn men idag upptäckte jag att det var hur mycket kiss och bajs som helst i huset, där är ju min tanke att hon ska sova.
    Kan de va spånet och halmen som lockar henne att göra det där? Mestadelen av buren är gräs annars.

Trpr ni man kan få henne att baja och kissa nån annanstans?

• IssaPissa

Det har gått jättebra! Byggde ett hus och la i halm, spänt gick jag ut och lyfte på locket nästa morgon och ingenting där i Däremot en massa i det andra huset så det fungerar bra nu!

Vi håller på och bygger klart våran bod vid huset där vi bor nu, där ska kaninen få bo i vinter. Den glömdes bort när vi köpte våran gård men eftersom det verkar dröja en vinter till innan vi kan bo på nya stället (där kaninen ska bo i ladugården) får vi fixa boden och bygag en bur på ben. Kan ju vara bra att ha sedan också.
    Först hade vi tänkt ha den på altanen men den blir mycket mer skyddad i boden.

• IssaPissa

För en månad sedan blev buren på ben äntligen klar! Hon fivk flytta in i den bums och nu vägrar kaninskrället att gå ut. Hon som gärna vill bli klappad och kelad med blev helt galen och man fick riva hela buren för att få ut henne när hon märkte att det var dags att lyftas ut.
    Men grannen har skaffat hund som stressar henne så det beror säkert på det, våran hund har ju äntligen vant sig!

Var lite orolig för bajseriet men det har fungerat bra! Byggde en ny toahörna, en liten som hon först fick ha i sommarburen och när hon börjat använda den flyttade vi den till vinterburen och i början bajsade och kissade hon lite här och där i buren men jag anatr att hon blev förvirras av allt spån överallt.
    Höll på under en veckas tid att flytta runt skålar och hö och la på de ställen jag märkte att hon hade gjort något och tog bort all spån framför toan så nu går hon i stort sett bara där, jätteskönt för det blir ju så otroligt lättstädat då.

Nu står buren ute i det fria men så fort snön kommer ska hon flyttas in under tak.

• IssaPissa

Ja här har vattnet varit fryst ganska många gånger på morgonen men jag ahr märkt att det komemr ljummet vatten ur våran kran som sitter utomhus om man inte precis har använt tvättmaskinen inne så det är superlätt att ge henne nytt flera gånger om dagen.
    Inge snö här heller så hon har buren står utanför boden fortfarande men när snön kommer ska den lyftas in i boden som är oisolerad men tät iallafall.

Hon håller sig till sina låda, ibland kan det vara några bobbor precis utanför men det är otroligt lättstädat måste jag säga, vi är inne på våran andra stora spånbal från Granngården redan och den stora tunnan på 300 liter har vi fått tömma en gång redan, skita kan de

• IssaPissa

Ja gud så söta kaniner!

Här hopaps vi på bebisar om en månad! Ska hämta våran hona idag, hon har varit hos en hane sedan i söndags och blivit parad.
    Hon hade flera planerade hanar men det blev inget med dem av olika orsaker så jag fick åka 4 mil för att lämna henne till en dvärgvädurshane, viltgrå. Våran hona är en vit blåögd hermelin så vi hoppas på många söta bebisar då det är högt tryckt på dessa ungar BAra hoppas hon inte är tom.

Vi har ju också tagit in henne, jisses vad det blir skräpigt när man har kaninen inne, jag måste säga att jag tycker det är jättejobbigt men jag är rätt pedant av mig också. Till våren vår hon komma ut igen för att sedan alltid bo ute, till nästa kull ska vi letareda på en egen hane.     

Svar på tråden Kanintråd #11