• Ina79

Tråkigt att bara köpa neutrala bebiskläder...

Jag har köpt en eller två bodies tror jag som är neutrala, samt två små strumpor, och en liten filt. Samt en mysdress med kofta som bebisen kan ha när den är några månader gammal. Men man behöver ju mer första tiden. Vill så gärna köpa mer, men vad för nåt? när man inte vet könet...
    är det så fixerat fortfarande att en flicka måste ha rosa och pojke blått??

• Svar på tråden Tråkigt att bara köpa neutrala bebiskläder...
  • Tinalina79

Jag hoppas inte det, men tittar man i affärena verkar det ju så, antingen jättetjejigt eller killigt!! Tråkigt! Men vitt, grönt, gult är ju neutrala färger....Kanske får satsa på det innan du vet?!

• Milda

Mmm det är lite trist. Min kompis som fick bebis nu i helgen hade köpt billiga bebiskläder på Ullared, nästan allt i vitt och bara det nödvändigaste.
    Kläderna man får av släkt och vänner kommer ju vara antingen tjej eller killiga.

Själv har jag köpstopp nu. Vi kommer antaglien få veta könet den 7 juni och jag ska inte köpa en sak innan dess.....

• Tola

rött passar ju till båda!

köpte en filt i ljusblått och det tycker jag passar båda! ska inte vara en filt utan det var mer tänkt att i framtiden göra en våroverall till bebi eftersom det var mer en fleecetygbig (stor) på IKEA för 39 kr! räcker till både overall,vantar,sockar och en mössa:) billigt och bra! det blir iofs längre fram men ändå:)

beror mycket på vad man har för märken på kläderna också! kanske ett bilmärke på en röd tröja är pojkig men med en hjärtmärke passar det mer en flicka:)

ljusgult är fin och passar båda:)

• Fru Längtan

Köp polarn och pyret randigt. En röd tröja går på båda, själv tycker jag att mörkblå tröja går till båda också.

Tänk dig en röd tröja och blå byxor... passar bra på både kille och tjej.

Tänker inte ha rosa eller ljusblått på den lilla iallafall, det är inte riktigt vi.

• Wolfie

Jag köper helt enkelt kläder i de färger som jag tycker mest om och helst klär mig i själv, dvs beige, blått (ljusa nyanser till bebisen), vitt, lite gult och snygga gröna nyanser. Ljusgrått funkar också.

När jag handlar kläder så tror säkert alla att vi handlar till en liten pojke, eftersom det tyvärr fortfarande är så himla uppdelat på "tjejfärger" och "killfärger", men faktum är att vi redan vet om att det är en liten flicka i magen. Jag följer som sagt min personliga smak, och jag tycker inte att man ska vara så fixerad vid vilka färger bebisen har på sig. Det viktigaste är ju att kläderna är praktiska och sköna! Färgerna är det bara vi vuxna som bryr oss om...

• Jemais

Gjorde bort mig lite grann jag. Sa han till en liten tjej, så mamman sa: Jag klär henne i blått för att det är fint.
    Jag hade inte ens lagt märke till färgen på kläderna!! Vet inte om det är för att vi kallar vår lilla för han som det bara kom, och hur ser man på ett litet barn om det är en tjej eller kille? Ha vilka färger som helst på barnet! Det är roligast så!

• Jennifer28

Jag tycker att det är svårt att köpa kläder till bebisen nu just pga att alla kläder är så "killiga" resp. "tjejiga". Jag har bestämt mig att shoppa loss då jag vet könet på mitt barn men jag har ju köpt det nödvändigaste så jag klarar mig de första dagarna.
    Dessvärre måste jag erkänna att jag gärna köper killkläder alternativt tjejkläder men håller med om att kläderna ska vara praktiska och sköna.

• Lilith

Jag blir chockad när jag hör att det fortfarande är så att folk köper olika färg på saker och kläder beroende på kön. Jag var på föräldrautbildning igår och där var många som ville veta könet på barnet just för att kunna handla könsspecifika kläder.
    Jag trodde att vårt samhälle hade kommit längre när det gäller tänkande kring könsmönster.
    Visst, det kan verka väldigt oskyldigt att köpa rosa till flickor och blått till pojkar. Men om ni tänker efter så är det helt sjukt att dela upp människor i kategorier och ge dom olika egenskaper utifrån deras biologiska kön.

• Korallen

För mig är det inget problem då jag inte tycker om vare sig blått eller rosa, som färger i sig.
    Jag älskar vitt, khakigrönt, grått och beige och köper de färgerna oavsett vad det bli för kön.
    Det tråkiga för mig är att är övervägande rosa och blått i affärerna. Nu hugger jag allt jag ser (nästan) som inte är blått eller rosa

• ebben

Jag vet att jag har en kille i magen,men kunde inte förmå mig att handla "pojkiga" kläder....JAG personligen tycker nog att pojkar "ska" ha pojkkläder,och flickor "ska" ha flickkläder". Som JEMAIS sa.VEM SER egentligen skillnad på riktigt små barn? De ser väl ändå rätt lika ut,därför tycker jag nog att det är finast att "visa" vad man har i tex barnvagnen. Men visst,det finns ju mycket som båda könen kan ha utan att det ser "konstigt" ut. På min dotter hade jag en jättesöt mössa,med rosa spetsar och brodyr,MYCKET flickig. Och en dam kom och frågade vad POJKEN hette? Jag svarade att han hette Lovisa...En sån mössa skulle då i alla fall JAG ALDRIG sätta på en pojk...

Svar på tråden Tråkigt att bara köpa neutrala bebiskläder...