• Pysslis

canon eos 450d

Hej! Ska snart ha barn och vill köpa en fin kamera som kan ta bra bilder på barnet. Har kollat runt lite och läst om denna Canon. Har du den och kan rekomenderaden eller någon annan? Har bara en billig digitalkamera just nu och är inte på något sätt duktig på att ta foto, så vill att det ska vara en lätt men bra systemkamera. Tips?? Tack!! :)

• Svar på tråden canon eos 450d
  • R Franklin
    Pysslis skrev 2009-09-07 21:16:10 följande:
    Hej! Ska snart ha barn och vill köpa en fin kamera som kan ta bra bilder på barnet.
    Det är fotografen, inte kameran som tar bra (eller dåliga) bilder.
  • jantingstrom

tja, har man en bra kamera så underlättar det,

450D är en bra kamera som troligen kommer ge er mycket bättre bilder än en lite digitalkamera, den är mycket snabbare och det är lättare att fånga ögonblicken. Det kan dock krävas lite finlir i datorn efteråt för att få till det lilla extra.

har ingen erfarenhet av just 450D men Jag gillar Canons menysystem i allmänhet (utom på de äldre 1D serierna).

har flera kompisar som har 450D och dom är mycket nöjda med den.

• skorpionen80

Över lag tycker jag att det blir fler misslyckade bilder med systemkamera än med kompakt. Det vanligaste problemet jag stöter på är att skärpan ligger fel. Detta slipper man med skärpedjupet som kompakta kameror har, där blir ju det mesta skarpt...

• Pysslis

Hej! Tack för s var. Du skriver att det kan krävas att man bearbetar bilderna i datorn sen och jag undrar då om det är något dyrt program som måste köpas till och hur pass mycket tid och lust kräver det?

• Jojjo

Vi köpte den för ett par månader sen, mest min man som är duktig och intresserad av alla inställningar å så. Men jag tycker att bilderna överlag blir mkt bättre med den även om man som jag bara använder de färdiga inställningarna (porträtt, makro osv) än med våran vanliga digitalkamera. Både jag och mannen är supernöjda=)

• KiwiMamman

Jag har en canon 350D sen några år och har varit helnöjd! Snabb och bra. Framförallt snabbheten, att fånga det exakta ögonblicket när barn gör den där speciella minen osv. kan vara väldigt svår att få på bild med en seg kompaktkamera, men med systemkameran har jag fått många fina barnbilder.

Den är superenkel att lära sig och kan användas både med automatläge, vilket gör det väldigt enkelt och ger bra bilder, eller mer avancerade och manuella inställningar för den som gillar att fota på ett högre plan.
    Den är ju lite större att släpa med sig än en liten kompaktkamera, men det är det värt! Jag har också lämnat in bilder för "framkallning" på fotopapper och de blir jättefina. Har aldrig behövt trixa i datorn för att bilderna ska bli bra.

Ang skärpan, som någon tidigare nämnde, så måste man veta att skärpan läses av på de fem punkterna som man ser i avläsaren. Har man motivet mellan dessa och en inställning på kort skärpedjup, tex porträtt, kan det ju bli suddigt där, men jag tycker det nästan alltid blir bra. Är man ovan fotograf blir det nästan alltid bra skärpa i automatläget.

Jag skulle lätt köpa en 450D idag om det var läge att byta!

(En bekant som är van att fota köpte en olympia systemkamera men den var så svår att lära sig så hon sålde den strax...jag fattade inte heller manualen och gav upp...)

• skorpionen80
    Pysslis skrev 2009-09-08 09:30:09 följande:
    Hej! Tack för s var. Du skriver att det kan krävas att man bearbetar bilderna i datorn sen och jag undrar då om det är något dyrt program som måste köpas till och hur pass mycket tid och lust kräver det?
    Jag brukar skärpa upp och förbättra färgerna lite. Sätter också vitbalansen om det behövs, tycker det är lättare att göra det efteråt.

Det finns gratisprogram som borde klara det, men jag har inte testat själv.
  • KiwiMamman
    skorpionen80 skrev 2009-09-08 09:53:59 följande:
    Jag brukar skärpa upp och förbättra färgerna lite. Sätter också vitbalansen om det behövs, tycker det är lättare att göra det efteråt. Det finns gratisprogram som borde klara det, men jag har inte testat själv.
    Vilken kamera har du använt?

Som sagt: jag har aldrig behövt förbättra bilderna efteråt med min Canon EOS 350D. De blir så bra färger och skärpa direkt med kameran. Det är ju det den är bra på.
  • skorpionen80
    KiwiMamman skrev 2009-09-08 10:07:20 följande:
    Vilken kamera har du använt? Som sagt: jag har aldrig behövt förbättra bilderna efteråt med min Canon EOS 350D. De blir så bra färger och skärpa direkt med kameran. Det är ju det den är bra på.
    20D har jag, fotograferar alltid i raw. Jag tycker färgerna blir liiiite urvattnade, vill gärna boosta upp dem lite. Likaså skärpan, särskilt om de ska printas, då behöver de en liten uppskärpning. Tycker jag läst att de flesta gör det, särskilt det där med uppskärpningen.... Canon är kända för att ge lite mjukare bilder.
  • miaolao

Jag har en Canon Eos D450, fick dock hem den igår, men jag tycker att den är rätt så enkel och lära sig.
    Har hunnit lära mig lite, men det finns mycker mer. Jag tycker inte (än iaf) att man behöver fixa till bilderna,
    jag tycker att dom blir hur bra som helst.

Live Wiew funktionen kan ju också vara bra, min pappa har lite dålig syn (osv) så han har tycker att det
    är bra att det finns Live Wiew, men då måste man hålla kameran helt still. För mig går det bra iallafall.

+ Stor skärm!

Den kan kännas jätte lite plastig, men det är inget som stör mig. Jag tänker inte enns på det när jag fotar.

Fast nu har jag ju bara haft kameran en dag.

Annars kan du ju kålla på en Nikon också! Min syster har en Nikon D60.

Svar på tråden canon eos 450d