• Lycklig med Grodd

Budgivning- Köpa hus

Hej!

Jag kan ingenting om detta att köpa hus och bor dessutom i Tyskland där allt fungerar lite annorlunda.

Jag intresserar mig för ett sommarhus i Sverige och har just fått veta att budgivningen redan startat. Visningen är först nu på lördag, men tydligen har någon redan intresse.

Om jag lägger ett bud, är det då bindande eller kan man ändra sig? Det första budet ligger redan på utgångspriset 1,2 Miljoner. Jag vill trots det lägga ett bud pa 1-1,1 Miljon. Kan jag det?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Budgivning- Köpa hus
  • Zimlis

Ett bud är ALDRIG bindande - du har inte bundit dej förrän kontrakt är skrivet

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • sasssyy

till vilken nytta undrar jag?

Det är ju det högsta budet som vinner budgivningen och så vitt jag vet är bud bindande (rätta mig om jag har fel ni som vet bättre)

Ditt bud kommer ju inte godtas eftersom det redan finns högre bud.

• sasssyy

FAST vinner man en budgivning och sen inte kan/vill betala så blir man oftast skadeståndsskyldig för mellanskillnaden mellan sitt eget bud och det närmast under ... iaf blev min kusin det när de lade bud på ett hus som de sedan ångrade sig om och det hade INTE skrivit på några papper... fast det kanske är olika från mäklare till mäklare.

Det smartaste i detta (som så många andra fall på FL) är väl att TS ringer berörd mäklare och fråga vad som gäller.

• Lycklig med Grodd

Sassy: på nätet står det att "underbud" är tillåtna. Köparen väljer vem som får köpa oavsett vilket bud de lagt.

• sasssyy

Lycklig med Grodd skrev 2009-09-08 16:13:25 följande:

Sassy: på nätet står det att "underbud" är tillåtna. Köparen väljer vem som får köpa oavsett vilket bud de lagt.
    AHAAA.. men då är det ju tillåtet.. var på en liknande visning för några år sedan (då hade jag o sambon bara varit tills i två veckor dock så det var mest på kul) där valde säljaren vem som skulle få köpa.. oavsett bud.. så då är det väl bara att lägga det budet då..
  • Zimlis
    sasssyy skrev 2009-09-08 16:12:36 följande:
    FAST vinner man en budgivning och sen inte kan/vill betala så blir man oftast skadeståndsskyldig för mellanskillnaden mellan sitt eget bud och det närmast under ... iaf blev min kusin det när de lade bud på ett hus som de sedan ångrade sig om och det hade INTE skrivit på några papper... fast det kanske är olika från mäklare till mäklare. Det smartaste i detta (som så många andra fall på FL) är väl att TS ringer berörd mäklare och fråga vad som gäller.
    Det där låter ju inte riktigt klokt - vi har precis köpt hus och vi va inte ens bundna trots att köpeavtalet va skrivet - detta pga att besiktning ej va genomförd. Nu är dock besiktning gjord och vi har ett bundet avtal - NU kan vi bli (eller blir) skadeståndsskyldiga om vi backar
  • Itzumo
    sasssyy skrev 2009-09-08 16:11:06 följande:
    till vilken nytta undrar jag? Det är ju det högsta budet som vinner budgivningen och så vitt jag vet är bud bindande (rätta mig om jag har fel ni som vet bättre) Ditt bud kommer ju inte godtas eftersom det redan finns högre bud.
    Inte säkert, Om ägaren vill så kan de välja det lägre budet..

Men ett bud är inte bindande förrän du skriver ett kontrakt av något slag...

Så vill du ge ett lägre bud så gör det, men var beredd på att du kanske ändå inte får huset...
    Mamma till ♥Ella 2009-02-13♥, Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • sasssyy
    Zimlis skrev 2009-09-08 16:15:50 följande:
    Det där låter ju inte riktigt klokt - vi har precis köpt hus och vi va inte ens bundna trots att köpeavtalet va skrivet - detta pga att besiktning ej va genomförd. Nu är dock besiktning gjord och vi har ett bundet avtal - NU kan vi bli (eller blir) skadeståndsskyldiga om vi backar
    Beror nog MYCKET på vad det är för mäklare, vad det finns för konstiga klausuler osv... inte roligt för dem att hosta upp 75.000 så där.. men de kunde ha läst igenom avtal och regler ordentligt INNAN de lade bud iofs.. de är inte ovana husköpare heller.. skillnad när man som jag aldrig köpt hus... fast jag är ju extrem på att läsa igenom vad som gäller för att INTE hamna med en skuld men inget hus...
  • Lycklig med Grodd

Huset hittade jag på bovision och det står ingenting om budgivning osv där. Jag vet alltså inte om den verkligen redan har börjat eller om det är bindande att lägga bud... Jag har skrivit ett mail till mäklaren nu, får se vad hon svarar...

• Zimlis
    sasssyy skrev 2009-09-08 16:17:55 följande:
    Beror nog MYCKET på vad det är för mäklare, vad det finns för konstiga klausuler osv... inte roligt för dem att hosta upp 75.000 så där.. men de kunde ha läst igenom avtal och regler ordentligt INNAN de lade bud iofs.. de är inte ovana husköpare heller.. skillnad när man som jag aldrig köpt hus... fast jag är ju extrem på att läsa igenom vad som gäller för att INTE hamna med en skuld men inget hus...
    Och isåfall skulle jag vilja påstå att de hamnat hos en urusel mäklare med skamliga villkor.
    De finns ju de som budar innan de har lånelöfte - inte heller så smart

Men du ska inte bli skadeståndsskyldig för att du lägger ett bud - jag måste nog undersöka detta lite...

och jag hittade detta www.tv4.se/1.1038436/2009/06/09/asa_holstein_chattade_med_tittarna_om_huskop Du ska kunna backa, så länge inga papper är skrivna
Svar på tråden Budgivning- Köpa hus