• Lakrits87

Hunden föredrar hunvakten framför oss. HJÄLP!

Har min hund hos en hundvakt i veckorna mellan 09-17.
    På morrnarna och kvällarna är jag ute på långpromenader plus aktiverar, vi bor i lägenhet. Detta är våran första hund.

Hundvakten bor i stor villa med tomt. Har haft hundar tidigare, samt att hon är hunvakt till ytterligare än hund varje dag.
    Hon är duktig på och dressera men har samtidigt väldigt lösa regler och inga rutiner. Hunden hoppar upp på bordet och det är ingen big deal tycker hon. Hon får vara lös trots att hon löper och jag sagt att jag inte vill ha henne lös. Byter fodersort i tid och otid (detta är dock inget hunden lider av, hon har stålmage)

Nu till problemet!

Hemma hos oss blir våran hun uttråkad och lägger sig på soffan och sover. Hon äter inte, trots att vi alltid har samma foder som hundvakten.
    Nu under helgen åt hon inte en enda gång mer än lite rester ifrån oss.
    Så fort vi kommer till hundvakten så är det som att jag inte finns.

Kan tillägga att idag blev det bara för mycket!
    När vi kom och hunden blev glad att se hundvakten så sa hundvakten " Har du saknat MATTE, jaaaa det äääär vääääl klaaaaaaart" i samma veva som hunden hoppar upp i hennes knä och myser.

Tillägg nr2: DET ÄR MIN SVÄRMOR!

Vad ska jag göra?
    Jag skulle göra vad som helst för att slippa ha hunden där, men det finns ju ingen annan som kan ha henne om dagarna.

Oj vad långt det blev! Hoppas jag får något svar i alla fall!

• Svar på tråden Hunden föredrar hunvakten framför oss. HJÄLP!
  • dogcatbird

Lös under löp är EXTREMT oansvarigt. Vänta bara när du sitter med valparna att hon kommer på att det ju visst var din hund...

Har du tänkt på att hunden kanske är trött bara när den är hemma hos er. Om det är fart och fläng och annan hund där, så kanske den behöver vila.

Hur gör hon med era barn om ni har? Eller är det här en försmak av hur hon kommer att göra med barnen? Hu!

Lösningen är att hon inte får ha hunden under löp. Ni får ta semester i alla fall mellan dag 4 och 20.

Jag kallar mig också matte t ex nu när en av mina hundar som bott på foder ska vara här ett tag igen. Men man säger ju liksom inte det när hundens EGEN matte är med... snacka om oförskämt.

Ang. maten: den kanske är dyngmätt. jag hade en fodervärd som gödde sin hund. När den kom hit så åt den inte på två och ett halvt dygn, den var proppmätt, liksom

• dogcatbird

Lös under löp är EXTREMT oansvarigt. Vänta bara när du sitter med valparna att hon kommer på att det ju visst var din hund...

Har du tänkt på att hunden kanske är trött bara när den är hemma hos er. Om det är fart och fläng och annan hund där, så kanske den behöver vila.

Hur gör hon med era barn om ni har? Eller är det här en försmak av hur hon kommer att göra med barnen? Hu!

Lösningen är att hon inte får ha hunden under löp. Ni får ta semester i alla fall mellan dag 4 och 20.

Jag kallar mig också matte t ex nu när en av mina hundar som bott på foder ska vara här ett tag igen. Men man säger ju liksom inte det när hundens EGEN matte är med... snacka om oförskämt.

• Ethi

När det gäller fodret så är det ju enkelt: bestäm helt enkelt att ni sköter all matning. Det finns ju ingen anledning till att en vuxen hund ska äta mellan 9 och 17 ändå, egentligen. Då kan ni ge henne vad ni önskar och slipper känna frustrationen att svärmor bestämmer fodersorten.

Att hunden sover mycket och äter lite på helgerna, behöver inte vara samma sak som att hon är uttråkad. Det kan också vara så att hon inte har konkurrensen från en annan hund och att tempot överlag är lugnare på helgen eftersom hon är hemma med er hela dagen. Så går hon ned i varv, kopplar av och sover ikapp.

Det jag egentligen mest funderar över är om kanske svärmor egentligen skulle behöva en alldeles egen hund? Det låter som att hon tagit till sig er hund lite för mycket, och ser det mer som att ni sammäger henne? Att ni båda är hennes matte och inte att hon passar hunden _åt_ er? Vi människor är ju ofta också väldigt bra på att projicera våra känslor på andra. Kanske att hon har saknat hunden så offantligt över helgen att hon blir "överglad" när hon ser henne och för över det på hunden och stissar upp henne? Det, i jämförelse med att vovven slumrat på soffan större delen av helgen, tolkar din rädsla som att hunden älskar svärmor mer än dig? Utan att något av det egentligen behöver sitta i hunden. Kanske att svärmor därför skulle behöva en egen hund att älska och leva med dygnet runt? Så kanske ni kan hjälpa henne med den när hon behöver hjälp?

