spinning efter förlossning
hur lång tid bör man vänta innan man börjar med spinning efter förlossning? har börjat cykla lite försiktigt ute iaf i lugnt tempo, har nu gått 1 månad sen förlossning.
hur gjorde ni?
hur lång tid bör man vänta innan man börjar med spinning efter förlossning? har börjat cykla lite försiktigt ute iaf i lugnt tempo, har nu gått 1 månad sen förlossning.
hur gjorde ni?
Jag tror en barnmorska skulle säga att du ska vänta till efterkontrollen i första hand. I början är ett tips att undvika stående cykling eftersom det belastar bäckenbotten mkt. Det gäller att knipa ordentligt om du ska stå upp och cykla! Risken är ju annars att man läcker när man anstränger sig.
Ca två månader efter min förlossning var jag på mitt första spinningpass och det gick jättebra, men jag fick tvinga mig själv att ta det lugnt och inte stå upp och cykla. Är spinninginstruktör själv och var så träningssugen! :)
Så mitt tips är att ta det lugnt och sitta ner och cykla i början. Verkligen bestämma sig för att ta det lugnt och lyssna på kroppen. Kanske säga till instruktören innan passet att du tänker köra lite i din egen takt. Då är det lättare att verkligen ta det lugnt också. Varför inte börja med ett kortare spinningpass. Och att ha sadelskydd/cykelbyxor med vadderad gren är ju ett annat tips! :)
lycka till!
Tack för svaret!!!
Jag ska på tidig efterkontroll nästa vecka då har d gått 7 veckor efter förlossningen, så jag får väl fråga henne vad hon tror.
Ja hade tänkt ta det lugnt och börja med ett 45 minuters medel pass. Det känns helt klart vettigt att börja med att skippa stående positionerna tills bäcken muskulaturen är ordentligt återhämtad.