• Anonym (osäker)

    Försummelse?

    Jag och min exfästman har en 5-åring ihop. Vi har precis separerat och ska ha växelvist boende. Jag undrar hur stor chans jag har till ensam vårdnad eller få den större delen av vårnaden pga av försummelse. Och vad räknas som försummelse egentligen. Fadern är extremt beroende av ett datospel och har suttit där ett år nu i oktober och det har blivit värre. Han sitter där exakt varenda minut han kan (dock inte då han jobbar) och även på nätterna fram till 2-3 på natten. Han går upp 06 varje vardag så mycket sömn blir det inte så han är trött, sur o orkar absolut inte göra något. Han tar sällan hand om sonen. 2 veckor i månaden handlar det alltså om att lämna sonen på förskolan 6.30 , hämtar 16. Direkt hem, ger sonen mat (ej allsidig, mest pannkaka, våfflor, pizza och korv) sedan kl 16.45 sätts sonen framför tvn till han somnar själv i soffan. Det finns inget umgängesliv, fadern orkar inte och han tycker inget är roligt. Sonen vill inte bo med sin pappa alls. Jag pratar aldrig illa om hans far men ibland har jag verkligen lust att göra det och jag är så jävla arg. Han bryr sig inte om kläderna är för små eller om de är skitiga. Jag avskyr när han skickar sonen i smutsiga kläder till förskolan för jag skäms! Fadern tjänar bra med pengar men tycker ALLA nöjen är dyra. T.ex bio osv. Det finns gratisnöjen som att mata ankor eller bara ut o gunga. Men inget sånt orkar han, det är BARA datorn som betyder något.
    VAD SKA JAG GÖRA????

    Min fråga är: Vad räknas som försummelse och har jag ens någon chans i världen att få ensam/mestadels av vårdnaden?

    Mvh M

  • Svar på tråden Försummelse?
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Försummelse är ett vitt begrepp och för att kunna se om en förälder utsätter ett barn bör man titta på vad barnet behöver för att växa och utvecklas.
    Din beskrivning av din sons hemsituation hos fadern låter inte alls bra och det behöver ske en förändring. Som förälder är man skyldig att agera om man befarar att ens barn inte har det bra. Jag antar att du har pratat med fadern om din oro och att detta inte har inneburit någon förändring. Varför jag då kan förstå din undran kring dina chanser att vara boförälder.

    Vad gäller dina chanser att ditt barn ska bo mestadels hos dig så råder jag dig att kontakta en familjerättsadvokat. Kolla även att du har en hemförsäkring som även täcker rättsskyddet, detta för att via din hemförsäkring kunna få arvodet för adovkat.

    Mvh Camilla

Svar på tråden Försummelse?