• FruHall

Trend att skaffa barn?

Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Trend att skaffa barn?
  • FruHall
    Hannah76 skrev 2009-09-08 14:38:09 följande:
    Fast det kanske blir så när det är ont om jobb? att det känns meningslöst att plugga och satsa åt det hållet? Då bildar man familj istället, det ger en sorts trygghet?
    Det var som min vän sa att nu är det dåliga tider så det enda dom kan göra nu är att kramas. hehe. stämmer nog lite..
  • FruHall
    MissJen skrev 2009-09-08 14:38:41 följande:
    Ja håller helt med. O verkar va någon trend oxå att skaffa tvåan direkt efter ettan. Så gör alla här i stan känns de som.
    Ja precis. Tycker inte dom ska vara för tätt2-3 års mellanrum är nog bra om man ska ha syskon. Då hinner man njuta av den första innan nästa kommer. Barnet blir lite mer medveten om att mamma har syskon i magen. Dom blir lite mer inblandade så att säga. Dom får ta del av allt då..
  • FruHall
    FrookenHedlund skrev 2009-09-08 14:42:26 följande:
    Jag vet inte, kan ju ha att göra med att folk inte har jobb och ser familjen som ett sätt att komma vidare i livet. Liksom att unga idag kanske tjänar mer pengar än förut? Inte vet jag, det är bara mina tankar runt det hela :) Sen är det faktiskt många som väntar länge idag också, vet flera som fått sin första i trettio och över det :)
    Jo precis, fast det är ju inte den åldern man lägger märke till egentligen utan man ser ju mest dom som är yngre. Jag vet iaf att här i linköping finns det väldigt många unga föräldrar, det finns bra och det finns dåliga föräldrar som drar ett dåligt rykte om oss yngre.

Många anser mig som ung mamma, men jag vill egentligen inte göra det. Jag hade tagit studenten och fått jobb innan jag blev gravid. Jag är gift med min sons pappa och vi lever ett sunt liv, men många av de unga föräldrarna har ju ingen partner eller bor fortfarande hemma hos sina föräldrar som hjälper till att uppfostra barnet. Det känns inte rätt.
  • FruHall
    BubbelBoom skrev 2009-09-08 14:48:04 följande:
    Tror inte att folk som skaffar barn som unga ser det som en trend, det vore ju fruktansvärt. Såna människor kan köpa sig en liten vovve ist.
    Felet med vissa unga mammor, Och nu säger jag VISSA INTE ALLA! (för att vara på den säkra sidan så alla förstår), tror att barnet för alltid kommer vara bebis, och när bebisen växer upp så tröttnar dom. Har faktiskt mött flera mammor som blivit av med barnen för "det var så jobbigt" eller "Barnen gick inte att uppfostra" . Men det är egentligen mammor som man kunde se på krogen några veckor efter förlossning för dom hade fyllt 18.
  • FruHall
    MissJen skrev 2009-09-08 14:49:38 följande:
    Precis. O de flesta skaffar ju tvåan så tätt inpå bara för att få va hemma längre. De tycker ja är fel. Ja är ung o har barn. Om ja ska ha en till så blir de efter ja jobbat ett tag o när min son är lite äldre. Han är ett år nu så.
    Håller med dig helt och hållet. Jag satsar på en karriär när min son börjar dagis (Januari), och när jag byggt upp den lite mer, då kan jag börja tänka på nästa.
  • FruHall
    My Girls skrev 2009-09-08 14:53:30 följande:
    Det har jag stött på FruHall. En kvinna, 22 år gammal, som gärna föder ett barn till och har det första tiden 1½ år ungefär. Sen blir det jobbigt och då kan någon annan ta över...
    Precis vad jag menar! Så fel det är mot barnen. Sådana personer är själviska och tänker bara på vad dom vill ha för stunden. Att planera barn är ingen impulsgrej utan det ska var genomtänkt.
  • FruHall
    FrookenHedlund skrev 2009-09-08 15:03:52 följande:
    Ja, det är sant. Finns flera i min lilla håla som också verkar skaffa barn för att det ser så mysigt ut, eller för att de inte orkar hålla på med kondom... :O Jag och min sambo har varit tillsammans i fem år, har bott ihop i egen lägenhet i drygt två år, han har fast jobb och jag jobbar så mycket jag får chans till. Är klar med min utbildning och vet vad jag vill med mitt liv. Nu har vi börjat prata om bebis, jag är stensäker på att jag vill ha barn nu, han är lite tveksam och därför väntar vi. Jag tycker att barn är en gåva, det finaste man kan få, och då ska man verkligen göra ALLT för att ta hand om den gåvan också. Om man nu ens kan få barn, vilket inte alla kan tyvärr. Och för de som inte kan måste det vara som ett hån alla dessa mammor (unga som gamla) som inte "orkar" ta hand om sitt eget barn pga sin egen lathet, eller att de inte visste vad de gav sig in på.
    Jo precis. JAg skulle inte kunna tänka mig ett liv utan min Kevin. Han är allt för mig och jag gör allt jag kan för att han ska må bra. Det kan vara lite jobbigt ibland då han har sin egna vilja men det är det fina med dom. Dom har sin egen vilja och sin egna personlighet, för dom är människor. Sen som du säger så är det inte bara unga mammor som har svårt att ta hand om barnen utan jag har sett några äldre, som väntat tills dom är i 30-års åldern innan dom skaffar barn, som inte kan ta hand om sina barn och det gör ont att se.
  • FruHall
    Sommarblomma skrev 2009-09-13 10:48:20 följande:
    Meh, jag ska på krogen snart, då jag fyller 18år. Jag är mamma... Och hade jag fyllt 18år 2 månader efter förlossningen så hade jag nog gått endå. Inte en hel natt utan bara 2-3 timmar ungefär.. Nu vet jag att du inte menar alla.. Men bara för att man går på krogen så behöver det ju inte betyda att man kommer att ge upp sitt barn.
    Nu skrev jag några veckor, Några veckor menas med 2-3 veckor och inte 2 månader.. Och som sagt så menar jag inte dom mammorna som kanske går ut en kväll i några timmar utan dom mammor som går ut flera nätter i månaden och lämnar bort barnen under natten! dessutom så skrev jag faktiskt VISSA med stora bokstäver.
  • FruHall

