Inlägg från: Coming Soon |Visa alla inlägg
  • Coming Soon

Kanintråd #11

Bältesindelningen förekommer ofta på andra färger oxå.. Har själv en som är vit i botten, gul mellanfärg och havanna ytterst..

Anna---> Har kollat upp det där med Viltfärg och otter och det förekommer ganska ofta.. Har frågat några av sveriges största Lejonuppfödare och alla säger samma sak, det förekommer!

• Coming Soon

Anna----> är du uppfödare? Hemsida? Tänkte iom att du verkar kunna en del..

• Coming Soon
    Anna86 skrev 2009-09-08 12:00:00 följande:
    Coming Soon skrev 2009-09-08 11:46:55 följande: Jo men enfärgade "ska" inte ha bältesindelning, i alla fall inte så tydligt som en viltfärgad.Ska höra med proffsen på kanin-net. Är lite osäker på otter och vilt då jag inte avlar på otter själv Men vad jag lärt mig så kan kaninen inte vara både otter och viltfärgad.Javisst är jag uppfödare Har haft kaniner sedan 2000 och fött upp sedan 2001, tyvärr är inte hemsidan uppdaterad på länge då jag tappat bort lösen + användarnamn Adressen är trombens.kaniner.seSjälv då? Uppfödare/hemsida?
    Det är möjligt men havanna är ofta bältesindelade, trots att det räknas som enfärgat.

Kanin-net, nja finns där verkligen så många proffs? Upplever det mest som en massa småtjejer som virvlar runt en massa osant snack.. Men det är min uppfattning. INGEN av de stora uppfödarna håller till där, eller ens letar info på den sidan.

Japp, uppfödare till alla Sandbacken´s kaniner.. Har levererat ett antal hundra sen 2003.. {#lang_emotions_smile} Du får googla fram min hemsida, man får inte skriva den här och har fått x-antal varningar tidigare ang just detta..
  • Coming Soon
    Anna86 skrev 2009-09-08 14:47:50 följande:
    Coming Soon skrev 2009-09-08 13:38:17 följande: Där finns det massor med duktiga uppfödare och tidigare uppfödare. Både hoppare och utställare. Det är helt enkelt forumet man ska hålla till på om man vill lära sig massor med nyttigt om kaniner!Småtjejer? Dom flesta som håller till där är ju faktiskt runt 20-35... Och vilka är då dom "stora" uppfödarna enligt dig? Och hur vet du att dom inte håller till där? Vet att det är många som är inne och läser alla intressanta debatter men inte skriver något.Hur som, fick svar på mina frågor på kanin-net och så här är det: En kanin kan inte vara både vilt och otter då färgerna sitter på samma locus, alltså antingen eller. En kanin som är "vilt och otter" är en viltfärgad kanin med otteranlag och ser ut som en vanlig viltfärgad.Och en viltfärgad kan få otter men en otter kan inte få viltfärgat
    Jag får ju tyvärr inte skriva några uppfödare här, då det anmäls av "någon" i tråden, gång på gång.. så jag undviker det. Men de "stora" uppfödarna har mellan 10-20 års erfarenhet av avel av olika raser, har bäst koll på Löwen-uppfödarna..
    Jag har försökt mej på att vistas på Kanin-net men det är verkligen mycket småtjejer där, och de försöker gång på gång trampa andra på tårna med sin helt påhittade fakta. Nu säger jag inte att ALLA är sådana, absolut inte, men alltför många, och jag blir bara upprörd över att folk sprider osann fakta när det gäller uppfödning, så därför håller jag mej därifrån. MEN jag ska ta mej en ny titt i kväll och se om jag kan ändra min uppfattning kanske, är ett tag sen jag försökte förstå mej på dem..

