• black sun

Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?

Ni vet, vissa kläder börjar lukta sunkigt, speciellt T-shirtar kan få en skum instängd lukt som inte går bort hur mkt jag än tvättar. Hur ska jag få bort lukten? jag vill ju inte slänga kläderna.

• Svar på tråden Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?
  • Jempa L

Häll i en skvätt ättika och kör en tom maskin på 90grader. Ättikan tar bort dålig lukt, och gamla tvättmedelsrester sköljs bort i den varma tvätten.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • April Mamma

Hmm..hur kan kläder få en skum doft? =)

• black sun

April Mamma skrev 2009-09-08 13:53:17 följande:

Hmm..hur kan kläder få en skum doft? =)
    Jag vet inte. Men speciellt T-shirtar och handdukar blir så. Sunkiga liksom.
  • black sun

Jempa L skrev 2009-09-08 13:47:04 följande:

Häll i en skvätt ättika och kör en tom maskin på 90grader. Ättikan tar bort dålig lukt, och gamla tvättmedelsrester sköljs bort i den varma tvätten.
    Jag läste i en annan tråd att man kan tvätta kläderna med 1 dl ättika i också. ska testa ditt råd och att ha i när jag tvättar också.
  • skorpionen80

Tvätta varmare (om plagget tillåter) och låt det torka riktigt innan du viker och lägger in. Om plaggen inte är av bomull så ha i lite ättika när du tvättar de illaluktande plaggen.

• grynet80
    skorpionen80 skrev 2009-09-08 14:41:53 följande:
    Tvätta varmare (om plagget tillåter) och låt det torka riktigt innan du viker och lägger in. Om plaggen inte är av bomull så ha i lite ättika när du tvättar de illaluktande plaggen.
    Så man ska inte ha ättika till bomullskläder? Kan det skade dem? Tänkte nämligen pröva det til mannens t-shirtar..
  • skorpionen80
    grynet80 skrev 2009-09-08 14:47:12 följande:
    Så man ska inte ha ättika till bomullskläder? Kan det skade dem? Tänkte nämligen pröva det til mannens t-shirtar..
    Ah, ser nu hur det låter! Jag syftade på att om det inte är bomull så kan du inte tvätta varmt = prova ättika istället. Men självklart kan du ha ättika i bomullskläder, körde själv en sådan maskin i förra veckan ;) Men för just bomull brukar jag tvätta varmare i första hand, särskilt handdukar.
  • grynet80
    skorpionen80 skrev 2009-09-08 14:51:39 följande:
    Ah, ser nu hur det låter! Jag syftade på att om det inte är bomull så kan du inte tvätta varmt = prova ättika istället. Men självklart kan du ha ättika i bomullskläder, körde själv en sådan maskin i förra veckan ;) Men för just bomull brukar jag tvätta varmare i första hand, särskilt handdukar.
    Ok, då hänger jag också med!
  • April Mamma

black sun skrev 2009-09-08 14:40:14 följande:

April Mamma skrev 2009-09-08 13:53:17 följande: Jag vet inte. Men speciellt T-shirtar och handdukar blir så. Sunkiga liksom.
    Ok..har jag aldrig känt =)

Funkar det inte med ett gott sköljmedel då?
  • black sun

April Mamma skrev 2009-09-08 16:02:54 följande:

black sun skrev 2009-09-08 14:40:14 följande:
    Ok..har jag aldrig känt =)Funkar det inte med ett gott sköljmedel då?
    Nä det hjälper inte tyvärr.
  • black sun
    skorpionen80 skrev 2009-09-08 14:41:53 följande:
    Jag tvättade på 40 grader (bomullskläder) och hade 1 dl ättika i men de luktar ändå. vad ska jag göra? Måste man tvätta på 60 grader? och behövs det mer än 1 dl till en full tvättmaskin?
  • Jempa L
    black sun skrev 2009-09-09 12:25:52 följande:
    Jag tvättade på 40 grader (bomullskläder) och hade 1 dl ättika i men de luktar ändå. vad ska jag göra? Måste man tvätta på 60 grader? och behövs det mer än 1 dl till en full tvättmaskin?

Ja, kör en tom 90-gradersmaskin! Det kan vara gamla tvättmedelsrester som "stänkt" runt i trumman vid centrifugeringen och fastnat i överdelen av trumman. "Rensa" tvättmaskinen innan du kör kläder i den igen är mitt tips. Sen kan det behövas en 60-tvätt på kläderna också.

Jag har använt ättikan i sköljmedelsfacket i stället för sköljmedel! Ca 2-3 msk 24%.

• ThereseK

jag har hört att det blir sunkig lukt på kläderna om det e för mycket tvättmedelsrester, att det inte sköljts ur riktigt.. Kanske bara lätt o kika om du överdoserar =)

• Jempa L
    ThereseK skrev 2009-09-09 12:45:36 följande:
    jag har hört att det blir sunkig lukt på kläderna om det e för mycket tvättmedelsrester, att det inte sköljts ur riktigt.. Kanske bara lätt o kika om du överdoserar =)
    Kan även vara en effekt av dagens "vattensnåla" tvättmaskiner. Bra på energideklarationen, men värre i praktiken...

Kolla om du kan ställa in vattennivån på tvättmaskinen. Generellt sett så använder syntetprogrammen mer vatten än bomullsprogrammen. Nackdelen är att centrifugeringen är kortare på syntet, så jag brukar köra en extra centrifug efteråt.
  • grynet80

Eller släng i en påse citronsyra när du kör tvättmaskinen tom! Jag kör det med jämna mellanrum i både tvätt- och diskmaskinen.

• black sun

Jag rensade tvättmedelsfacket noga och så körde jag en tvätt med bara de sunkigaste kläderna, typ fem plagg med en dl ättika i en tvättboll och se på fan - lukten försvann! Tjoho!

• BabbanBarbro
    Har ni fått dålig lukt i er tvättmaskin?
    Då är det mögellukt i tvättmaskinen, vilket visst är vanligt eftersom man nuförtiden endast tvättar i 40 och 60 grader. Bosch rekommenderar att man i förebyggande ska man köra en omgång utan tvätt i 90 grader en gång i halvåret. Har man redan fått dålig lukt kan man köra åtgärdsprogram enl nedan.
    Steg I:
    Tvätta 3-5 ggr med antingen:
    a) 60°C + 0,5 dl klorhaltigt maskindiskmedel i doseringsfacket. OBS! Töm avloppssilen efter varje gång.
    eller
    b) 40°C + 1-2 dl Klorin i doseringsfacket. OBS! Töm avloppssilen efter varje gång.
    Steg II:
    Tvätta valfritt program i 60°C utan tvätt för att rensa ur maskinen.
    Steg III:
    Tvätta 3 ggr i 60°C med 30 g Citronsyra I doseringsfacket.
    Steg IV:
    Tvätta 60°C, eller ett sköljprogram utan tillsatser och utan tvätt så att alla rester försvinner
  • PaGr74

Hej,

Har köpt lite gamla armekläder som förmodligen har legat lagrat i något förråd utan värme där det har varit småfuktigt så de har tagit lukt av detta och lukten påminner vagt om jordkällare.

Finns det några förslag på hur denna lukt kan fås bort (annat än att slänga skiten)? Gärna något ni har testat och vet fungerar

mvh

// Patrik

Svar på tråden Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?