Vad tror du, kan det ligga något i det?

• Lakrits87

# 1:
    Jaa det är väldigt oansvarig, har sagt åt henne också och hon säger att nejnej hon kommer på inkallning det är ingen som hinner para sig. Vad jag läst på så går det på någon sekund och när dom väl håller på får man inte och det går inte att sära på den.

Vi har inga barn ännu men sambons syster har, och hennes sambo är livrädd för att lämna bort deras barn till henne. Hon har en tendens att skämma bort något otroligt. Min sambo är den yngsta och otroligt bortskämd.
    Ja vad hon säger att hon är när inte jag är med rör mig inte ryggen men det sved ordentligt när hon gullade och kallade sig matte till min hund.
    Mycket möjligt att hon äter massa när hon är där, för maten står alltid framme då den andra hunden hon passar har sån rutin.
    Men känns konstigt att ens egen hund aldrig äter hemma. Torrfodret har varit orört i en vecka :S

Som jag skrev innan, fodret står framme hela tiden hos henne... :S
    Med sömnen kan ha mycket att göra med att det är fullrulle hos henne hela tiden, lek med andra hundar, barnbarnen m.m.
    Jag är helt övertygad om att hon skulle behöva en egen hund.
    Min sambo utvecklade en lindrigare form av allergi i våras och då var hon snabb att kolla på svärfar och säga kan inte vi ta hand om lilla molly då? men det vill inte han då han inte vill vara bunden när dom inte längre har varken hund eller barn att ta hand om. mer än att vara barn/hundvakt.
    Ja överglad är nog rätt ord. Och just stissig där slog du huvudet på spiken. Det sa svärmor imorse, oj vad stissig och glad hon är. Medans hon är världens lugnaste hemma hos oss.

Ja, jag är otroligt rädd att Molly ska älska min svärmor mer än mig. Att hon ska tycka att hon är bättre. Det är den känslan jag får när jag lämnar henne där.
    Tror nästan att det är värre än att lämna bort ens barn. Barn vet man ju att dom älskar mamma och pappa mest i hela världen det kan ingen ändra på, medans en hund tyr sig till den starkaste ledaren?
    Har jag fel?

• dogcatbird

Säg då till henne att hunden blir övertrött av att vara med barn och annan hund. Att den verkar behöva ta igen sig så mycket att den bara sover hemma och inte ens vill äta. Att den är stressad helt enkelt. Så får den vara hos någon annan hundvakt. Du kanske kan hitta någon som i alla fall kan ta en del av dagen.

Det här med löpet är allvarligt. Du ska inte utsätta hunden eller er för oöskade valpar eller en massa abortsprutor. Inkallning är inte så viktigt för en hund som vill para sig, vet hon inte det??. Och visst, om det är en hane som kan tekniken eller har lite tur så komer han rätt direkt och sväller upp. Sedan sitter de ihop. Om det kommer en stark hane kan han tvångspara Molly! Om du inte kan lösa detta tycker jag att ni ska kastrera tiken.

• köttbullelydnad

Vad härligt att er hund kan slappna av när den är hemma hos er
    Tror inte det handlar om att hunden "föredrar" dagmatte mer än dig. Tvärtom vet hunden att hos dagmatte har man kul, där är det full aktivitet hela tiden. Hemma hos husse och matte får man slappna av.

• Ethi
    Lakrits87 skrev 2009-09-07 10:35:03 följande:
    Jag är helt övertygad om att hon skulle behöva en egen hund. Min sambo utvecklade en lindrigare form av allergi i våras och då var hon snabb att kolla på svärfar och säga kan inte vi ta hand om lilla molly då? men det vill inte han då han inte vill vara bunden när dom inte längre har varken hund eller barn att ta hand om. mer än att vara barn/hundvakt.
    Fast, kanske svärfar kan tänka sig att ändra sig om ni dealar att ni kan hjälpa till så fort de behöver hundvakt? För jag gissar att ni bor rätt nära varandra, så att det vore möjligt? Ja, förutsatt att det inte var en stor och allergen hund då... Om svärmor är (ensam? om inte annat så kanske hon känner sig ensam...) hemma hela dagarna så kanske en egen hund vore guld värt! Att passa andras är ju inte riktigt samma sak... Eller rättare sagt: det SKA inte vara samma sak.
    Lakrits87 skrev 2009-09-07 10:35:03 följande:
    Ja, jag är otroligt rädd att Molly ska älska min svärmor mer än mig. Att hon ska tycka att hon är bättre. Det är den känslan jag får när jag lämnar henne där.Tror nästan att det är värre än att lämna bort ens barn. Barn vet man ju att dom älskar mamma och pappa mest i hela världen det kan ingen ändra på, medans en hund tyr sig till den starkaste ledaren?
    Nejdå, en hund är faktiskt inte annorlunda än ett barn på det sättet! Den älskar "mamma och pappa" mest - men det kan ju tycka att det är fantastiskt roligt att komma hem till "farmor" ändå
  • Lakrits87

