Kanintråd #11
Hej pluttismamma. Att gräva är ett naturligt beteende för kaniner men det kan vara lite individuellt vad de menar med det. Min börjar gräva sådär ibland när han vill komma undan, om man tex plockat upp honom och han vill ner, men ibland bara gräver han på golvet för han tror att han gräver gångar . Ibland bäddar de åt sig genom att gräva.
När det gäller att ha kaninen lös så är A och O att se till att den inte kan komma åt sladdar! Biter de av en sladd kan de dels dö och dels kan det börja brinna och så förstörs ju förstås apparaten de tuggar på. Man kan inte lära dem att inte tugga på sladdar eftersom de tror det är grenar. Annars är det bara att släppa ut om kaninen är rumsren åtminstone när det gäller kiss, några bajspluttar kan man ju sopa upp. Min har tuggat lite på böcker och längst ner på skåp och sånt, men det har han slutat med, man får säga nej och ta bort dem därifrån. En annan sak man ska ha lite koll på är att de inte kommer åt att äta krukväxter, kan vara giftiga för dem.
Jag har min försäkrad i Sveland, smådjursförsäkringen. Den och Agria är i princip samma villkor och pris. Jag rekommenderar att försäkra, det kan verkligen löna sig om kaninen blir sjuk. Observera att det är veterinärkostnader man får ut och inte kostnader för det som kaninen förstör i hemmet .