• bambigirl

Börja med blöja igen???

När jag och min man gick på semester i slutet av juni i somras tog vi bort sonens blöja. Första dagarna kom det såklart en del kiss i byxorna, men efter bara ca 3 dagar kom det nästan alltid på toaletten. När han började på dagis i början av augusti var han dock mitt i ett bakslag och kissade i byxorna 2-3 gånger per dag, från att det gått dagar mellan olyckorna. Nu har det blivit bättre, men fortfarande är det för det mesta 1-2 par byxor per dag som kommer blöta från dagis och det är lika här hemma. Bajset kommer alltid i kalsongerna.

Hur fortsätter man? Ska vi börja om med blöja och vänta på att han själv säger till att han vill ha kalsonger. Eller är det bättre att bara traggla vidare med kalsonger och byxor?

• Svar på tråden Börja med blöja igen???
  • Skånemamma77

Traggla vidare! Vi har det precis likadant här. Det kommer och gåt men vi har inga funderingar på blöja igen!

• bambigirl

Men hur länge ska man fortsätta försöka? Och om vi sätter på blöja igen blir det ju up&go så han fortfarande kan gå på toa om han vill och när han kommer ihåg?

• misssecret

Jag tycker nog det låter som om han inte är riktigt redo, hur gammal är han?
    Min son var sen men när han väl var redo så gick det gallant i stort sett inga olyckor.

• misssecret

Kan tillägga att vi försökte ta blöjan förra sommaren då var han 2,5 men han bajsade i kalsongerna och brydde sig liksom inte att försöka så vi tog beslutet att vänta och vi försökte men han ville inte så nu denna sommaren vid 3,5 så var han verkligen redo och taggad och det gick toppen!!

• bambigirl

Han fyllde 3 i juni. I januari verkade han helt redo själv och ville ha kalsonger. Tyvärr började han vilja ha kalsonger 2 dagar innan inskolning till förskolan och därför blev det blöja då...

Det jag kan känna är lite att varför ska vi traggla om han ändå kissar i kalsongerna ett par gånger per dag, om ett eller två år är han ju säkert blöjfri oavsett hur vi gör med blöjorna nu?

• misssecret

Ja det är svårt att råde men min David var inte redo vid 3 vi försökte sådan skillnad det var vid 3,5 det tog två dagar sedan sa han alltid till men om din pojke inte hinner flera gånger om dagen och i flera veckor kanske han inte är redo? Har ni testat klistermärken? Det var en bra motivation för David i början då blev han extrta taggad att komma ihåg och gå på pottan eller toan.

• Sian

Det låter som han inte är helt redo. Min dotter slutade med blöja när hon hade vattkoppar (2,5 år) men efteråt fick vi går tillbaka på blöja ett år till! I somras slutade hon tvärt med blöja, dag och natt med knappt några olyckor sedan dess.

Vänta in din son tycker jag.

• bambigirl

Har också märkt att alla olyckor alltid kommer på eftermiddagen, kanske för att han är lite tröttare då?

Efter 2 olyckor på eftermiddagen idag så har han nu blöja och ville själv ha det. Nu får han nog ha det tills han säger till själv...

• H2O

Hej
    Vi har lite av samma problem och står inför samma val som dig TS. Fast våran kille kissar nästan aldrig på sig hemma. Det är bara på dagis som det inte funkar och då funkar det nästan aldrig.
    Så nu i kväll ska vi bestämma hur vi ska göra i fortsättningen på dagis. Det blir mycket tjat på dagis om han vill kissa eller har kissat, är du kissnödig?? hela tiden. Det är ju kanske inte så kul att bli tjatad på hela tiden heller. Och när han kissat på sig så verkar han inte bry sig om att han är blöt, säger aldrig till. Så just nu lutar det åt att han får ha blöjor på dagis ett par veckor och sedan gör vi en nystart igen utan blöjor, om han är redo. Men hemma kommer vi att köra med kalsong. Hoppas du hittar ett bra alternativ för er del.

• star67

jag började på sommar men funkade inte min dotter kissade varje halv timma, men nu vill försöka igen, men undrar vad använder ni på natten om de sover utan blöja??

Svar på tråden Börja med blöja igen???