• BubbelBoom

Parfymfritt till bb-väskan?

Ska börja förbereda lite nu med vad som ska med till bb och har en fråga. Man ska väl helst ha parfymfria produkter? Till exempel parfymfritt schampoo,deo,ansiktskräm etc? Har nämligen köpt små reseförpackningar med shampoo/balsam och duschkräm men inget var ju parfymfritt.. Måste jag köpa nytt nu? Det är ju inga starka dofter då man luktar på det men man vet ju inte hur det blir sen i håret och på kroppen..

Vad säger ni som är lite mer insatta?

• Svar på tråden Parfymfritt till bb-väskan?
  • Julia1234

Jag hade inte parfymfritt - men det funkade bra ändå
    Använde inte parfym den första tiden, men övriga produkter hade jag precis som vanligt.
    Vet inte hur viktigt det är...

• Flyssel

Jag använde Apotekets (Apoliva?) parfymfria schampoo, och det fungerade bra.
    Det är väl för att barnet ska kunna känna mammas och pappas "äkta" doft eller något sådant.

• BubbelBoom
    Flyssel skrev 2009-09-07 13:45:58 följande:
    Jag använde Apotekets (Apoliva?) parfymfria schampoo, och det fungerade bra. Det är väl för att barnet ska kunna känna mammas och pappas "äkta" doft eller något sådant.
    Jaa jag har med hört att man helst ska ha parfymfritt av den anledningen.
  • BubbelBoom

Tänkte mest eftersom en vän till mig frågade ifall man ens får använda produkter som inte är parfymfria på bb nu. Vill ju inte verka dum sen när jag väl står där med mitt ej parfymfria schampoo... Kanske är det förbud på att använda parfymprodukter på vissa bb.. Får nog ringa och fråga för säkerhets skull.

• Flyssel
    BubbelBoom skrev 2009-09-07 13:56:30 följande:
    Jaa jag har med hört att man helst ska ha parfymfritt av den anledningen.
    Frågan är hur viktigt det är... Vet inte hur känsliga nyfödda är för dofter, de kanske tycker att det luktar jättestarkt av normalparfymerade produkter?
    Men det kostar å andra sidan inte så mycket med de där parfymfria produkterna och jag tyckte själv att det var rätt skönt att köra med sådant den första tiden.
  • BubbelBoom
    Flyssel skrev 2009-09-07 14:03:09 följande:
    Frågan är hur viktigt det är... Vet inte hur känsliga nyfödda är för dofter, de kanske tycker att det luktar jättestarkt av normalparfymerade produkter? Men det kostar å andra sidan inte så mycket med de där parfymfria produkterna och jag tyckte själv att det var rätt skönt att köra med sådant den första tiden.
    Nä vet ju inte riktigt hur känslig ens barn kan vara. Kanske lika bra att ta det säkra före de osäkra och köpa parfymfritt.
  • Helstsyskonnu
    BubbelBoom skrev 2009-09-07 14:10:35 följande:
    Nä vet ju inte riktigt hur känslig ens barn kan vara. Kanske lika bra att ta det säkra före de osäkra och köpa parfymfritt.
    Tror kanske inte att det är så farligt med typ shampo, mer isf med produkter som man har kvar på huden som tex deo och hudlotion. Shampot brukar inte lukta så mycket när håret har torkat. Jag är väldigt doftkänslig som gravid och måste använda parfymfri deo och hudlotion för att inte må illa, men jag kör fortfarande med vanliga duschprodukter (orkar inte byta ut allt). Min sambo tycker att jag inte luktar nåt alls, men det är klart att om han begraver näsan i håret på mig så kanske det känns lite.
  • Golli

Jag duschade med mina vanliga grejer men skippade att spruta på mig parfym i början. Har du produkter med parfym i som inte stinker parfym så är det ingen fara tror jag... :)

• Helstsyskonnu
    Helstsyskonnu skrev 2009-09-07 15:45:24 följande:
    Tror kanske inte att det är så farligt med typ shampo, mer isf med produkter som man har kvar på huden som tex deo och hudlotion. Shampot brukar inte lukta så mycket när håret har torkat. Jag är väldigt doftkänslig som gravid och måste använda parfymfri deo och hudlotion för att inte må illa, men jag kör fortfarande med vanliga duschprodukter (orkar inte byta ut allt). Min sambo tycker att jag inte luktar nåt alls, men det är klart att om han begraver näsan i håret på mig så kanske det känns lite.
    För det kan ju vara schysst mot de andra på BB om man inte stinker/doftar alltför starkt, både andra patienter och personal kan ju vara allergiska.
  • BubbelBoom
    Helstsyskonnu skrev 2009-09-07 16:09:03 följande:
    För det kan ju vara schysst mot de andra på BB om man inte stinker/doftar alltför starkt, både andra patienter och personal kan ju vara allergiska.
    Jaa det oroar jag mig med för. Jag vet ju inte om man får ett eget rum, antar att man inte får det för det är väl inte så vanligt (eller?)
  • BubbelBoom
    Golli skrev 2009-09-07 16:07:49 följande:
    Jag duschade med mina vanliga grejer men skippade att spruta på mig parfym i början. Har du produkter med parfym i som inte stinker parfym så är det ingen fara tror jag... :)
    Nä det är inga skarpa grejjer som luktar extremt mkt jag har. Men även de lilla kanske inte är så bra för just nyfödd. Ska höra med min bm imorgon faktiskt. Hon bör ju veta hur det ligger till på förlossningen och bb här i VBG. Menar ifall dom har någon policy för att man inte ska ha parymprodukter till exempel.
  • kvinna79

rent generellt tror jag på att köra parfymfritt när man ska besöka sjukhus. oavsett vilken avdelning/mottagning man ska till. det finns många, både i personal och bland patienter som är doftöverkänsliga och det som man själv räknar som inte särskilt starkt kanske för någon annan är väldigt starkt. jag är själv inte känslig, men har en släkting som får kraftig andnöd bara om någon har lite deo på sig... sen ärr jag inte själv alla gånger helt noga med att vara doftfri, men att vara så lite doftig som möjligt är en bra ledstjärna i varje fall...

• BubbelBoom
    kvinna79 skrev 2009-09-11 21:12:17 följande:
    rent generellt tror jag på att köra parfymfritt när man ska besöka sjukhus. oavsett vilken avdelning/mottagning man ska till. det finns många, både i personal och bland patienter som är doftöverkänsliga och det som man själv räknar som inte särskilt starkt kanske för någon annan är väldigt starkt. jag är själv inte känslig, men har en släkting som får kraftig andnöd bara om någon har lite deo på sig... sen ärr jag inte själv alla gånger helt noga med att vara doftfri, men att vara så lite doftig som möjligt är en bra ledstjärna i varje fall...
    Ja jag har fått det konstaterat av min bm nu med att man helst ska ha parfymfritt eller produkter med så lite lukt som möjligt. Så jag har köpt lite nytt som är helt parfymfritt. Som du skrev så kan ju folk vara ganska känsliga runt omkring en.
  • Helstsyskonnu
    kvinna79 skrev 2009-09-11 21:12:17 följande:
    Brukar också försöka tänka så.
Svar på tråden Parfymfritt till bb-väskan?