• Anonym (refuserad!)

Standardsvar eller ej? (Bokförlag)

Jag hoppas att jag kan få vara anonym då jag inte vill göra mina sorgliga författarambitioner kända för hela FL Om moderatorerna har problem med att tråden ligger här, radera den istället för att flytta den. Ok?

I alla fall, innan sommaren skickade jag in mitt manus till en barnbok till ett (1) förlag. Sen orkade jag inte ta tag i det mer.

I alla fall, idag fick jag svar:

"Tack för ditt manus.
    Det är en fin historia.

Just nu har vi utgivningen klar för en tid framöver men jag vill gärna spara ditt manus inför våra möten i höst/vinter då vi ska planera nästa års utgivning.
    Då kan de hända att det passar in.

Bästa hälsningar"

Jag menar att det är en refusering, ett standardsvar.
    Min man menar att de faktiskt kanske skulle kunna vara intresserade, bara inte nu.

Vad tror du?

• Svar på tråden Standardsvar eller ej? (Bokförlag)
  • Anonym

Jag har blivit refuserad och det var kortfattat och det sades ungefär så här då: "tack för visat intresse men ditt manus är inte det vi söker för tillfället" ....

så i ditt fall så skulle jag kunna kosta på mig ett halvt leende i alla fall och ett nytt försök . Jag skulle ta kontakt med förlaget igen senare och höra efter hur det går.

• sasssyy

vid total refusering brukar manuset sändas tillbaka..

man kan få några fina rader men det verkar som om du iaf har väckt ett intresse hos utgivaren.

• Anonym (driver bokförlag)

Hej,
    Du ska nog ta svaret som seriöst. De tycker att manuset kan vara intressant men att de inte har planeringen klart för sig än.

Det är ju dock fritt fram att vända sig till andra förlag, arbeta om, ändra etc. under tiden.

Ett standardsvar skulle vara tydliga med att de inte var intresserade.

Ett förlag planerar långt fram i tiden. Just perioden augusti/september är mycket upptagen av bokmässan.

Att de diskuterar nästa års utgivning i höst/vinter är inget konstigt.

Så ha lite tålamod och stöt på dem i november om du inte har hört något.

• Anonym (refuserad!)
    Anonym skrev 2009-09-07 19:10:41 följande:
    Jag har blivit refuserad och det var kortfattat och det sades ungefär så här då: "tack för visat intresse men ditt manus är inte det vi söker för tillfället" .... så i ditt fall så skulle jag kunna kosta på mig ett halvt leende i alla fall och ett nytt försök . Jag skulle ta kontakt med förlaget igen senare och höra efter hur det går.
    Verkar inte det lite desperat? Och pinsamt typ "nej jag fattade inte att ni refuserade mig så jag försöker igen". Fast tja, vill man något ska man väl ligga på.
    sasssyy skrev 2009-09-07 19:12:54 följande:
    vid total refusering brukar manuset sändas tillbaka.. man kan få några fina rader men det verkar som om du iaf har väckt ett intresse hos utgivaren.
    Manuset skickades in via e-post. Behovet att sända tillbaka det är väl rätt litet då.
  • Anonym (refuserad!)

Anonym (driver bokförlag) skrev 2009-09-07 19:16:07 följande:

Hej, Du ska nog ta svaret som seriöst. De tycker att manuset kan vara intressant men att de inte har planeringen klart för sig än. Det är ju dock fritt fram att vända sig till andra förlag, arbeta om, ändra etc. under tiden. Ett standardsvar skulle vara tydliga med att de inte var intresserade. Ett förlag planerar långt fram i tiden. Just perioden augusti/september är mycket upptagen av bokmässan. Att de diskuterar nästa års utgivning i höst/vinter är inget konstigt. Så ha lite tålamod och stöt på dem i november om du inte har hört något.
    Jaha. Det låter ju rätt logiskt iofs.
  • sasssyy

Om du har skickat in manus via e-post så undrar jag vad det är för bokförlag.

De förlag jag har sänt till genom åren har vägrat ta emot via e-post utan de vill ha på papper.

sasssyy: Vårt förlag tar emot både pdf och papperskopia. Det är lite olika hur man hanterar manus.
    Det kan vara besvärligt att hantera pappersmängden om ett snittmanus ligger på 300 a4 ark. Får man manus i pdf kan man välja själv hur mycket man skriver ut.

• sasssyy

du som driver bokförlag.. kan inte du inboxa mig med uppgifter om det bokförlaget.. jag hatar att sitta och printa ut massa sidor för att sen ändå bara få dem i retur....

Har nu gett ut en bok i "egen regi" hos Vulkan men drömmen är ju ändå ett kontrakt.

Orsaken till pappersmanus är ju att man ska kunna skriva kommentarer i marginalerna och kunna skicka mellan författare och lektör vad jag har förstått. och det kostar ju en del att skriva ut även för stora förlag.

Sasssyy: ett tips är att mejla först och presentera dig själv och ditt manus och fråga om intresse finns. (speciellt om du skickar till mindre förlag) Större förlag få man nog bara gilla läget och spela efter deras regler.

Utgivningsplaneringen kan se så ut att man kan bedöma om boken passar in i utgivningen utan att läsa manus först.

(Vi brukar dock inte returnera refuserade manus.)

Kolla upp förlagen inom NOFF (en förläggarföreningen). De flesta anger på sina hemsidor hur de hanterar manus.

• Anonym

Hur gick det? Blev boken antagen?

Svar på tråden Standardsvar eller ej? (Bokförlag)