• Anbe

Sås till lax

Hjälp mig med en god sås till lax.Vad brukar ni ha?

• Svar på tråden Sås till lax
  • Mosaik

jag brukar ha cremfraich/gräddfil/turkisk yoghurt eller något av den varianten.. Blanda i senap och honung, och salt o peppar.. ev lite dill... DENNA SÅS E SVINGO, brukar blanda i lite på måfo...

Annars e ju hollandaisesås jättegott till.

Lingon grädde brukar jag ha till annan stekt fisk men det kanske inte passar lika bra till lax, men då blandar man iaf gräddfil med massa lingon....mmmm

• Redbit

Blanda ner litet Sweet chili-sås i creme fraiche. Jättegott!

• Tecken

Beror ju lite på vilken typ av lax du ska ha? Gravad, ugnsbakad, kokt?

Den här såsen passar till t ex ugnsbakad lax: Blanda gräddfil, röd rom, röd lök och lite peppar. En god orange sås

• T och S

gräddfil m en liten burk icas rom o gör romsås ,blandar i antingen färskt eller frusen dill o gräslök...jag brukar ha i mkt då det e så gott!!!
    hackar i en rödlök, lite svartpeppar o salt.
    pressa i citron efter smak.
    låt stå i kylen en stund
    volia..jättemummsigt till lax!!!!!

• Anbe

Mmmmm från att inte ha nån aning om vilken sås jag ska göra fick jag istället beslutsångest ; )
    Tack för goda förslag!!!

• Mosaik

Vill ha rapport om vilken det blev sen

Mmmm blev också sugen på lax, det får de nog bli idag. Vad äter ni till och hur tillagar du laxen?
    Jag kör nog vanlig ungsstekt, men cremefraich/senap/honung såsen

• Smilla1976

Creme fraiche, röd rom, dill och salt och svartpeppar är en superenkel och god kall sås till!

• Anbe

William o Ronjas mamma skrev 2009-09-09 09:56:59 följande:

Vill ha rapport om vilken det blev sen Mmmm blev också sugen på lax, det får de nog bli idag. Vad äter ni till och hur tillagar du laxen?Jag kör nog vanlig ungsstekt, men cremefraich/senap/honung såsen
    Blev fraiche-senap och honungs såsen.Har precis gjort iordningen den...mmmm ljuvlig!
  • Mosaik

Åååå va glad jag blev att du använde mitt tipps...Mmm den är värkligen ljuvlig. O de ingredienserna har man ju typ alltid hemma me

• Callistrate

William o Ronjas mamma skrev 2009-09-09 11:22:32 följande:

Åååå va glad jag blev att du använde mitt tipps...Mmm den är värkligen ljuvlig. O de ingredienserna har man ju typ alltid hemma me
    Vilken senap använder du? Vanlig svensk?

Vill man ha varm sås till fisken tycker jag att vitvinssås är oslagbart.
  • Mosaik
    Callistrate skrev 2009-09-09 11:56:38 följande:
    Vilken senap använder du? Vanlig svensk?Vill man ha varm sås till fisken tycker jag att vitvinssås är oslagbart.
    Vad jag har hemma, oftast är det vanlig slottsenap och är det vid efter jul så blir de nån senap som jag köpt till skinkan
  • Anbe
    Callistrate skrev 2009-09-09 11:56:38 följande:
    Vilken senap använder du? Vanlig svensk?Vill man ha varm sås till fisken tycker jag att vitvinssås är oslagbart.
    Jag använde djionsenap och d blev gott!
  • Callistrate
    Anbe skrev 2009-09-09 13:19:11 följande:
    Jag använde djionsenap och d blev gott!
    Låter bra Det är den enda senap jag har hemma...
Svar på tråden Sås till lax