• anassio

koka kaffe???

ok nu kommer släkten till helgen o jag kan inte koka kaffe...hmm ja, jag vet ...det kan ALLA ! Men jag dricker inte kaffe o har lyckats klara mig utan det...
    min fråga är hur många mått man ska ha. räknar men efter stora eller små koppar???

dum fråga, men jag är oerhört tacksam för svar :)

• Svar på tråden koka kaffe???
  • Tecken

Hur ska du göra kaffet? I kaffebryggare, perkulator, koka på spisen?

• Stårschan

Om du verkligen ska göra kokkaffe, så mäter du så här - med gammeldags kaffekoppar som rymmer ca 1,5 dl.

Mät upp så många koppar vatten du vill koka i kaffepannan. Häll därefter i 2 tsk (inte mått, utan med en riktig tesked) kaffe i vattnet - plus en extra för pannan. Låt det koka upp. Pass noga på slutet. När det blir tyst håller det på att koka över. Dra pannan åt sidan och låt sumpen sjunka till botten. Slå eventuellt på en skvätt kallvatten för att hjälpa klarningen på traven.

• Stårschan

8 mått till 1 liter vatten.

• anassio

nämen det står ju mått på kaffebryggaren o då undrar jag om man ska räkna efter de stora kopparna eller de små??? tex högst upp står det 12 stora o 15 små... hur många mått ska man ta då??? 12 el15 + 1 till kannan eller??????????????????

• Stårschan

Det är faktiskt inte så jäkla noga. Efter att ha varit med kaffebryggare i ett år upptäckte jag och min man att jag måttade efter de stora kopparna och han måttade efter de små, men vi märkte aldrig någon skillnad... Våra gäster yttrade sig aldrig heller.

• redneck girl

kokar du kok kaffe så ta en vanlig kaffekopp och ett mått kaffe per kaffekopp.

• Ann Nelly

Jag går på de stora kopparna. Tar lika många mått (lite dryga, alltså ej avstrukna) som koppar. Brygger jag en hel kanna så lägger jag på ett mått, alltså 11 mått till 10 koppar kaffe. Det är ju individuellt hur starkt man vill ha men denna styrka passar de flesta.

• sakoline

Hallå, det går emot FLs regler att prata positivt om narkotika! Jag måste tyvärr anmäla er.

• Stårschan
    sakoline skrev 2009-09-10 23:29:53 följande:
    Hallå, det går emot FLs regler att prata positivt om narkotika! Jag måste tyvärr anmäla er.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
Svar på tråden koka kaffe???