Hmm kul att se så många med olika åsikter :D.. Som sagt så kanske dom borde öka undervisningen när det gäller sex och samlevnad i skolorna. Jag menar, när jag gick i högstadiet så hade vi inte det fören i nian, och det kan faktiskt anses att var lite för sent.

Jag vet att enligt lag så får man inte ha sex innan, men hur många ungdomar bryr sig om det? Jag brydde mig inte om det.. Så jag tycker att undervisningen om säkert sex och besök från ungdomsmottagningen borde börja redan i åk 6-7.

• FruHall
    valkyrian skrev 2009-09-16 15:52:51 följande:
    Finns ingen lag emot att ha sex, däremot får någon som är över femton inte ha sex med någon som är under femton.
    Jag trodde att man inte fick ha sex innan man var byxmyndig :S
  • FruHall
    Jossanjo skrev 2009-09-20 19:55:47 följande:
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2009-09-18 11:42:47 följande:
    Men gud, måste ju vara fel på dig, i en annan tråd skriver du ju hur du får soc och är stolt över detta. Och tänker fortsätta ta soc när du skall studera efter du fått barn.
    Om du läser inlägget ordentligt så ser du att Ung Blivande Mamma skrev att dom har egen bostad och egen inkomst. Ekonomiskt bistånd är en sorts inkomst så alltså så ar dom egen inkomst. Hon skrev att dom får hjälp från föräldrar men att dom har bostad och inkomst!
  • FruHall
    Jossanjo skrev 2009-09-22 13:09:37 följande:
    Hon har skrivit i en annan tråd att hon tar soc för att inte behöva låna från csn för hon vill inte ha skulder och att hon inte haft kontakt med sina föräldrar sen hon var 15 år för dom vill hon inte ha med att göra trots att henens föräldrar skulle kunna försörja henne utan problem. Plus att hennes killa valt att stå skriven hemma så hon skall få hela hyresbeloppet till sig... Hon säger hon har rätt att få pengar från sovc om hon vill för invadrare får ju det.Hon skriver oxå att hon är stolt över att få soc och att det är bara vi högskoleutbildade som är osmarta som valt att ta lån för att få en utbildning. Sedan fortsätter hon och skriver att hon planerat detta barn så det kommer lagom till studenten så hon kan få soc när hon slutat skolan. Är det sanningsenligt med vad hon skrivit här?
    Nej verkligen inte.. Det är sådana människor som inte borde få barn! Man skaffar inte barn bara för att få bidrag. Då använder hon sig av dubbelmoral. Då ber jag om ursäkt för tillrättavisningen. Inget fel i sig med bidrag, har själv gått på bidrag, men finns det en annan lösning så tar man den tycker jag. Jag ska börja studera igen till våren, då jag inte längre vill jobba som kock, men jag tänker givetvis ta csnlån. För vill man bli något så ska man kämpa för det också.
  • FruHall
    Karinbarin skrev 2009-09-22 13:35:28 följande:
    Var går gränsen för "ung" förälder? Är själv 24 och känner mig rätt ung, är dock gift och har hus så har ändå kommit en bit på vägen.. Men känner mig inte helt "vuxen" heller. Men vet ex fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor. Blev uppsagd mitt i graviditeten och sedan sjukskriven så nu går jag, tyvärr, också på bidrag (sjukpenning). Men ser inte detta som någon långsiktig lösning utan ett nödvändigt ont.
    Ja du, vet inte riktigt var man egentligen kan dra gränsen till ung förälder. Jag är 21 år och har en son på 9 månader. Jag är också gift, och enligt våran kommun så är jag ung förälder, då jag går på en verksamhet som heter just "unga föräldrar". Där drar dom gränsen vid 22, men även 24 är ungt tycker jag, fast oftast så tänker man på personer under 20 när man hör begreppet ung mamma.
Svar på tråden Trend att skaffa barn?