Farmor skämmer bort bonusbarn
Jag har en bonus kille på 7 år, han bor till störst del hos sin farmor och varannan helg här (mer på lov) . Farmor bor bara några hundra meter bort så de blir självklart så att han är här oftare fast kanske inte över natten. Mamman är knappt med i bilden överhuvudtaget.
Egentligen skulle han bara bo hos farmor ett tag (när han var 4-5 års åldern) mamman har varit psykiskt sjuk och därför inte funnits där. Min sambo somvar ung när han fick honom klarade inte av allt ansvar själv och tills han själv ordnat upp de skulle pojken bo där. Nu visade de sig att har assbergessyndrom (pojken alltså) och har därför svårigheter att flytta på sig. Så han får bo kvar hos farmor tills han blir mogen att flytta.'
Nu till de jagtycker är väldigt konstigt och blir till ett problem.
Jag förstår att farmor/mormor skämmer bort sina barnbarn men när dom bor hos demså måste de ju ändå finnas regler och gränser.
Pojken får gottesaker hela tiden. Tillläggas bör att han har ADHD så de är ju inte de bästa för han. Han får kakor, (då snackar vi att han vräker i sig ett halvt paket MINST åt gången, läsk, godis, näst intill varje dag, glass äter han ett par stycken varje dag. Hon köper grejer till han, varje gång hn handlar så han har blivit så bortskämd att om vi köper något till han så blir de ofta att vi får en kommentr, den har jag lekt med, den var inte rolig, den vill inte jag ha.. Skit tråkigt att ge något till han.
Jag villverkligen inte uppfostra mina barn så (väntar mitt första i december) och har redan sagt ifrån att jag tycker de är sjuk att han kan vara så bortskämd och ouppfostrad. Jag köper aldrig hem sådanna gottesaker, men tro de eller ej då kan farmor skicka med massa kaker han så få ät här.. en tisdag tex. Jag tycker de räcker att man kan få tex lördagsgodis.
Tycker ni detta är normalt? Ger alla sina barn så mycket sötsaker? Får dom alltid något när ni handlar (oftast får han en dvdfilm eller playstation spel) får han inte de blir han ofta grinig.
Vi var i affären här om dagen med (svärmor/farmor) pojken var inte med, min sambo blev sugen på en choklad bit. Jag sa att vi kunde köpa en liten och dela på, så sa jag ta den med nötter. Farmor la sig i direkt och påpekade att inte pojken åt en med nötter. (detta var en dag mitt i veckan) jag påpekade att pojken skulle inte få så de spelade ingen roll vad han gilla och inte gilla. Vil skulle äta den innn vi kom hem.
Är jag så hemsk bara för att jag inte tänkte köpa med mig till pojken bara för att vi skulle ha. Han visste ju inget så då behövde väl inte han heller ha?
Eller är de jag som har skev syn på uppfostran?