• Anonym

hjälpt extrem tandvärk!

så här är saken. ja är extremt tandläkar rädd och varit det sen liten när dom drog en tand utan bedövning på mig. Ha även legat inne för op av mina tänder då ja va så rädd. Men nu är jag 24 år och va hos tandläkaren för 10 år sen. För ett år sen bet jag av min visdomstand och nu är inte ens halva kvar. Ha sån tandvärk nu! det doonar i munnen och idag hjälper inget. Ha även mkt andra problem men inte så illa som denna tand. MEN  jag vet vad ja måste göra men ett: skulle inte ens våga ringa om en tid, skulle få dra alla tänder. TVÅ jag lever ensam med 2 barn och har inte ens pengar till mat. skulle man kunna få hjälp av soc? så illa så ja funderar hoppas av skolan och gå på soc för kunna gå till tandläkaren

• Svar på tråden hjälpt extrem tandvärk!
  • Anonym

man kan få hjälp av försäkringskassan.

• Menhir

Ja, det är inte lätt att ge råd här...

Visdomstanden måste bort, det förstår du säkert själv och du har antagligen ett flertal tänder som måste åtgärdas.

Akuttandvård har alla rätt till genom folktandvården, det betyder inte att du inte behöver betala men kan göra upp en avbetalningsplan eller få ett inbetalningskort som du lämnar till soc.

Soc betalar ibland även planerad tandläkarbehandling, du får då efter undersökning ett kostnadsförslag som lämnas till soc för godkännande.

I natt så får du, om du är frisk i övrigt och itne äter några mediciner, ta rejält med värktabletter. Det är ingen fara under en kortare tid (om man är frisk etc). Ta tex 500 g Alvedon + 600 mg Ipren/Ibumetin. Det är inte mycket som hjälper tyvärr.

Lycka till!
    menhir, leg tandläkare

• Anonym

vet du hur mkt? för lever under det ja har just nu, bor i stan med min 2 barn och en pappa som vägrar bet underhåll :( o tandläkaren kommer kosta flera tusen. ha lixom inte ens till mat

• Lajkie

Stackare :( Men snälla, gå till tandläkaren. Man kan få avbetalning osv. Säkert kan soc hjälpa, ring och hör!
    Jag är lite rädd och dessutom tog snålheten över, men det slutade med att jag fick rycka ut en "tuggtand" som säkert gått att rädda ett år tidigare!

• Lajkie

Apropå inget, när min värk var som värst så var det bara TREO Brus som hjälpte.

• Anonym

Hej stackars lilla du.....
    Jag vet PRECIS vad du går igenom......jag fick själv ta mod till mej å traska iväg till tandläkaren för snart 2 år sen...då hade jag inte vart där på ca 6-7 år.
    Och jag kan lova att det var inte vackert i min mun....
    Men jag klarade inte av smärtan längre...jag hade gått en hel vinter+en sommar...å¨knaprat värktabletter....som också gör sitt i munnen{#lang_emotions_undecided}....
    Men till slut så svullnade ena käken upp....en illa inflammation...som inte en enda värktablett kunde hjälpa...så då blev det dax....
    jag stod inne vid "disken" hos "tandis".....och strovrålade....av fullkomlig skräck...

Fick till min stora fasa tid dan efter.....det var jobbigt, att ta sej dit,men inte komma in!!!!
    men nog faaan tog jag mej dit dan efter....nu eller aldrig....hemska tanke att behöva öppna munnen framför en tandläkare...som troligtvis tycker att jag borde skämmas som inte kommit dit för flera år sedan....men det gick så bra!!!!
    Det var en HEL del att pyssla med i truten på mej...så det var väl tack vare mej....dom inte behövde slå igen det året....{#lang_emotions_wink}.....jag la nog ut ca 15.000 kroner. Men jag kann säga att det var värt varenda öre!!!! Jag var hos tandis senast igår...hade inte ens ont i magen före....första gången i mitt 35-åriga liv!!!Och mina bissar var felfria!!!{#lang_emotions_laughing}*blink*

Jag vill,hoppas,önskar att du tar dej mod!!!
    Idag finns det ju en max-gräns....du betalar full-pris upp till 3000 kroner....sen blir det bara billigare å billigare.....ju mer man behöver fixa ju billigare blir det...ja, du fattar!!!

Jag  vet så väääl va du går igenom, så jag fick t om lite magkniiiip....{#lang_emotions_frown}...SNÄLLA du....våga vinn!!! Du kommer att va oerhört stolt & lycklig....och SMÄRTfri....efteråt!!!!

