Inlägg från: Ms Leia |Visa alla inlägg
  • Ms Leia

Kanintråd #11

Ok tack...

Funderar fortfarande på hus eller hylla... känns som en hylla är bättre, då kan de fortfarande använda hela bottenytan att springa omkring på.

Letar efter något ställe som säljer en dubbelkaninbur... som två vanliga på varandra, men hittar inte nånstans på nätet. Nån som vet?

• Ms Leia

Nu har jag inhandlat lite bursaker till kaninen: hus, matskål, vattenflaska, höhäck osv.. Nu funderar jag hur jag ska placera det, känns som det inte inte blir mkt yta kvar hur man än gör.

Har huset i vänstra hörnet, med vattenflaska samt saltsten utanför. Bredvid huset har jag matskålen. Och i högra hörnet hoppas jag den ska ha toan, annars får jag flytta om. Och då hamnar höhäcken snett mitt emot toan i nedre högra hörnet men lite mer åt mitten.
    Funkar det?

Har funderingar på att bygga en innebur, men det är väl kanske svårstädat då? Kanske kan man klä med våtrumsmatta på golvet eller liknanade... Och den kommer ju vara i trä, kommer inte kaninen gnaga sönder den?

• Ms Leia

stjernfall:

Intressant... jo klart att den inte behöver bo i buren om det funkar ute.... då kan ju buren stå öppen men då gäller det att säkra rummet och veta att den inte förstör någonting.

Men om kaninen först hittar ett toa-hörn i buren, sen sätter jag in en toalåda och det funkar. Sen vill jag byta bur, funkar det verkligen då? Fortsätter den gå på samma låda då...

• Ms Leia

Ang toalätt som jag la ut i buren nu, det luktar ju inte gott! Möjligen suger det upp väldigt bra, och det skulle inte lukta när kaninen kissat som det kanske gör i spån. Men själva toa-lättet luktar ju i sig inte gott.

Är det nåt fel på just mitt... eller känner ni igen det?

• Ms Leia

Läste nån annanstans att många tyckte det. Dt luktade som fiskmat, sån som är i små kryddburkar typ.

• Ms Leia

Hej!

Nu är kaninungen hemma, han är jättefin! Hos uppfödaren har han bott i eller nära stallet, och han var hanterad så han är inte så rädd. Kan tänka mig att han är van vid mkt ljud. Han sitter mest inne i sitt hus i buren men kommer ut och äter även om man sitter bredvid. Han har bajsat och kissat i det hörn jag hoppades på, men det är en ganska stor yta. Planerna är att sätta in en toalåda när jag märker att han verkligen hittat sin toa. Han ska heller inte få gå på golvet förrän han gjort det.

Vi har haft han ute i knäet i kväll, och då ville han skutta runt,va nyfiken. Och sen putsade han sig. Då kan han väl inte vara så himla rädd, om han gör det? Sen satt vi in honom i buren där han bajsar/kissar, och då gjorde han både och direkt. Sen hoppade han in i huset och la sig på sidan och somnade. :)

En liten fråga har jag, i huset har han en ihopvikt handduk att ligga på. Den har han boat och bökat runt med så han fått det som han vill. När jag satt in handen i huset för att plocka ut lite pellets som hamnat där så smågnagde/slickade han på mina fingrar, och rev med framtassarna på handen, som när han skulle böka med handduken. Han kanske inte gillade att jag rörde om i hans hus? Eller busade han?

• Ms Leia

När jag hade lilla kaninen i knäet idag så kissade han på filten jag hade under. Har lagt den i tvättmaskinen. Vi hara int haft honom på golvet nånting just för att han ska lära sig vart toan i buren är först. Men hur blir det nu när han kissade i knäet? Filten kommer ju vara tvättad men är det bästa att inte använda den ändå nått mer?

Dessutom vill ha hela tiden böka med den, och om man har handen där så vill han riva med tassarna på den och småbita. Är det ett vanligt beteende när de är 8 veckor? Han biter ju inte så det känns... jag säger bara lugnt nej och trycker bort honom lite.

• Ms Leia

Hej alla!

Nu har vi haft vår Millix i snart 4 veckor. Allt går jättebra.

Han bajsar och kissar på en toalåda i sin bur. Han har börjat få gå ut i huset o springa, o han kör riktiga race fram och tillbaka. Så himla roligt att titta på!
    Efter en stund bär jag honom till buren så han kan kissa, undervåningen är väl så pass stor att han kanske inte skulle hinna dit tänkte jag. Det gör han och sen får han hoppa ut igen.
    Har funderat på om man kan flytta ut toalådan från buren o sätta i vardagsrummet och låta honom vara bara där, efter att han sprunigt av sig lite. Skulle han förstå det tror ni?

I övrigt vill han inte ligga still och gosa i knät nu när han börjat få springa lös, men jag försöker ändå. Men då börjar han riva med tassarna på tröjan och bita i den, för att jag kanske håller armen för så han inte kan hoppa ner i soffan...

• Ms Leia

Jag använder TOALÄTT som är kattströ, kanonbra! Luktar ingenting, det suger åt sig jättebra. I övriga buren har han en mjukhandduk.

När jag märkte att han kissade o bajsade mest på ett ställe, även om han gjorde det på fler ställen, så möblerade jag buren så att han bara kunde göra det i lådan. Satt höhäcken på de andra stället han brukade göra det på. Sen la jag in handduken och då gjorde han bara i lådan... i början hade han bara handduken inne i sitt hus. Kanske kände han att han inte vill göra det på den...

• Ms Leia

Hej!

Köpte en dvärgvädurs hane som sällskapskanin för 8 månader sen, som är världens goaste.
    Jag har två saker jag undrar över:

1. Är det vanligt att kaniner ibland gör dubbla bajsar, dvs två bajskulor som sitter fast i varandra med en liten tråd emellan? Om ni förstår min liknelse.. han har gjort väldigt mycket såna på sistone men dom är inte lösa.

2. När jag ligger i soffan så hoppar han upp. Sen slänger han sig ibland ner på sidan och nästan börjar rulla runt. Innebär det att han är väldigt glad och myser?

Svar på tråden Kanintråd #11