Kanintråd #11
Honor brunstat ju med jämna mellanrum, och då är det lättare att få dem dräktiga :) det ser du om du kollar könet och det är rött istället för rosa :)
Honor brunstat ju med jämna mellanrum, och då är det lättare att få dem dräktiga :) det ser du om du kollar könet och det är rött istället för rosa :)
8v väntar jag till, de som jag sparar brukar bi kvar till 9-10 :)
Imorgon åker jag iväg till utställningen i Alingsås! Höjdpunkten på året för kaninggalna!
Det finns massa kaniner :p sedan brukar de ha lite mer grejer :)
Bedömningen är ju imorgon. Men kan skriva här igen imorrn eller skriva till dig på fb när jag sett program :)
Här har jag också parat! Dvärgvädur, en kull ned schwarsgrannen och en blå/viltblå :) in någon vecka ska även en blå/svart kull paras och en blå/mantel :) de blir spännande!
Finns ingen renras som heter löwen ;) gissar att du menar lejonhuvad kanin, och de är bra barnkaniner om du köper en "äkta" från en uppfödare.
Dvärgvädur är också bra barnkaniner, de finns också som lejonhuvade :)
Dvärgkaniner kan i värsta fall bli könsmogna redan vid 11-12v, så det är nog dags att skaffa en till bur :)
Då borde det funka :)
Mina honor brukar jag inte märka förrän ungarna ligger i buren :) de som får många ungar känner och ser man ju på dock.
Jag har fått en Schwarzgrannenkull med 6 ungar. Tyvärr övergav mamman ungarna och jag hann bara rädda livet på en. Den är 8dagar nu och bor hos fostermamma :) ska fixa in en bild när jag sitter vid datorn :)
Fick en kull med 5 ungar idag också! Dock såg alla viltblå ut, jag som ville ha blå..
Här har jag sålt en del ungar och 11 avelsdjur, alla blå och svarta. Bara 2 ungar till utställning och 2 till kel kvar till salu. Bara 13 kaniner hemma, känns tomt :p
Fylls nog snart upp med schwarzgrannen, chinchilla, viltgul och viltgrått dock :p
Ska ni ha den inne eller ute? Bägge hittar man ju ofta begagnad på blocket för 1-300. Behöver ju inte vara fint när ni ändå bara ska prova på, om ni bestämmer er för att ha kanin på heltid sedan kan ni ju köpa en bättre bur då
Jo, det får man :) då är det ju enkelt, bara att köpa en begagnad bur för någon hundring. Om du hade bott i Dalarna hade du fått köpa/låna en av mig
Precis, när det är lika varmt ute som inne så spelar det ingen roll. Men om man tar in en utekanin under vintern så kan den dö av värmeslag i värsta fall.
Nej, det spelar ingen roll :) men detta är ju på vintern, nu spelar det ingen roll