BAMSEKRAM Anna

• FrökenCarlsson

Måste bara få tillägga att om du studerar och får fullt csn så hjälper inte soc dig med tandläkar-räkningar, då csn räknas som en fulllt tillräcklig inkomst. Tyvärr så var det i af så för mig, även om man såklart alltid kan prova.
    Men som sagt, läs lite om vilken ekonnomisk hjälp du får från Fk, t.ex på folktandvårdens hemsida eller fk:s hemsida. Sen tycker jag nog att du får försöka ta mod till dig (jag vet att det är vidrigt svårt) och få en akuttid för att fixa det mest akuta. Som tidigare sa så kan man i af få dela upp betalningen..

• Anonym
    Menhir skrev 2009-09-09 20:13:07 följande:
    Ja, det är inte lätt att ge råd här...Visdomstanden måste bort, det förstår du säkert själv och du har antagligen ett flertal tänder som måste åtgärdas. Akuttandvård har alla rätt till genom folktandvården, det betyder inte att du inte behöver betala men kan göra upp en avbetalningsplan eller få ett inbetalningskort som du lämnar till soc.Soc betalar ibland även planerad tandläkarbehandling, du får då efter undersökning ett kostnadsförslag som lämnas till soc för godkännande.I natt så får du, om du är frisk i övrigt och itne äter några mediciner, ta rejält med värktabletter. Det är ingen fara under en kortare tid (om man är frisk etc). Ta tex 500 g Alvedon + 600 mg Ipren/Ibumetin. Det är inte mycket som hjälper tyvärr.Lycka till!menhir, leg tandläkare
    tack så jätte mkt för ditt inlägg! jo jag har som sagt ingen bra erfarenhet av tandläkaren :( men det jag är mest rädd för är att jag tror dom måste op ut tanden för delar av den är under tandköttet och bara en bit kvar över vet den måste bort men tänker mkt att undra vad tandläkaren kommer säga när ja kommer? ha tom svart på en del tänder o tillbaka draget tandkött. Ja skäms verkligen det gör jag, bortsar mina tänder minst 5 gånger om dagen men va hjälper det nu?

Se om soc kan va villig och hjälpa mig, för ha inte ens råd med avbet just nu :(
  • gullican
    Anonym skrev 2009-09-09 20:13:47 följande:
    vet du hur mkt? för lever under det ja har just nu, bor i stan med min 2 barn och en pappa som vägrar bet underhåll :( o tandläkaren kommer kosta flera tusen. ha lixom inte ens till mat
    Du måste ju naturligtvis söka underhållsstöd genom Fk om pappan vägrar betala, där har du 2.546 kr extra per månad bara där
  • Anonym

tack anna för dina snälla ord! ja rädslan är så extrem och nu har det där stadiet kommit där ja nästan gråter för jag har så ont. det är själva tandkötet som ha ont för en halv tand är under :( men även om jag hade tagit mig mod, ha inte en kr till det :( men blir glad över att det finns fler som jag som vågat!

FrökenCarlsson skrev 2009-09-09 20:16:21 följande:
    Måste bara få tillägga att om du studerar och får fullt csn så hjälper inte soc dig med tandläkar-räkningar, då csn räknas som en fulllt tillräcklig inkomst. Tyvärr så var det i af så för mig, även om man såklart alltid kan prova.Men som sagt, läs lite om vilken ekonnomisk hjälp du får från Fk, t.ex på folktandvårdens hemsida eller fk:s hemsida. Sen tycker jag nog att du får försöka ta mod till dig (jag vet att det är vidrigt svårt) och få en akuttid för att fixa det mest akuta. Som tidigare sa så kan man i af få dela upp betalningen..
    ha fullt från csn men det räcker knapt till hyra och el och andra hemskt avb jag har för tex kunnat köpa kläder till mina barn :( känns ju som man tjänar mer på gå på soc än försöka plugga o få jobb, o det förstår jag inte!
  • Anonym
    gullican skrev 2009-09-09 20:20:44 följande:
    Du måste ju naturligtvis söka underhållsstöd genom Fk om pappan vägrar betala, där har du 2.546 kr extra per månad bara där
    jo jag har best papper men tar 3 mån innan de pengarna kommer :( så tills dess få vi leva på luft
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-09 20:22:43 följande:
    tack anna för dina snälla ord! ja rädslan är så extrem och nu har det där stadiet kommit där ja nästan gråter för jag har så ont. det är själva tandkötet som ha ont för en halv tand är under :( men även om jag hade tagit mig mod, ha inte en kr till det :( men blir glad över att det finns fler som jag som vågat! ha fullt från csn men det räcker knapt till hyra och el och andra hemskt avb jag har för tex kunnat köpa kläder till mina barn :( känns ju som man tjänar mer på gå på soc än försöka plugga o få jobb, o det förstår jag inte!
    Jag tycker inte du BORDE behöva tänka på pengar i den sits du sitter!! Jag är säker på att om du bara pratar med en tandläkare på orten där du bor, så kan dom med all säkerhet hjäpla dej på ett eller annat sätt!!!

