• Anonym

    Hjälp någon som vet hur det ska vara?

    jag har nyss separerat från min sambo,han har hand om våra barn 2 dagar i veckan,nu är det så att jag har ont i ryggen och har sjukskrivit mig själv en var på han blir tvungen att ta hand om barnen och blir hemma med föräldra dagar (istället för mig) ska jag betala för maten och blöjorna till barnen under tiden jag är sjuk och han har dom??pappan tycker det eftersom jag igentligen skulle haft dom nu i veckan.ska jag det?hur funkar det?Tacksam för SNABBA SVAR!

  • Svar på tråden Hjälp någon som vet hur det ska vara?
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Jag har inget enkelt svar på din fråga. Det är inte ovanligt att föräldrar tvistar om vem som ska betala vad för barnet, och det finns flera sätt att se på situationen utifrån bland annat hur din och faderns olika ekonomier ser ut, betalar du eventuell förskoleavgift och så vidare. Om du har underhållsstöd och barnbidragen kan det anses vara skäligt att du bekostar blöjor och mat.
    Regleras det eventuella underhållsstödet via försäkringskassan föreslår jag att du pratar med försäkringskassan om hur reglerna kring underhållsstöd ser ut.

    mvh Camilla

Svar på tråden Hjälp någon som vet hur det ska vara?