• Menhir

hjälpt extrem tandvärk!

Ja, det är inte lätt att ge råd här...

Visdomstanden måste bort, det förstår du säkert själv och du har antagligen ett flertal tänder som måste åtgärdas.

Akuttandvård har alla rätt till genom folktandvården, det betyder inte att du inte behöver betala men kan göra upp en avbetalningsplan eller få ett inbetalningskort som du lämnar till soc.

Soc betalar ibland även planerad tandläkarbehandling, du får då efter undersökning ett kostnadsförslag som lämnas till soc för godkännande.

I natt så får du, om du är frisk i övrigt och itne äter några mediciner, ta rejält med värktabletter. Det är ingen fara under en kortare tid (om man är frisk etc). Ta tex 500 g Alvedon + 600 mg Ipren/Ibumetin. Det är inte mycket som hjälper tyvärr.

Lycka till!
    menhir, leg tandläkare

• Menhir

Jag kan ju förståss inte sitta här o säga att man inte behöver operera men oftast är det faktiskt lättare att ta bort tänder som är infekterade för då är käkbenet lite nedbrutet runt omkring. En liten tröst kanske?

Men inte behöver du skämmas! Vi har definitivt sett värre! Försök tänka så här : tandläkaren blir jätteglad och kommer att tjäna massor av pengar på dig!

Ett råd är att gå till en privattandläkare, ofta byts folktandvårdstandläkarna och det är viktigt att du får en tandläkare som tar hand om dig och kallar dig årligen och som du har förtroende för. Hör dig för bland bekanta! Många privattandläkare har samma pris som folktandvården (jag hade det tex).

Med dina erfarenheter måste du få en tandläkare som lyssnar på dig och som du trivs med så du kommer tillbaka och får alla tänderna fixade.

Anonym skrev 2009-09-09 20:16:45 följande:
    tack så jätte mkt för ditt inlägg! jo jag har som sagt ingen bra erfarenhet av tandläkaren :( men det jag är mest rädd för är att jag tror dom måste op ut tanden för delar av den är under tandköttet och bara en bit kvar över vet den måste bort men tänker mkt att undra vad tandläkaren kommer säga när ja kommer? ha tom svart på en del tänder o tillbaka draget tandkött. Ja skäms verkligen det gör jag, bortsar mina tänder minst 5 gånger om dagen men va hjälper det nu?Se om soc kan va villig och hjälpa mig, för ha inte ens råd med avbet just nu :(
  • Menhir
    DreamBitch skrev 2009-09-10 02:57:21 följande:
    Helt ärligt. Jag anser också att hon kan ta en större dos smärtstillande men 500GRAM kommer döda henne. Säg att du menade 500mg?
    OJJ!! Självklart MILLIGRAM!! Jag såg inte ens att ett "m" fallit bort!

Hoppas du inte tog mig på orden, TS, då hade du fått hälla i dig måånga tabletter!

Igen - ursäkta mig, jag korrekturläste inte tillräckligt!
Svar på tråden hjälpt extrem tandvärk!