Inlägg från: black sun |Visa alla inlägg
  • black sun

Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?

Ni vet, vissa kläder börjar lukta sunkigt, speciellt T-shirtar kan få en skum instängd lukt som inte går bort hur mkt jag än tvättar. Hur ska jag få bort lukten? jag vill ju inte slänga kläderna.

• Svar på tråden Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?
  • black sun

April Mamma skrev 2009-09-08 13:53:17 följande:

Hmm..hur kan kläder få en skum doft? =)
    Jag vet inte. Men speciellt T-shirtar och handdukar blir så. Sunkiga liksom.
  • black sun

Jempa L skrev 2009-09-08 13:47:04 följande:

Häll i en skvätt ättika och kör en tom maskin på 90grader. Ättikan tar bort dålig lukt, och gamla tvättmedelsrester sköljs bort i den varma tvätten.
    Jag läste i en annan tråd att man kan tvätta kläderna med 1 dl ättika i också. ska testa ditt råd och att ha i när jag tvättar också.
  • black sun

April Mamma skrev 2009-09-08 16:02:54 följande:

black sun skrev 2009-09-08 14:40:14 följande:
    Ok..har jag aldrig känt =)Funkar det inte med ett gott sköljmedel då?
    Nä det hjälper inte tyvärr.
  • black sun
    skorpionen80 skrev 2009-09-08 14:41:53 följande:
    Tvätta varmare (om plagget tillåter) och låt det torka riktigt innan du viker och lägger in. Om plaggen inte är av bomull så ha i lite ättika när du tvättar de illaluktande plaggen.
    Jag tvättade på 40 grader (bomullskläder) och hade 1 dl ättika i men de luktar ändå. vad ska jag göra? Måste man tvätta på 60 grader? och behövs det mer än 1 dl till en full tvättmaskin?
  • black sun

Jag rensade tvättmedelsfacket noga och så körde jag en tvätt med bara de sunkigaste kläderna, typ fem plagg med en dl ättika i en tvättboll och se på fan - lukten försvann! Tjoho!

Svar på tråden Hur får man bort "sunk-lukt" från kläder?