Förresten, måste bara säga en sak till, jag har tät kontakt med ett 10-tal av de större uppfödarna i Sverige och ingen av dem har tillbringat tid på K-net.. och tror inte heller de skulle göra det, och de är av samma uppfattning som jag, mycket yngre utan erfarenhet håller till där. Vi håller oss istället till att bolla mellan varandra och uppfödarna i övriga Europa..
  • Coming Soon
    Ms Leia skrev 2009-09-09 13:01:38 följande:
    Fick en bild på en av ungarna idag, de är nog 6,5 vecka gammla nu.Men den ser ljusbrun ut. Tar det ett tag innan de får den riktiga färgen (viltblå)?
    En viltblå kanin är aldrig i likhet med ljusbrun! Har du foto så vi kan se?
  • Coming Soon

Sååå söt.. Tror nog uppfödaren har rätt..

• Coming Soon
    mlinz skrev 2009-09-16 21:04:05 följande:
    Det finns storpack av toa-lätt på granngården :) Det heter inte toalätt, utan remiss.. Jag tycker kanin-net har många kunniga uppfödare, och många erfarna och duktiga. Jag hänger ju där, höhö. Och det stämmer att en kanin inte kan vara vilt och otter samtidigt. som någon annan skrev, det ligger på samma locus, så det är inte genetiskt möjligt. En (ett?) locus har bara två genplatser, så om en kanin bär på både vilt och otter så blir den viltfärgad, eftersom vilt är dominant över otter. G=viltgo= otterg= enfärgadGG=viltfärgadGgo=viltfärgadgogo=ottergog=ottergg=enfärgadJag vet inte om jag ska kalla mig erfaren eller oerfaren uppfödare, ringrostig kanske. Har haft paus i tre år, annars har jag hållt på sedan 04 med utställning och avel.. Inriktar mig främst på blå dvärgvädur, men kan dyka upp svart (eller, det kommer göra det) och gula färger.Väntar en kull om ca 2 v efter en blå hona 95p och en svart hane 94p. Hanen bär på gult och blått, och honan på gult, så där kan det dyka upp både svart, blått, madagaskar och isabella.
    Det var jag som hade den diskussionen uppe.. Måste fråga dej då, jag har fått ungar som en del säger är vildbruna holländartecknade otter.. Då stämmer ju inte detta utan då har JAG rätt att jag fått fram en havanna yellow som är en oerhört ovanlig färg och som bara förekommit ett fåtal gånger i europa. Kika gärna in på min hemsida och  se på tillsalu sidan, där är ett par som är havanna yellow enligt mej, men enligt andraär de viltfärgade otter..
  • Coming Soon
    mlinz skrev 2009-09-18 22:14:38 följande:
    Havanna yellow? Vet jag inte ens att det finns en färg som heter, vilka anlag skulle det vara då?Kanel tror jag det blir av havanna + gult om jag minns rätt, men den ser ju viltfärgad ut, så absolut viltfärgad iallafall. Isådanafall viltkanel.Var inte världens bästa bilder så jag tyckte det avr svårt att se, vid första anblick tyckte jag det såg ut som vanlig viltgrå..Viltbrun då kanske? Vilka färger är föräldrarna?
    Har sett ett par sådana i tyskland, men bara 2 i sverige och de kommer ifrån Royal seeds uppfödning.. Och nu mina härifrån då.

Anlagen är havanna och gul, inga viltfärger alls. Det är inte kanel, det har jag haft innan. Denna färgen är havanna till 100 % med gula toppar..