tack för alla svar!

Ska ta tag i det där med löpet idag! Och förklara att det inte funkar om hon inte kopplar henne.

Ja det är ju sant, att hon kommer hem till oss och tar det lugnt och inte är en stissig (som min svärmor säger, lycklig hund när hon blir så uppspelt och glad) vet inte om en stissig hund är en bra glad hund?

Japp vi bor nära varandra så det vore ju inga problem.

Dom hade en dobberman, som hon tog över av sin kusin då hunden inte ville med sin husse hem efter några månader av hundvaktande ifrån hennes sida. Kusinen orkade inte med bråket varje gång hunden skulle hämtas så där fick dobbermannen stanna tills han blev pensionär och for till himmlen.
    Och den gången ville inte svärfar heller ha hund men han gillade läget och älskade sen hunden till oändlighet.

Därför min rädsla att molly ska bli så att hon inte VILL komma hem.

Okej, så du tror molly vet att vi är hennes "mamma och pappa"?
    För att svärmor är en cesarkvinna som har riktig pli på sona djur och dom är otroligt trygga med henne.
    På gott och ont för min del :)

• englaa

Det är ju super att hunden din trivs så bra där!

Varför skaffa en annan hundvakt det skulle antagligen bli precis likadant, den är ju där stooor del av dagen.

• dogcatbird

En annan hundvakt kanske skulle respektera att den inte var matten, se till att att hunden inte kan bli tjuvparad, inte låta hunden bli för uppstressad.

englaa skrev 2009-09-07 11:55:31 följande:
    Det är ju super att hunden din trivs så bra där! Varför skaffa en annan hundvakt det skulle antagligen bli precis likadant, den är ju där stooor del av dagen.
  • hundpuss

Varför har ni kvar hunden hos henne om ni inte gillar en hel rad med saker hon gör?

Jag hade blivit vansinnig om dagmatten gått emot mina regler och tankar, som att ha hunden lös, uppe på bord osv osv.

• köttbullelydnad
    Lakrits87 skrev 2009-09-07 11:52:36 följande:
    Ja det är ju sant, att hon kommer hem till oss och tar det lugnt och inte är en stissig (som min svärmor säger, lycklig hund när hon blir så uppspelt och glad) vet inte om en stissig hund är en bra glad hund?
    Stissig kan en hund vara på både gott och ont. Den kan vara glatt stissig, och den kan vara nervöst stissig. Er låter ju bara glad
  • Lakrits87

För att det är den man känner och litar mest på. Skulle ha svårt att lämna på hunddagis, el hos någon jag inte känner.
    Även fast hon gör en massa korkat så känns det ändå som att hon vet vad hon gör.

Jo hon är ju inte stissig på ett nervöst sätt utan på ett uppspelt sätt.

• köttbullelydnad
    Lakrits87 skrev 2009-09-07 16:21:14 följande:
    #12För att det är den man känner och litar mest på. Skulle ha svårt att lämna på hunddagis, el hos någon jag inte känner.Även fast hon gör en massa korkat så känns det ändå som att hon vet vad hon gör.
    Fast det där stämmer ju inte riktigt? Hade hon vetat vad hon gör så hade ju hunden varit på golvet, inte på bordet samt kopplad vid löp
  • dogcatbird

det här med att hon nonchalerar löpet är inte ok, så hon vet inte vad hon gör.

Lakrits87 skrev 2009-09-07 16:21:14 följande:
    #12 För att det är den man känner och litar mest på. Skulle ha svårt att lämna på hunddagis, el hos någon jag inte känner. Även fast hon gör en massa korkat så känns det ändå som att hon vet vad hon gör. #13 Jo hon är ju inte stissig på ett nervöst sätt utan på ett uppspelt sätt.
  • Lakrits87

Sant.

Hon har bara haft hane tidigare så hon förstår nog inte allvaret...

Svar på tråden Hunden föredrar hunvakten framför oss. HJÄLP!