• Studsidojan

Ni som samsover i samma säng eller i samma rum!

Om ni samsover i samma säng vaknar inte barnet/barnen när ni går och lägger er och börjar böka i sängen?

Kan ni tända sänglampan och läsa en bok eller bläddra i en tidning innan ni somnar utan att barnen blir störda av detta? Eller får ni göra detta i soffan innan ni lägger er??

Kan du och din partner ligga och prata utan att barnen blir väckta eller är det puss och god natt utanför sovrummet som gäller?

Är lite nyfiken på hur ni andra gör? Vår dotter är nu 6 mån och vi kan INTE varken tända några lampor eller ligga och småsnacka innan vi somnar utan det är att försöka smyga in så tyst som möjligt annars vaknar hon och är vaken ett par timmar.

Vi flyttar nu i mån skiftet och jag har stora funderingar på att hon ska sova i eget rum from då. Självklart får hon ju givetvis vänja sig vid sitt nya hem innan vi flyttar in hennes säng. Vi har köpt en babywatcher som ska hjälpa oss att höra henne.

dela gärna med er av erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som samsover i samma säng eller i samma rum!
  • Fru LB

Vi kan inte varken prata eller tända lampor när hon sover, dessutom rullar och kryper hon, så ligger hon i vår säng måste vi ligga bredvid. Hon har eget rum men senaste veckorna har det varit svårt att få henne att sova där (hon är 7 mån).

• lennartsdotter

Vi kan tända en mindre fönsterlampa utan problem, men den ger inte tillräckligt med ljus för att man ska kunna läsa i det så läsa får vi göra innan vi lägger oss. Prata lite tyst är inga problem och att böka ner sig i sängen bredvid honom brukar inte vara något problem heller. Vi har tom. lyckats byta underlakan i sängen utan att väcka honom. ;)

Men visst kan det variera lite, en sämre dag kan han vakna lätt men det är inte värre än att han somnar om så fort man lagt sig bredvid honom.

• mer grubbel

Vi kan ligga och småprata iallafall, och sitta i samma rum med lampan tänd men vi har aldrig provat att läsa i sängen. Han är 11 månader.

• Lenchen77

Vi kan ligga och prata och även läsa. Vi har dock ända från början vant våra barn vid att det inte ska vara mörkt och tyst när man sover. Dörrklocka eller telefon är heller inga problem för oss.

• La Lola

Här samsovs det o vi har alltid en liten lampa tänd hela nätterna.
    Så det är aldrig något problem med att läsa o inte störs Hedda av lite prat heller.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Majsan70

Vi samsov i 5 år med vår dotter och hon kommer fortfarande till oss. Vi kan titta på tv, läsa, prata o fixa i rummet utan att hon blir störd. Vi har ju samsovit från början och inte smugit runt nångång så det är invant från början.

• Mamma till Philip Nova Elliot

vår tjej är 2 år och har eget rum men föredrar vårt men i egen säng. på morgonen är hon dock i vår säng kan kolla på tv, läsa, prata (ibland) fast hon e ju lite större än din tjej.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 2/5-10 ★*☆
  • ia 27år

vi har från början försökt vänja vår lilla kille vid ljud och ljus när han sover (han är 2 månader). han kan ibland ha lite svårt för att slappna av och somna vid mkt oljud, men det tar oftast bara lite längre tid för honom att somna. nu är det ofrta inga problem, han kan sova även fast det är en massa ljud och ljus. jag tror att man tjänar på det i längden, även fast det kan vara lite tufft i början...

• Flickan och kråkan

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var när storebror var 6 månader.....nu är han 20 månader och störs inte av tänd lampa, föräldrar som pratar, eller lillebror på 4 månader som också sover med oss. Vi brukar däremot vara tysta en stund om man märker att han har ytlig sömn/uppvak precis när vi ska lägga oss....så att han snabbt somnar om/hamnar i djupare sömn igen utan att vi stör.

• HannaS83

Vi hade inga problem med ljus eller ljud fram tills för ungefär en manad sedan. Sedan dess blir Lillen störd vid minsta gnutta ljus speciellt. Och jag som verkligen alltd varvat ner genom att läsa nagra sidor innan jag somnar.... Jag har nu om jag inte kan sova lagt en tunn filt över hans säng ( han ligger vid foten av var sängen och da har han inte vaknat. Men jag funderar ocksa pa om det kanske e dax att flytta honom till hans rum.. Han sover dock inte genom natten ännu.

Svar på tråden Ni som samsover i samma säng eller i samma rum!