Viltgrå och viltbrun är helt uteslutet, det är det absolut inte.. Har fött upp mååånga ungar och haft både viltgrå och viltbrun. Men detta är något helt annat..
  • Coming Soon
    Prinsessans mamma skrev 2009-09-21 14:16:32 följande:
    vår lilla kanin har i tre dagar tappat aptit och kommer inte och hälsarIgår åt hon inte ens grönt när vi bjöd.Hon ramlade på sidan en gång i buren, trodde hon halkadeMen lillflickan säger att hon ramlade tre ggr igår i utehagen, och två gånger idag, tom rå hon rullar runtÄr det någon som kan råda?
    Har haft ett par liknande fall och TYVÄRR har det varit hjärnblödning båda gångerna.. Hoppas innerligt att ni tagit kaninen till veterinär vid detta laget. Så den slipper lida i alla fall..
  • Coming Soon
    Pigeon skrev 2009-09-21 14:39:48 följande:
    Hejsan! "Hoppar" in här, hehe...Jag skulle behöva lite tips om hur vi ska göra med våra kaniner. Vi hade en hona och blev sugna på att låta henne få några kullar ungar. Vet många vänner som vill ha och vi har dessutom flera zooaffärer runt om som kan tänkas köpa in de vi ev inte får sålt. Sagt och gjort, vi åkte till zooaffären och spanade in en söt hane. Vi frågade personalen om det gick bra att släppa ihop dem i samma bur nu när honan bott där själv såpass länge. De sa att det var inga problem, bara man släpper ihop dem nånstans på neutralt område i början.MEN detta har tyvärr visat sig inte alls stämma, kaninerna är som hund och katt, honan riktigt "morrar" när hanen kommer i närheten och annars bara jagar de varandra runt runt. När de var i sommarburen (stor tvåvånings utebur + ca 6-7 kvm rasthage) gick det ändå ok för det fanns ju många platser att vara på, men när vi skulle ta in dem för vintern (uteburen är inte isolerad) så blev det BARA bråk, inneburen är ju mycket mindre (ca 0,75 x 2 meter). Nu har vi hanen i en liten, gammal reservbur, men har egentligen inte plats för två burar inomhus. GÅR det att vänja dem vid att vara i samma bur eller kommer det alltid vara så här? Eller ska vi försöka isolera uteburen och bara ha dem ute?
    Jag tycker ni ska kolla i första hand så det är en hane och inte en hona ni fått med er hem. Det låter onekligen som det skulle vara samma kön. Hur gammal är er "gamla" hona? Och hur gammal är "hanen" ni köpt nu? Det KAN oxå bero på att honan är könsmogen och ska "sätta åt" hanen som ännu ej är könsmogen..
  • Coming Soon
    Pojkmamma123 skrev 2009-10-06 20:37:57 följande:
    Hejsan,Är nybliven kaninägare (mamma till ägaren för att vara exakt ) och har två funderingar som ni kanske kan hjälpa mig.Det gäller två st lejonhuvade kaniner som bor ute, de är ca 1 år.Det första är, kan man ta in dem en timma och leka med dem och sedan sätta ut dem igen? De förra ägarna sa att man kunde det men efter att ha läst på olika ställen så är kaninerna känsliga för temperaturväxlingar. Jag kan förstå det när det gäller 20 minus till 20 plus men låt säga om man på hösten har dem på hallgolvet med ytterdörren öppen. Är det fortfarande för stor temperaturskillnad då tror ni? Vill ju inte att de ska frysa när de kommer ut, samtidigt som det är så mycket lättare att vara med dem om man själv kan vara på golvet.Fråga två, de förra ägarna sa att de inte skulle få snö i pälsen för de fick inte bli blöta. Men när jag läser runt så står det att en del kaniner gillar att busa runt i snön. Så vad gäller?Vill ju att våra nya familjemedlemmar ska ha det så bra det bara går.
    Kaniner mår sämre av värme än av kyla.. Det ska mycket till för att en kanin ska frysa. De klarar lätt temperaturer ner till 25 minus innan de börjar reagera. Temperaturskillnaden mellan att bo i utebur och bli inplockad för lek/kel är inte bra.. det är bättre att lägga ett täcke/filt på marken för att kela med dem ute.

Som Yossis skrev så är det olika vad kaniner tycker om snö, vissa gillar det medans vissa blir tokiga av att behöva gå i det. Ni får testa er fram, men en sak är säker, dom blir inte sjuka av att vara ute i det om dom redan bor utomhus.
  • Coming Soon

Kikar in i min "gamla" tråd. Va kul att den lever...

• Coming Soon
    Hallon4 skrev 2011-02-21 11:56:51 följande:
    Någon med kanin från Humlevägens kaniner?
    Hon har fantastiska kaniner. Flera av mina finns där...
Svar på tråden Kanintråd #11