Jag har en canon 350D sen några år och har varit helnöjd! Snabb och bra. Framförallt snabbheten, att fånga det exakta ögonblicket när barn gör den där speciella minen osv. kan vara väldigt svår att få på bild med en seg kompaktkamera, men med systemkameran har jag fått många fina barnbilder.
Den är superenkel att lära sig och kan användas både med automatläge, vilket gör det väldigt enkelt och ger bra bilder, eller mer avancerade och manuella inställningar för den som gillar att fota på ett högre plan.
Den är ju lite större att släpa med sig än en liten kompaktkamera, men det är det värt! Jag har också lämnat in bilder för "framkallning" på fotopapper och de blir jättefina. Har aldrig behövt trixa i datorn för att bilderna ska bli bra.
Ang skärpan, som någon tidigare nämnde, så måste man veta att skärpan läses av på de fem punkterna som man ser i avläsaren. Har man motivet mellan dessa och en inställning på kort skärpedjup, tex porträtt, kan det ju bli suddigt där, men jag tycker det nästan alltid blir bra. Är man ovan fotograf blir det nästan alltid bra skärpa i automatläget.
Jag skulle lätt köpa en 450D idag om det var läge att byta!
(En bekant som är van att fota köpte en olympia systemkamera men den var så svår att lära sig så hon sålde den strax...jag fattade inte heller manualen och gav upp...)