• Winglur

Åh hjälp mig innan jag får KRUPP!!! (montering av cykelsits)

Åh jag blir helt knäpp på våran nya cykelstol.
    En sån man inte behöver någon pakethållare till.
    Enda stället det går att sätta fast den är under sadeln, men min sambo påstår att då blir cykeln "topp hög" och att det inte kommer gå att cykla så...
    Har han rätt? Nån som provat?
    Snälla hjälp mig, annars lär jag slänga skiten...

• Svar på tråden Åh hjälp mig innan jag får KRUPP!!! (montering av cykelsits)
  • Åsa med 3

Min sitter längre ner på "ramen" om du förstår hur jag menar. Behöver inte sitta direkt under sadeln, utan snarare under "fästet" till pakethållare (om man nu har en sån.

Mamma till Mathilda 12år, Anton 7 år & Johannes född 080417
  • Åsa med 3

Alla har ju en ram som går från "tramphuset" upp till sadel, och där ska den sitta ganska långt ner...Det ska gå att "öppna" hållaren såpass att den går att fästa där också. Äsch snaurrigt..Fråga om du inte förstår *s*

• Åsa med 3

Hahaha...så jag skriver...har visst inte vaknat än.

• Winglur

Åsa med 3 skrev 2009-09-08 08:38:22 följande:

Alla har ju en ram som går från "tramphuset" upp till sadel, och där ska den sitta ganska långt ner...Det ska gå att "öppna" hållaren såpass att den går att fästa där också. Äsch snaurrigt..Fråga om du inte förstår *s*
    Haha va? :P
    Jo alltså jag har försökt, men där sitter bromskabeln och en "hållare" till den som är i vägen... :/ Enda stället jag kan sätta den är under sadeln...
  • PerG

Den ska ju inte sitta monterad på sadelstolpen utan på röret som sadelstolpen sitter i. Kolla i bruksanvisningen så finns nog bra bilder som visar var den ska sitta.

• Buddha74
    Buddha74 skrev 2009-09-08 08:39:56 följande:
    www.babyland.se/cykelsits-sleepy-silver_x_AK1...Är det en sånn här du menar? Vi har en sånn. "Klumpen" sitter väl kanske 2-2,5dm under min sadel på cykeln. Alltså ganska långt ned. Barncykelsitsen kommer då ungefär där du skulle haft din pakethållare om du haft någon. Svårt att förklara...
    alltså ganska långt ned på sadelstången...
  • Winglur
    Buddha74 skrev 2009-09-08 08:39:56 följande:
    www.babyland.se/cykelsits-sleepy-silver_x_AK1... Är det en sånn här du menar? Vi har en sånn. "Klumpen" sitter väl kanske 2-2,5dm under min sadel på cykeln. Alltså ganska långt ned. Barncykelsitsen kommer då ungefär där du skulle haft din pakethållare om du haft någon. Svårt att förklara...
    Ja det är samma typ av stol, inte samma märke men...
    Ja jag vet vart den borde sitta, fast det går inte... :(
  • Winglur
    PerG skrev 2009-09-08 08:41:23 följande:
    Den ska ju inte sitta monterad på sadelstolpen utan på röret som sadelstolpen sitter i. Kolla i bruksanvisningen så finns nog bra bilder som visar var den ska sitta.
    Ja jag vet fast jag kan inte montera den där, en massa "skit" i vägen... :/
  • Buddha74
    PerG skrev 2009-09-08 08:41:23 följande:
    Bra förklarat. Måste sitta långt ner på röret.
  • Åsa med 3
    Winglur skrev 2009-09-08 08:41:16 följande:
    Haha va? :PJo alltså jag har försökt, men där sitter bromskabeln och en "hållare" till den som är i vägen... :/ Enda stället jag kan sätta den är under sadeln...
    Det går inte att flytta bromskabel och hållare då? Svårt att hjälpa till när man inte har sett cykeln heller *s*. Du kanske har en knepig cykel helt enkelt
  • norgesessan

Min klump sitter innanför kablarna som var där...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • PerG

Vad för skit? Växelvajrar? Bromsvajrar? På min cykel så satte jag fästet precis ovanför där vajrarna är fästa i ramen.

Kan du ta en närbild på området där den ska sitta? Vad är det för märke/modell på cykeln?

Winglur skrev 2009-09-08 08:43:08 följande:
    Ja jag vet fast jag kan inte montera den där, en massa "skit" i vägen... :/
  • Winglur

Åsa med 3 skrev 2009-09-08 08:43:30 följande:

Det går inte att flytta bromskabel och hållare då? Svårt att hjälpa till när man inte har sett cykeln heller *s*. Du kanske har en knepig cykel helt enkelt
    Hehe jag förstår det. Jag uppskattar era försök. :)
    Men det är en liiiten "hållare" till kabeln som är fastsvetsad i röret, en liten metall bit typ. Och jag kan inte få bort den, om jag inte svetsar bort den då...
    Annars hade jag kunnat flytta kabeln bara.

Men det blir alltså för högt då om den sitter under sadeln? :/
  • Winglur
    PerG skrev 2009-09-08 08:45:09 följande:
    Vad för skit? Växelvajrar? Bromsvajrar? På min cykel så satte jag fästet precis ovanför där vajrarna är fästa i ramen. Kan du ta en närbild på området där den ska sitta? Vad är det för märke/modell på cykeln?
    A jag kan fixa en bild.
  • Winglur
    Winglur skrev 2009-09-08 08:49:05 följande:
    A jag kan fixa en bild.
    Nej förresten, inte nu... :/ Måste lägga dottern.
    Men skit samma, jag får köpa nytt. :(
  • Åsa med 3

Lycka till!

Svar på tråden Åh hjälp mig innan jag får KRUPP!!! (montering av cykelsits)