Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?
Ni vet, vissa kläder börjar lukta sunkigt, speciellt T-shirtar kan få en skum instängd lukt som inte går bort hur mkt jag än tvättar. Hur ska jag få bort lukten? jag vill ju inte slänga kläderna.
Ni vet, vissa kläder börjar lukta sunkigt, speciellt T-shirtar kan få en skum instängd lukt som inte går bort hur mkt jag än tvättar. Hur ska jag få bort lukten? jag vill ju inte slänga kläderna.
Häll i en skvätt ättika och kör en tom maskin på 90grader. Ättikan tar bort dålig lukt, och gamla tvättmedelsrester sköljs bort i den varma tvätten.
Hmm..hur kan kläder få en skum doft? =)
April Mamma skrev 2009-09-08 13:53:17 följande:
Jempa L skrev 2009-09-08 13:47:04 följande:
Tvätta varmare (om plagget tillåter) och låt det torka riktigt innan du viker och lägger in. Om plaggen inte är av bomull så ha i lite ättika när du tvättar de illaluktande plaggen.
black sun skrev 2009-09-08 14:40:14 följande:
April Mamma skrev 2009-09-08 16:02:54 följande:
Ja, kör en tom 90-gradersmaskin! Det kan vara gamla tvättmedelsrester som "stänkt" runt i trumman vid centrifugeringen och fastnat i överdelen av trumman. "Rensa" tvättmaskinen innan du kör kläder i den igen är mitt tips. Sen kan det behövas en 60-tvätt på kläderna också.
Jag har använt ättikan i sköljmedelsfacket i stället för sköljmedel! Ca 2-3 msk 24%.
jag har hört att det blir sunkig lukt på kläderna om det e för mycket tvättmedelsrester, att det inte sköljts ur riktigt.. Kanske bara lätt o kika om du överdoserar =)
Eller släng i en påse citronsyra när du kör tvättmaskinen tom! Jag kör det med jämna mellanrum i både tvätt- och diskmaskinen.
Jag rensade tvättmedelsfacket noga och så körde jag en tvätt med bara de sunkigaste kläderna, typ fem plagg med en dl ättika i en tvättboll och se på fan - lukten försvann! Tjoho!
Hej,
Har köpt lite gamla armekläder som förmodligen har legat lagrat i något förråd utan värme där det har varit småfuktigt så de har tagit lukt av detta och lukten påminner vagt om jordkällare.
Finns det några förslag på hur denna lukt kan fås bort (annat än att slänga skiten)? Gärna något ni har testat och vet fungerar
mvh
// Patrik