Inlägg från: Anna86 |Visa alla inlägg
  • Anna86

Kanintråd #11

skåneflicka skrev 2009-09-07 19:31:15 följande:
    coming soon... jag ger grönsöaker til l min kanin och hon har aldrig varit dålig i magen. Har aldrig läst förr at t man inte ska ge grönsaker - tvärtom. det finns ju massa vitaminer i grönsaker.
    Så länge man är försiktig i början när man vänjer kaninen vid en ny grönsak så är det ingen fara. Ger man kaniner grönsaker/frukt/pellets m.m som den inte är van vid så brukar den bli dålig i magen då kaniner har känsliga magar. Det är lika med gräset på våren, man ska vara försiktig den första tiden tills kaninens mage har vant sig :)

Coming Soon: Var är bilden?

Ms Leia: Höet är bäst att ge i en höhäck. Annars kliver(och kissar och bajsar ofta..) kaninerna på det och sen äter dom inte upp det
    Om du väljer att ha kattsand, ha inte en som är klumpbildande eller dammar då det kan ge allvarliga problem för kaninen, dom äter ju allt... Toa-lätt är papperspellets. Har du låda kan du tömma den en gång per dag så bör du klara dig från lukt.
    En låda eller hylla, det kvittar så länge kaninen kan sitta både på och under.

Stjernfall: Hur säker är du på att pappan verkligen är en vildkanin och inte bara en vanlig förrymd tamkanin? :)
    Plocka upp och pyssla mycket med ungarna så blir dom tama. Sprattlar dom så håll i tills dom ger sig, prata gärna lugnande under tiden. Bättre att dom vänjer sig vid bärande nu än när dom är vuxna och starka. Och i den åldern kan dom vara lite sprattliga, bara att fortsätta pyssla med dom.
    Könen brukar bli tydligare med åldern! Men är man duktig kan man se samma dag som dom är födda
  • Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-06 22:14:35 följande:

Glömde skriva, det är en viltblå hermelin. Skulle nog själv vilja säga att den var viltblå otter, men eftersom den är utställd på 95 p så får jag nog ge mej, hahaha. Mycket snygg!
    Bilden kommer från www.bexander.info/

Viltblå otter? Omöjligt. En kanin kan inte vara både vilt och otter
    Och kaninen är utställd på 93p enligt hemsidan?
  • Anna86

Underbara små viltgrå(vissa med japantecken också) bäbisar! Ser ut som helt normala kaninbebisar :) Att dom är just viltgrå beror nog på att pappan är viltgrå och inte bär på några andra färger, kan lika gärna vara en tamkanin. Återstår att se när ungarna blir större

Fortsätt att lyfta, nära kroppen, så bör mamman sluta sprattla så småningom. Kaniner är envisa små djur

• Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-07 20:42:50 följande:

Såg nu att jag skrivit fel poäng, spelar kanske inte så stor roll heller? Nu lärde jag mej något nytt, vad är det som gör att de inte kan vara både vilt och otter? Har aldrig hört det innan och sett många som säljer både och.
    Nej det spelar inte så stor roll Bara påpekade det ändå.

Kaninen kan vara vilt och bära på otter och tvärtom(har jag för mig) men den kan inte vara både och eftersom en otter inte har bältesindelningen som viltfärgade har
  • Anna86

Brollie: Förmodligen är vinterpälsen på gång ja Då brukar man kunna dra stora tussar och ibland så mycket på ryggen att kaninen får en "kjol" :-P
    Kolla på dom lossade tussarna så ser du att stråna är ganska långa, så förmodligen ser han smal ut pga fällningen

• Anna86

Ms Leia skrev 2009-09-08 08:10:30 följande:

Vad betyder bältesindelning på viltfärgade?
    Att varje hårstrå är indelat i olika färger från bottenfärg, till mellanfärg och vad nu den yttersta färgen heter. Jag har inte vaknat än så jag tappar ord
  • Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-08 13:38:17 följande:

Det är möjligt men havanna är ofta bältesindelade, trots att det räknas som enfärgat. Kanin-net, nja finns där verkligen så många proffs? Upplever det mest som en massa småtjejer som virvlar runt en massa osant snack.. Men det är min uppfattning. INGEN av de stora uppfödarna håller till där, eller ens letar info på den sidan. Japp, uppfödare till alla Sandbacken´s kaniner.. Har levererat ett antal hundra sen 2003..  Du får googla fram min hemsida, man får inte skriva den här och har fått x-antal varningar tidigare ang just detta..
    Där finns det massor med duktiga uppfödare och tidigare uppfödare. Både hoppare och utställare. Det är helt enkelt forumet man ska hålla till på om man vill lära sig massor med nyttigt om kaniner!
    Småtjejer? Dom flesta som håller till där är ju faktiskt runt 20-35... Och vilka är då dom "stora" uppfödarna enligt dig? Och hur vet du att dom inte håller till där? Vet att det är många som är inne och läser alla intressanta debatter men inte skriver något.

Hur som, fick svar på mina frågor på kanin-net och så här är det: En kanin kan inte vara både vilt och otter då färgerna sitter på samma locus, alltså antingen eller. En kanin som är "vilt och otter" är en viltfärgad kanin med otteranlag och ser ut som en vanlig viltfärgad.
    Och en viltfärgad kan få otter men en otter kan inte få viltfärgat
  • Anna86

Hallå alla :) 
    Glömmer att kika in här :) Även hos mig har det kommit kaninungar, rena babyboomen de senaste dagarna :D
    Underbart med vår och kaninungar :D 

• Anna86

Några av mina underbart söta bäbisar blev 2 veckor idag :)
    Tänkte att det kan vara lite kul med bilder i kanintråden också :) 

• Anna86

na96gen: tråkigt när det blir så :( Håller tummarna för att det går bättre nu :)

• Anna86

na96gen: Jag slänger skiten i komposten på tomten, men vet att flera åker till återvinningen med den :)

Har avlat på både renrasiga och hoppkaniner förr men nu är det "bara" kelisar. Diverse små blandraser med mysigt temperament och fina färger :)  Sök på Trombens Kaningård så borde du hitta min hemsida, om inte annat är det en lätt adress gårdsnamnet + .se. Haha, om jag nu får skriva så, fick en varning förut :P

• Anna86

Snabbaste och enklaste bolådorna; bygg en ram av 4 plankor, klart!

Jag har spån i skitlådorna och hö i resten av burarna just nu, men finast är ju att ha spån tycker jag

• Anna86
    na96gen skrev 2011-05-02 11:11:13 följande:
    de kastar inte iväg dem då ?
    Damerna kastar runt allt nu.. vänder på matskålarna etc.. full fart på dem.. på gott o ont
    Mina har inte lyckats hittills iaf :) Däremot har dom lyckats lägga skålar m.m i bona? Tokar! :P
  • Anna86

Min söta bebis Trombens Gladys som kommer stanna här :) Fotat alla 20 ungar idag + redigerat fotona och uppdaterat hemsidan. Man får så mycket gjort på lediga dagar :D 

En av mina kaniner har fått kommit ut på "sommarbete" redan, hon går ute dygnet runt och gräver gångar, äter gräs och bara njuter :D

Verkar komma kaninungar lite varstans nu om man kikar i tråden, då är sommaren verkligen på väg :D

• Anna86

Synd du bodde långt bort annars hade du kunnat hyra både bur och kanin av mig :) 

Det kan t.o.m vara en fördel att ta en vuxen kanin för den vet man hur den är i temperamentet redan till skillnad från en unge som kan ändras ganska mycket :)

Svar på tråden Kanintråd #11