För dåliga tänder, kan ge mer ,allvarligare problem i längden!!!
    LOVA att du gör allt du kan!!! Försök!!!
    Och det ÄR skitjobbigt, men det är SÅ värt det!!!
    Jag får nästan tårar i ögonen......en riktig "flashback" för mej!!!!!

KÄMPA för ditt välmående!!! man blir ju nästan ett monster av all värk.....knäpp i hela huvudet!!!! Jag håller tummarna för dej!!!

//Anna
  • Menhir

Jag kan ju förståss inte sitta här o säga att man inte behöver operera men oftast är det faktiskt lättare att ta bort tänder som är infekterade för då är käkbenet lite nedbrutet runt omkring. En liten tröst kanske?

Men inte behöver du skämmas! Vi har definitivt sett värre! Försök tänka så här : tandläkaren blir jätteglad och kommer att tjäna massor av pengar på dig!

Ett råd är att gå till en privattandläkare, ofta byts folktandvårdstandläkarna och det är viktigt att du får en tandläkare som tar hand om dig och kallar dig årligen och som du har förtroende för. Hör dig för bland bekanta! Många privattandläkare har samma pris som folktandvården (jag hade det tex).

Med dina erfarenheter måste du få en tandläkare som lyssnar på dig och som du trivs med så du kommer tillbaka och får alla tänderna fixade.

Anonym skrev 2009-09-09 20:16:45 följande:
    tack så jätte mkt för ditt inlägg! jo jag har som sagt ingen bra erfarenhet av tandläkaren :( men det jag är mest rädd för är att jag tror dom måste op ut tanden för delar av den är under tandköttet och bara en bit kvar över vet den måste bort men tänker mkt att undra vad tandläkaren kommer säga när ja kommer? ha tom svart på en del tänder o tillbaka draget tandkött. Ja skäms verkligen det gör jag, bortsar mina tänder minst 5 gånger om dagen men va hjälper det nu?Se om soc kan va villig och hjälpa mig, för ha inte ens råd med avbet just nu :(
  • FrökenCarlsson

ha fullt från csn men det räcker knapt till hyra och el och andra hemskt avb jag har för tex kunnat köpa kläder till mina barn :( känns ju som man tjänar mer på gå på soc än försöka plugga o få jobb, o det förstår jag inte!
    [/citat]

Nä, jag vet för jag är oxå ensam med barn o studerande o dom pengarna man får är pinsamt lite.. O jag själv var tvungen att fixa tänderna i våras, även dra ut en visdomstand o precis som du så grät jag mig till sömns för jag visste att jag fick välja mellan typ mat o tänder.. :(
    Men av nån konstig anledning så är man starkare än vad man tror och man fixar det, det kommer du med göra. Både med rädslan o ekonomiskt..

O för det andra kan dom dra ut en tand även om den inte helt har kommit upp, behöver alltså inte bli op, min var nämligen inte uppe helt o det gick bra..

