• vaniljsemlan36

Arbetslös trots långa akademiska studier...

Jag är en tjej som kommer från en genuin arbetarklass-familj. Jag trodde att jag själv skulle få likadant yrkesliv med enkla arbetsuppgifter och dålig lön. Men efter en händelse när jag var strax efter 23 år tog jag tag i mitt liv och började plugga på komvux. Jag fick jättebra betyg, bättre självkänsla och framför allt en tro på framtiden. Efter tre år sökte jag in på juristlinjen. Idag är jag examinerad jurist och har även pluggat en del statsvetenskap och kriminologi.

Trots omfattande studier är jag utan arbete nu. Jag har sökt mängder med jobb, traineeplatser osv utan framgång. Jag har inte ens fått komma på intervju. För att inte få ett tomt hål i CV:n pluggar jag vidare nu och visst är det alltid intressant men helst vill jag ju jobba.

Jag känner missmod, hopplöshet och kanske främst oro inför framtiden. Ekonomiskt står vi stilla. Vi vill ju så gärna flytta till hus men inget är möjligt så länge jag är utan jobb. Jag kan ibland även ifrågasätta varför jag pluggade så länge...

Nu är jag gravid och det var planerat även om jag inte har jobb eftersom jag är inte fertil så länge till. Vi är jätteglada för det men jag känner mig än mer orolig för hur jag ska få jobb...

Är det någon mer som har samma erfarenheter? Hur har det gått för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 09:50
    Tack, snälla alla ni som skriver uppmuntrande rader till mig. Jag bär tråkiga känslor just nu som går ut på att jag aldrig kommer få jobb. Jag hoppas, precis som många skriver, att det kommer att lösa sig. Helst ser jag att jag får en traineeplats någonstans där jag får lära mig att praktisera juristyrket.

• Svar på tråden Arbetslös trots långa akademiska studier...
  • Kjell2

Om du är jurist med lite sidomeriter borde du i alla fall ha möjlighet att få ting.

Just nu är arbetmarknaden rätt tuff för jurister. Satsa på ting under två år. Troligtiv bättre arbetsmarkand sen och du har en riktigt bra merit.

Lycka till!

• Snellen

Inte jag, men min man. Han tog studenten 96 tror jag (är född 77). Han jobbade med dönickejobb i några år, och började sen plugga 2002. Nu blev han klar personalvetare i maj förra året och har varit arbetslös sedan dess. Han har nu läst nästan halvvägs till att bli statistiker också, bara för att ha något att göra under tiden. Förhoppningsvis är det lättare att få jobb som statistiker än som personalvetare. Jurist trodde jag också skulle vara lättare, men det är ju generellt en svår tid att komma ut på arbetsmarknaden just nu. Som en liten tröst så tror jag nog att arbetsgivare tar hänsyn till det, att de tänker på att man blev examinerad i en lågkonjunktur och att de därför inte tycker det ser så illa ut med arbetslöshet, men man kan ju aldrig vara säker. Jag hoppas också att det ser bra ut att man har studerat vidare för att göra något mer värdefullt med sitt liv än att sitta hemma.

Lycka till!

• Glamrockare

Jodå visst är det så har själv 4 års universitets studier bakom mig o inte har jag jobb för det eller jag har ju haft men blivit varslad, förhoppningsvis ändras allt o jag blir inte uppsagd utan kan trots allt gå tillbaka till jobbet efter FL.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • millisen

Tyvärr så känner jag många som går utan jobb även om dom har pluggat i många år och är högutbildade.
    Tycker det är så tråkigt, när dom tycker att man ska utbilda sig och plugga i många år och sedan när man är klar så får man ändå inget jobb. För då vill dom ju att man har flera års erfarenhet inom yrket också. Hur dom hade tänkt det är ju en annan fråga.

Men kämpa på med att söka jobb för någon gång måste man ju få jobb. Tycker inte heller det är fel att du skaffar barn nu för då kanske arbetsgivaren är bättre inställd till dig som kvinna pgr av att du då kanske inte kommer att vara hemma och vara mammaledig mm.

Praktik är ett sett att komma ut och "vissa" upp sig på. Även om man inte får lön för mödan.

Lycka till

• vaniljsemlan36
    Kjell2 skrev 2009-09-07 13:59:22 följande:
    Om du är jurist med lite sidomeriter borde du i alla fall ha möjlighet att få ting. Just nu är arbetmarknaden rätt tuff för jurister. Satsa på ting under två år. Troligtiv bättre arbetsmarkand sen och du har en riktigt bra merit.Lycka till!
    För att få tjänst på en tingsrätt måste man ha toppbetyg och det har inte jag. Dom är inte dåliga men de räcker inte. Det är inte nödvändigt att vara tingsmeriterad för att få jobb som jurist men visst är det en fördel.
  • vaniljsemlan36
    jaghopparhögt skrev 2009-09-07 14:09:05 följande:
    Är inte verkligheten så att det blir rätt tufft för en nyexaminerad jurist som är över 30?
    Jag vet inte.... Jag vet inte ens vad du menar??? Varför skulle det vara ett problem att vara över 30 år? Berätta gärna!
  • Impartial
    jaghopparhögt skrev 2009-09-07 14:09:05 följande:
    Är inte verkligheten så att det blir rätt tufft för en nyexaminerad jurist som är över 30?
    Det tror jag inte spelar nagon som helst roll. Jag har flera kompisar som ar jurister och de har varit i aldern 28-36 nar de tagit examen. Det har gatt bra for samtliga! Varfor skulle 30 vara "for gammalt" for att ta examen?
  • jaghopparhögt
    vaniljsemlan36 skrev 2009-09-07 14:11:26 följande:
    Jag vet inte.... Jag vet inte ens vad du menar??? Varför skulle det vara ett problem att vara över 30 år? Berätta gärna!
    Jag vet inte, vissa företag anställer ju inte nykläckta över en viss ålder.
  • Impartial

Ps, vad trakigt for dig TS. Jag haller tummarna for att den har trista konjunkturen vander snart!!

Vissa yrken ar ju okant svara att fa jobb som efter examen, men jag har inte fatt uppfattningen om att jurist hor till dem i en normalkonjunktur.

Sedan ar det val sa nu for tiden att en akademisk utbildning inte ar en garant for en karriar, tyvarr. Jag kande en tjej som bara pluggade amnen som hon tyckte var kul; kulturpedagogik, litteraturvetenskap, filmvetenskap, 40 p foretagsekonomi etc. Det tror jag ar en strategi som inte ar att rekommendera i nulaget... utan snarare lite lyxigt (dumdristigt??)

Men om man har last till ett konkret yrke sa borde chanserna fortfarande vara battre an om man tagit enstaka kurser lite hur som helst.

Svar på tråden Arbetslös trots långa akademiska studier...