Inlägg från: IssaPissa |Visa alla inlägg
  • IssaPissa

Kanintråd #11

Min hona är på dag 28 och här är det också kaos!! Hon gräver som tusan och det är spån och bajs och allt i hela buren!
    Emellanåt så ligger hon helt utslagen och man ser att hon inte har någon midja längre så det vore konstigt om hon inte har ungar i magen. 

• IssaPissa

Vart bor du? Tänkte våran hon ska ju ha alldelles snart.

Hela morgonen har hon skuttat runt och byggt bo. Hon är så ansträngd stackarn, snacka om att vara ute i sista sekund Hon stressar runt som en toka med massa halm i munnen. Sedan tar hon en liten paus och flåsar som tusan, antar att det är väldigt nära nu!
    Dag 29

Hon har gjort en liten grop ser jag. så himla duktig kanin vi har! 

Hade tänkt ta emot besök idag men avbokade det så kaninen kan få lugn och ro.    

• IssaPissa
    oONinniOo skrev 2012-04-02 13:41:33 följande:
    Ja, tyvärr är det ju inte världens lättaste att nappa upp. Lyckades få tag på en uppfödarbekant till mig som bor här på orten och som kanske kanske hade en hona som skulle kunna ta hand om mina, även om inga garantier fanns. Kollade till mina små nu och ytterligare 2 har dött, den jag hittade utanför boet och sen en till. De andra två var ändå pigga, så jag testade att ta upp mamma Ulva och ha henne halvliggandes i knäet och låta de små dia. Verkar som mjölken runnit till ordentligt nu, för nu fick de faktiskt i sig något! Riktigt runda och goa magar. Så jag kommer nog göra så att jag har de i en egen liten låda och sen får de fortsätta med lite "stödmatning" med mamma halvliggandes i knäet på mig. Jag tror det blir bäst för dem.

MEn toppen att de kunde få i sig mat från mamman, mycket pyssel men så kan det ju faktiskt gå!

HAr varit borta hela dagen men inga ungar ännu, bara en trött kanin som ligger utslagen på sida. Inatt kanske? 
  • IssaPissa

Det var visst 2 bruna, en vit och en svart el grå unge. Alla 4 mår super, stoora tunga bebbar med runda magar! Våran hona är en fanatstisk mamma verkar det som!
    5 dagar gamla idag! 

Ska kolla på en hane imorgon, är han fin så tar jag hem honom men kommer nog para om våran hona med pappan til ldenna kull en gång till så får den ev. nya hanen bli papap nästa år     

• IssaPissa
    Puma87 skrev 2012-04-16 20:36:14 följande:
    Hej ahr en liten snabb fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, var idag tvungen att avliva min fina kaninhane Kompis som jag hade tänkt att kastrera och sedan låta dela bur med min hona snöa då dom två verklgen trivs ihop men nu står Snöa utan sin Kompis och sitt sällskap. Min fråga är nu ska jag skaffa en ny kanin som sällskap eller satsa på ett marsvin eller två??

Om hon itne ver kar m¨dåligt kan hon säkert gå själv, eftersom kaniner som sagt inte är flockdjur. Av samma anledning har jag hört att de inte har något utbyte alls av marsvin i samma bur eftersom marsvinen är flockdjur.

Jag hade nog väntat lite och sett ifall hon kunde vara ensam om det inte är så att du väldigt gärna vill ha en till kanin. 
  • IssaPissa

Men gud så söta, är det samma mamma som första kullen?

Jag har fått ungar igen idag, på samma hona. Såg att hennes dubbelhaka var borta och kikade in genom luckan och såg att det var fullt med päls i ena hörnet. Ska kika imorrn hur många det blev.

Men sedan räcker det med kaninungar för i år Vi är mitt uppe i en flytt så jag har inte tid alls för dem just nu, de får de nödvändigaste bara precis som vara alla andra djur Vi har renoverat i 2 års tid och ska äntligen få flytta. Men det är ju bra att det dröjer lite till nu när ungarna kommit så vi inte behöver flytta buren den närmsta tiden! 

Svar på tråden Kanintråd #11