• Anonym
    Menhir skrev 2009-09-09 20:31:31 följande:
    Jag kan ju förståss inte sitta här o säga att man inte behöver operera men oftast är det faktiskt lättare att ta bort tänder som är infekterade för då är käkbenet lite nedbrutet runt omkring. En liten tröst kanske?Men inte behöver du skämmas! Vi har definitivt sett värre! Försök tänka så här : tandläkaren blir jätteglad och kommer att tjäna massor av pengar på dig! Ett råd är att gå till en privattandläkare, ofta byts folktandvårdstandläkarna och det är viktigt att du får en tandläkare som tar hand om dig och kallar dig årligen och som du har förtroende för. Hör dig för bland bekanta! Många privattandläkare har samma pris som folktandvården (jag hade det tex).Med dina erfarenheter måste du få en tandläkare som lyssnar på dig och som du trivs med så du kommer tillbaka och får alla tänderna fixade.
    ja tanken på privat ha slått mig då många vänner säger att dom inte va nöjda innan dom gick privat. min tand, de som e kvar måste ut det förstår jag, skulle aldrig gå att laga den tanden o är ju ändå en visdoms tand :( jo jag ha försökt leta lite efter en som ha erfarenhet av tandläkarskräck. det är ju själv behandlningen man är rädd för :( allt blev inte lättare när ja va yngre av att min käke hoppade ur led när ja gapade för stort men idag är det bättre i allafall :( men tack för din info! hjälper verkligen!
    Anonym skrev 2009-09-09 20:29:47 följande:
    Jag tycker inte du BORDE behöva tänka på pengar i den sits du sitter!! Jag är säker på att om du bara pratar med en tandläkare på orten där du bor, så kan dom med all säkerhet hjäpla dej på ett eller annat sätt!!!För dåliga tänder, kan ge mer ,allvarligare problem i längden!!!LOVA att du gör allt du kan!!! Försök!!!Och det ÄR skitjobbigt, men det är SÅ värt det!!!Jag får nästan tårar i ögonen......en riktig "flashback" för mej!!!!! KÄMPA för ditt välmående!!! man blir ju nästan ett monster av all värk.....knäpp i hela huvudet!!!! Jag håller tummarna för dej!!!//Anna
    bara det att jag inte kan ta en avb till då jag redan har mer än ja klarar av, och då ha det inte varit några onödiga! jo jag måste kämpa, går verkligen inte ha det så här mer :( synd man inte kunde ta ett par drinkar innan (ironi)
  • FrökenCarlsson

bara det att jag inte kan ta en avb till då jag redan har mer än ja klarar av, och då ha det inte varit några onödiga! jo jag måste kämpa, går verkligen inte ha det så här mer :( synd man inte kunde ta ett par drinkar innan (ironi)

Du, man kan få lugnande tabletter innan.. :)

• Anonym (aj)

vet hur det känns.. gjorde samma sak med min tand.. Och nu efter ca 6 månader har jag gått till tandläkaren för jag fick mega ont.. har en sån himla fobi..
    Men tack och lov för den underbara tandläkaren som skulle dra ut tanden..
    Kände inget.  Men så fort jag började känna något efter jag ahde fått all bedövning som man kan få.. så slutade det med att jag måste ta pencillin nu i 1 vecka och sen komma tillbaka.. Men är inte alls nu rädd..
    Men sen har jag ju också en som sitter brevid och håller min hand..
    hoppas allt fixar sig för dig också..
    kram

• DreamBitch
    Menhir skrev 2009-09-09 20:13:07 följande:
    I natt så får du, om du är frisk i övrigt och itne äter några mediciner, ta rejält med värktabletter. Det är ingen fara under en kortare tid (om man är frisk etc). Ta tex 500 g Alvedon + 600 mg Ipren/Ibumetin. Det är inte mycket som hjälper tyvärr. Lycka till! menhir, leg tandläkare
    Helt ärligt. Jag anser också att hon kan ta en större dos smärtstillande men 500GRAM kommer döda henne. Säg att du menade 500mg?
  • Menhir
    DreamBitch skrev 2009-09-10 02:57:21 följande:
    Helt ärligt. Jag anser också att hon kan ta en större dos smärtstillande men 500GRAM kommer döda henne. Säg att du menade 500mg?
    OJJ!! Självklart MILLIGRAM!! Jag såg inte ens att ett "m" fallit bort!

Hoppas du inte tog mig på orden, TS, då hade du fått hälla i dig måånga tabletter!

Igen - ursäkta mig, jag korrekturläste inte tillräckligt!
  • Anonym (livrädd)

Kan man ta avbetalning hos tandläkaren? Till mig sa dom att det inte går. Ska dit i början av dec för att laga mindre hål, och testa ifall min skräck är så stark som jag påstår. Tycker dock att tandläkaren borde fattat när man skakade som om man fått ep-anfall under undersökningen. Och då tittade dom bara. Och nu måste jag försöka gå igenom en lagning. Känner på mig att dom inte kommer skicka någon remiss i alla fall. Att spy, svimma, glömma andas, e tydligen att klara av en lagning bra enligt dom.

Svar på tråden hjälpt extrem tandvärk!