• Anonym

Hur mycket kan man gå ner i veckan?

Har bestämt mig för att bli av med mina fem överflödskilon. Satte igång i måndags. Ingen rivstart eller annat drastiskt, bara vanligt bondförnuft. Jag har skurit ner på portionerna, skippar socker och annat onyttigt. Känner verkligen efter OM jag är hungrig. Inga svettiga gympass, utan "vardagsmotion". Vill inte ställa mig på vågen ännu, då fixerar man sig bara vid vikten. Men, hur mycket är realistiskt att gå ner på en vecka om man inte tokbantar? Och hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan de fem kilona är borta? Om jag fortsätter så här alltså? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mycket kan man gå ner i veckan?
  • Cornbread

om man ska gå ner i vikt och hålla vikten så, bör man gå ner 1 kg i veckan

• Miililoo

Jag kan lätt gå ner 1-2kg i veckan om jag äter som man ska fast med vanliga portioner,fasta tider plus att jag går en runda varje dag

• Anonym

Ok, så 1-2 kg i veckan är realistiskt då? Kanske 2 kg i början, då vatten och sånt försvinner och därefter ca 1 kg per vecka?

• junibarn76

Tja, det viktigaste är ju att du gör av med mer än vad du stoppar i dig. Det kräver en del motion.

Jag skulle tro att du kanske kan gå ner 0,5 kilo i veckan men det är ju som sagt beroende på vad du äter för mat och vad du menar med "vardagsmotion"

jag gick ner i snitt 1,5 kilo i veckan men då åt jag väldigt strikt och bytte ut två mål mot pulver. Jag gick 10 000 steg per dag och tränade pulspass 3 gånger i veckan.

Jag gick ner drygt 20 kilo på fyra månader och den vikten har jag hållt (tills jag blev gravid )

• Anonym
    junibarn76 skrev 2009-09-09 11:32:40 följande:
    Tja, det viktigaste är ju att du gör av med mer än vad du stoppar i dig. Det kräver en del motion.Jag skulle tro att du kanske kan gå ner 0,5 kilo i veckan men det är ju som sagt beroende på vad du äter för mat och vad du menar med "vardagsmotion"jag gick ner i snitt 1,5 kilo i veckan men då åt jag väldigt strikt och bytte ut två mål mot pulver. Jag gick 10 000 steg per dag och tränade pulspass 3 gånger i veckan.Jag gick ner drygt 20 kilo på fyra månader och den vikten har jag hållt (tills jag blev gravid )
    20 kilo på fyra månader är ju fantastiskt! Men då satsade du verkligen hundra procent? Jag satsar också hundra, men tar det lite mjukare. Har ingen brådska att bli av med trivselkilona. Min vardagliga motion består i att jag promenerar till och från jobbet, ingen jättelång sträcka men tjugo minuter dit, tjugo tillbaka. Tar trappor inte hiss. Powewalkar i mån av tid, lö, sö.
    Har uteslutit potatis,pasta, ris och äter istället sallad och bönor till köttet/kycklingen/fisken. Inga såser. Inget sött eller snacks. Jag tar det alltså lugnt men försöker ändå vara medveten om vad jag stoppar i mig.
  • Miililoo
    Anonym skrev 2009-09-09 11:31:59 följande:
    Ok, så 1-2 kg i veckan är realistiskt då? Kanske 2 kg i början, då vatten och sånt försvinner och därefter ca 1 kg per vecka?
    Mn lägger på sig mycket vatten vid mens också.
    Sen vög dig en gång i veckan på morgonen
  • Kjell2

Om du bara har några få kilos övervikt och inte gör något drastiskt tror jag en mer realistisk nergång är i snitt 1/2 kg per vecka. Det kan variera lite från vecka till vecka. Kanke 1 kg någon vecka och noll en annan. Speciellt tjejer pendlar en del i vikt under en fyraveckors cykel.

Fördelen med lite långsamare tempo är att du slipper göra allt för stora omställningar och att det blir lättare sen att bara fortsätta på samma vis.

/Kjell

• Cornbread

10 000 steg/dag - om du vill hålla vikten .
    15 000 steg/dag - om du vill gå ner i vikt .

• Anonym
    Kjell2 skrev 2009-09-09 11:52:51 följande:
    Om du bara har några få kilos övervikt och inte gör något drastiskt tror jag en mer realistisk nergång är i snitt 1/2 kg per vecka. Det kan variera lite från vecka till vecka. Kanke 1 kg någon vecka och noll en annan. Speciellt tjejer pendlar en del i vikt under en fyraveckors cykel.Fördelen med lite långsamare tempo är att du slipper göra allt för stora omställningar och att det blir lättare sen att bara fortsätta på samma vis./Kjell
    Ja, det är så jag tänker. Vill inte vrålbanta ner mig till min idealvikt, för att sedan gå upp på nolltid igen. Utan försöka fortsätta hålla min vikt med de ändrade vanorna.
  • Miililoo
    Cornbread skrev 2009-09-09 11:53:19 följande:
    10 000 steg/dag - om du vill hålla vikten .15 000 steg/dag - om du vill gå ner i vikt .
    Äsch man gå ner mycket iaf utan att räkna steg. Det där e ren bullshit.
    Jag går ju ner och kan gå ner mycket utan att behöva gå så många steg
Svar på tråden Hur mycket kan man gå ner i veckan?